Är detta framtidens "ryggsäck"?

Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.

According to my calculations, density of air = 1.2 kg/m3, Helium = 0.2 kg/m3, if you have a cubic meter of helium it should lift 1 kg = 2.2 pounds.
 
Heliumballonger kanske kan lätta upp ryggan också. Såg en annan diskussion om det, och nån uträkning att 1 m³ ballong lyfter 1 kg. Så för mig skulle det krävas ca 12m³ ballonger om det stämmer .Blir svårt i skogen, men på ett vindstilla kalfjäll kanske.
Heliumballonger blir svårare att kontrollera, speciellt om det skulle börja blåsa.
/Niklas
 
Då kunde STF fixa en heliumfyllnings station i Abisko, Keb, Ritsem, Kvikkjokk, Storulvån ... Bara att ta med sin tomma ballong och blåsa upp.
 
Har inte hängt med här, men det är säkert bra saker som diskuteras.

En Dramaten väska har vi hemma. Att jag inte tänkt på det...
 
Det finns absolut exempel som kanske t o m möjliggör ett friluftsliv om man inte behöver bära packningen själv. För majoriteten tror jag dock inte en sån vagn slår igenom. Jag talar för mig nu men en del med upplevelsen är att känna att jag är självgående. Jag bär mitt eget, jag lämnar inga spår och jag har total frihet.

Ser nog mer detta som en kompanjon för den äldre damen/herren som gärna promenerar till affären och handlar :).
Det är en del av upplevelsen även för mig. Allt förflytta sig genom egen muskelkraft. Det gamla sättet.
 
Tydligen fler än jag, som vill ha det bästa av två världar. Alltså att vandra/skida/cykla... lätt, men ända få med sig diverse tunga lyxprylar.
/Niklas
Nja, på vanlig vandring är min basvikt 4 kg och maten väger 4-500 g/dag, och jag kommer inte på något mer jag skulle vilja ta med än det jag har, om jag hade ett antigravitationspiller ;)
Med den packvikten blir packvolymen mer relevant att ägna lite eftertanke. Finns det små ultralätta solcellsdrivna vacuum-sug...?
 
En fråga om att dra, bära och rulla.

Ska alla kunna ta sig fram överallt? Jag anser att det är bra att vi kan vandra överallt och de som inte kan det får göra det där det är anpassat med annan typ av terräng än en knölig led.
Intressant med hjulvarianter i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
skurken Vad är detta för ryggsäck? Transportera 60
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Martin Fjäderlätt Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg? Transportera 95
casimir Är Haglöfs Viktor 50 lämplig tursäck? Transportera 6
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
joakimr Är Vaude Rainman 30 bra? Transportera 0
Martin Fjäderlätt Är Shosho rutten? Transportera 19
lignell01 hur är det nu... Transportera 4
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
designstudenterna Framtidens takbox - vill du vara med och påverka? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.