Har du IRL sett koppar och batterimetall gruvor Anders? Det finns inget rent utom naturen.Men en ren motor. El!![]()
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är detta framtidens "ryggsäck"?
- Trådstartare niking
- Start datum
Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.
According to my calculations, density of air = 1.2 kg/m3, Helium = 0.2 kg/m3, if you have a cubic meter of helium it should lift 1 kg = 2.2 pounds.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Heliumballonger blir svårare att kontrollera, speciellt om det skulle börja blåsa.Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.
/Niklas
Uch i skog.
Elda en torraka möjligtvis. Elda färskt trä är ju bara att elda vatten.
Å att slita upp ett träd med rötterna är ju givetvis helt oförenligt med allemansrätten!
/Niklas
Hur kunde jag glömma att man inte ska skoja till det här? Och att ironi inte alltid förstås. 🥺
Det är en del av upplevelsen även för mig. Allt förflytta sig genom egen muskelkraft. Det gamla sättet.Det finns absolut exempel som kanske t o m möjliggör ett friluftsliv om man inte behöver bära packningen själv. För majoriteten tror jag dock inte en sån vagn slår igenom. Jag talar för mig nu men en del med upplevelsen är att känna att jag är självgående. Jag bär mitt eget, jag lämnar inga spår och jag har total frihet.
Ser nog mer detta som en kompanjon för den äldre damen/herren som gärna promenerar till affären och handlar.
Äsch, ett litet antigravitationspiller i ryggan hade jag inte tackat nej till de gånger den är överlastad med klätterskrot och jag ska upp 1000 m på rakenDet är en del av upplevelsen även för mig. Allt förflytta sig genom egen muskelkraft. Det gamla sättet.
Tydligen fler än jag, som vill ha det bästa av två världar. Alltså att vandra/skida/cykla... lätt, men ända få med sig diverse tunga lyxprylar.Äsch, ett litet antigravitationspiller i ryggan hade jag inte tackat nej till de gånger den är överlastad med klätterskrot och jag ska upp 1000 m på raken![]()
/Niklas
Nja, på vanlig vandring är min basvikt 4 kg och maten väger 4-500 g/dag, och jag kommer inte på något mer jag skulle vilja ta med än det jag har, om jag hade ett antigravitationspillerTydligen fler än jag, som vill ha det bästa av två världar. Alltså att vandra/skida/cykla... lätt, men ända få med sig diverse tunga lyxprylar.
/Niklas
Med den packvikten blir packvolymen mer relevant att ägna lite eftertanke. Finns det små ultralätta solcellsdrivna vacuum-sug...?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg