Är detta framtidens "ryggsäck"?

Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.

According to my calculations, density of air = 1.2 kg/m3, Helium = 0.2 kg/m3, if you have a cubic meter of helium it should lift 1 kg = 2.2 pounds.

Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.
Heliumballonger blir svårare att kontrollera, speciellt om det skulle börja blåsa.
/Niklas

Då kunde STF fixa en heliumfyllnings station i Abisko, Keb, Ritsem, Kvikkjokk, Storulvån ... Bara att ta med sin tomma ballong och blåsa upp.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Har inte hängt med här, men det är säkert bra saker som diskuteras.

En Dramaten väska har vi hemma. Att jag inte tänkt på det...

Det finns absolut exempel som kanske t o m möjliggör ett friluftsliv om man inte behöver bära packningen själv. För majoriteten tror jag dock inte en sån vagn slår igenom. Jag talar för mig nu men en del med upplevelsen är att känna att jag är självgående. Jag bär mitt eget, jag lämnar inga spår och jag har total frihet.

Ser nog mer detta som en kompanjon för den äldre damen/herren som gärna promenerar till affären och handlar :).
Det är en del av upplevelsen även för mig. Allt förflytta sig genom egen muskelkraft. Det gamla sättet.

Tydligen fler än jag, som vill ha det bästa av två världar. Alltså att vandra/skida/cykla... lätt, men ända få med sig diverse tunga lyxprylar.
/Niklas
Nja, på vanlig vandring är min basvikt 4 kg och maten väger 4-500 g/dag, och jag kommer inte på något mer jag skulle vilja ta med än det jag har, om jag hade ett antigravitationspiller ;)
Med den packvikten blir packvolymen mer relevant att ägna lite eftertanke. Finns det små ultralätta solcellsdrivna vacuum-sug...?

En fråga om att dra, bära och rulla.

Ska alla kunna ta sig fram överallt? Jag anser att det är bra att vi kan vandra överallt och de som inte kan det får göra det där det är anpassat med annan typ av terräng än en knölig led.
Intressant med hjulvarianter i alla fall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips