Är detta framtidens "ryggsäck"?

I mitt nyhetsflöde fick jag en spännande länk om Evotrail, en självkörande vagn som, likt en lydig hund, följer sin ägare.

Vad tror ni, kan detta bli framtidens "vandringsrycksäck" på främst mer lättgågna stigar/vägar?

Kan vi rent av förvänta oss än mer robustare varianter i framtiden anpassade för tuffare terräng och/eller vintertider?
/Niklas

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Säg inte det! Tror att många vandrare gärna skulle slippa bära sin packning om så vore möjligt.

Å en ny variant med betydligt större hjul (säg 20") borde underlätta rejält på stigen.
/Niklas

Det finns absolut exempel som kanske t o m möjliggör ett friluftsliv om man inte behöver bära packningen själv. För majoriteten tror jag dock inte en sån vagn slår igenom. Jag talar för mig nu men en del med upplevelsen är att känna att jag är självgående. Jag bär mitt eget, jag lämnar inga spår och jag har total frihet.

Ser nog mer detta som en kompanjon för den äldre damen/herren som gärna promenerar till affären och handlar :).

Det är också en aspekt att beakta, men jag misstänker att det blir betydligt mindre slitage med en kärra än en EMTB.
/Niklas
Tvivlar jag på men det gör ändå ingen skillnad. Är ju inte som att du har brytt dig om sådant när el-cyklar har kommit upp (slitage från el-cyklar på många underlag spelar inte heller någon roll).

Allemansrätten är inte motoriserad enligt naturvårdsverket (förutom i praktiken på vintern då).

(tyckte väl mest det blev lite väl ironiskt när en av dem som är mest emot el-cyklar i naturen verkar tycka att el-vagnar är bra i naturen.)

Tvivlar jag på men det gör ändå ingen skillnad. Är ju inte som att du har brytt dig om sådant när el-cyklar har kommit upp (slitage från el-cyklar på många underlag spelar inte heller någon roll).

Allemansrätten är inte motoriserad enligt naturvårdsverket (förutom i praktiken på vintern då).

(tyckte väl mest det blev lite väl ironiskt när en av dem som är mest emot el-cyklar i naturen verkar tycka att el-vagnar är bra i naturen.)
Tycker mest att denna vagn är ett intressant koncept, då det nog är få som verkligen gillar att bära på en ryggsäck. Å dessutom går väl trenden mot mer tillrättalagd friluftsliv, istället för 1-2 veckors vanring i obanad terräng.
/Niklas

Tycker mest att denna vagn är ett intressant koncept, då det nog är få som verkligen gillar att bära på en ryggsäck. Å dessutom går väl trenden mot mer tillrättalagd friluftsliv, istället för 1-2 veckors vanring i obanad terräng.
/Niklas
Synd för dig att allemansrätten är motorfri och att du i bästa fall måste fråga markägaren om tillåtelse. Är möjligt att den går under terrängkörningslagen också.

Synd för dig att allemansrätten är motorfri och att du i bästa fall måste fråga markägaren om tillåtelse. Är möjligt att den går under terrängkörningslagen också.
Det återstår ju att se. Det är ju fritt fram för dig att införskaffa ett exemplar och använda den i terrängen, för att sedan polisanmäla dig själv för tagande av otillåten väg! 🙂
/Niklas

Slitaget är nog till stor del avhängigt av axelvikt och spårvidd. Exemplen på filmen är bred stig och funkar nog inte på fjällvandring eller singletrack.

Skottkärra eller enhjulig släpkärra torde vara mera OK med tanke på allemansrätten. En mtb med två eller enhjulig släpkärra skulle klara uppgifterna som visas på filmen.

Thure

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips