Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Jag vet att jag börjar låta som en papegoja, men jag måste upprepa detta igen:

* Det är aldrig tillåtet att ta ut avgifter för aktiviteter som ingår i allemansrätten.
* Att åka skidor i naturen ingår i allemansrätten.
* Ett preparerat skidspår täcks inte av allemansrätten, vare sig det tas betalt eller inte.

Ovanstående tre punkter är inte min personliga åsikt. Det är så svensk lag ser ut.
Sedan är det en ständig gränsdragningsfråga mellan punkt två och tre där tvister måste avgöras. Oftast räcker sunt förnuft, ibland krävs avgörande i domstol.
 
Precis, de som hävdar att länkad artikel är bakom betalvägg ljuger. Det är fult att ljuga. Däremot är det helt OK att ha olika åsikter.
Bara för att tydliggöra:
DN har, precis som Joanna skriver, låst upp sajten. Dock inte på det sättet att alla artiklar ligger öppna, utan du måste registrera dig med ett gratiskonto och vara inloggad för att få tillgång till hela tidningen. Att du kunde läsa en enstaka artikel utan att vara inloggad beror på att DN har ett system där besökare slumpvis kan läsa en artikel utan att vara inloggad. Om du går tillbaka och kollar runt lite så kommer du att upptäcka att du bara kan läsa mellan 5-20 procent av alla låsta artiklar utan att vara inloggad. Riktigt hur det slumpas har jag inte kunnat räkna ut.
(Jag prenumererar själv dock på DN, så jag har alltid tillgång till allt)
 
Om er kommun tar ut spåravgifter så ska man bojkotta de spåren, men jag har bara sett dessa spåravgifter runt fjällanläggningarna - inte nere i stan och dess friluftsområden. Det verkar va Skistar, och liknande privata företag som är giriga och ska suga ut så mycket som möjligt. Fattas bara att de börjar med badavgifter på sommaren i småsjöarna runt omkring. I Orsa grönklitt finns fina badsjöar de gjort i ordning, men tror inte de kostar än. Det är konstigt, för annars är grönklittgruppen också ena giriga typer.

Privatisering är inte alltid så trevligt.
 
Hur gjorde de förr i tiden innan de kom på att de kunna tjäna pengar på skidspåren? Antar att det var avlönand personal som lånade kommunernas maskiner på IP:n eller nåt.

Och sälen, grönklitt, idre och allt vad de heter, har alltid erbjudit spår för att locka dit skidturister som betalat på annat sätt (Mat, boende, parkering, liftkort m.m.). Men nu har de kommit på att de kan runda allemanrätten för att kalla nån annans mark för anläggning. Eller jag vet inte vems marken är, kanske är olika. I skidbacken är det ju ingen pistavgift, utan man betalar för åka upp med liften.

Förr i tiden gjorde några ett spår och åkte där, vanligen ett gäng efter skolan (det blev mörkt ganska så snabbt)
I något moderna tid så var det några frivilliga som gjorde spåren i mer organiserad form.
Kommunen körde några år men med tanke på att det är i Sörmland så hade de inte rätt utrustning eller pengar nog att ha två/tre personer där varje dag.
Sen köpte friluftsfrämjandet för egna pengar in en snöskoter, någon svetsade en spårsläde och några medlemmar gjorde spår utan ersättning. Sen avvecklades lokalföreningen och det kom inte heller någon snö under ett antal år.
Numera kör alpinklubben ut snö och lägger en liten runda alt som i år när det faktiskt finns snö så pistar de antagligen bara. De måste ändå förbinda båda nedfarterna så det blir inte många meter extra. De måste mig veterligen inte göra en slinga men det är en "kickback" till orten och i förlängningen sponsorerna.

Så vill man ha gqranterat gratis spår är det enkelt dvs spåra själv. Vill man av någon underlig anledning åka plastskidor varv efter varv på noga preparerade spår med belysning mm så kanske man får vara beredd att betala för det eller ta tummen ur något och ställa upp gratis i föreningsform.
Det kommer fortsätta vara en konflikt mellan "hur det var förr" och hur friluftslivet antagligen kommer fungera I framtiden. Var och en gör valet hur de vill se utvecklingen och hur mycket de gör för att styra processen men rätt väg är antagligen inte att envist hävda sin rätt enligt allemansrätten då allemansrätten bygger på hänsyn...
 
Om er kommun tar ut spåravgifter så ska man bojkotta de spåren, men jag har bara sett dessa spåravgifter runt fjällanläggningarna - inte nere i stan och dess friluftsområden. Det verkar va Skistar, och liknande privata företag som är giriga och ska suga ut så mycket som möjligt. Fattas bara att de börjar med badavgifter på sommaren i småsjöarna runt omkring. I Orsa grönklitt finns fina badsjöar de gjort i ordning, men tror inte de kostar än. Det är konstigt, för annars är grönklittgruppen också ena giriga typer.

Privatisering är inte alltid så trevligt.
Du kan väl sätta dig in i saken. Finns t.ex. flera betal spår runt Stockholm och jag antar att det finns på många andra ställen i Sverige utanför fjäll anläggningarna.
 
Samma uppfattning har en del om vandring i fjällen sommartid. En del tycker att man ska få vandra gratis på lederna.
Tror det kostar mer att preparera skidspår än att fixa leder.

Men leder och annan tillrättaläggning kostar pengar också. Någon måste betala. En nolltolerans mot betalning för det man använder i naturen kan i slutändan medföra att den tillrättaläggning folk vill ha inte kommer finnas. Några kommer självklart bli glada för det men knappast alla.
 
Avgifter kan man ev ta av elitskidåkare eller såna så nyttjar dem som hårdträning på annat vis. Där borde väl klubbarna betala för spåren. Det är ju mest för deras skull man är så noga med prepareringen. För vanliga söndagsmotionärer som åker ett varv på 5 km-slingan 3 ggr/år är det bara snålt att ta betalt.
 
Jag vet att jag börjar låta som en papegoja, men jag måste upprepa detta igen:

* Det är aldrig tillåtet att ta ut avgifter för aktiviteter som ingår i allemansrätten.
* Att åka skidor i naturen ingår i allemansrätten.
* Ett preparerat skidspår täcks inte av allemansrätten, vare sig det tas betalt eller inte.

Ovanstående tre punkter är inte min personliga åsikt. Det är så svensk lag ser ut.
Sedan är det en ständig gränsdragningsfråga mellan punkt två och tre där tvister måste avgöras. Oftast räcker sunt förnuft, ibland krävs avgörande i domstol.
Konflikten/gränsdragningsproblemet uppstår dock, när det preparerade spåret begränsar andras möjlighet att fritt röra sig i naturen enligt allemansrätten (eller för den delen strandskyddslagen). Man skulle ju kunna påstå att då är det bara att kliva över spåret, men exempel med motionsslingor som i sin helhet omvandlas till skidspår och därmed inte kan nyttjas av löpare och flanörer har ju dykt upp i tråden, så konflikten är inte teoretisk. Någonstans där skulle man önska klarare regler - t ex att betalspår just inte får begränsa icke-nyttjares framkomlighet.
 
z_bumbi sa:
Var och en gör valet hur de vill se utvecklingen och hur mycket de gör för att styra processen men rätt väg är antagligen inte att envist hävda sin rätt enligt allemansrätten då allemansrätten bygger på hänsyn...
Precis vad jag försöker säga. Om man är emot den här utvecklingen så är allemansrättsargumentet en återvändsgränd.
Det är ingen naturlag att det skall bli mer och mer betalspår och färre och färre "allemansspår", men vill man motverka det så räcker det inte att klaga. Det krävs politiskt arbete och/eller handfasta insatser i idella föreningar. Säg inte att "någon måste. Var "någon" själv.

Avgifter kan man ev ta av elitskidåkare eller såna så nyttjar dem som hårdträning på annat vis. Där borde väl klubbarna betala för spåren. Det är ju mest för deras skull man är så noga med prepareringen. För vanliga söndagsmotionärer som åker ett varv på 5 km-slingan 3 ggr/år är det bara snålt att ta betalt.
Jag misstänker att EN anledning att ta betalt för spåren är att man vill slippa "fel" skidåkare.
Vasaloppsaspiranter och tävlingsåkare vill nog helst inte samsas med alltför långsamma och vingliga åkare.
 
Konflikten/gränsdragningsproblemet uppstår dock, när det preparerade spåret begränsar andras möjlighet att fritt röra sig i naturen enligt allemansrätten (eller för den delen strandskyddslagen). Man skulle ju kunna påstå att då är det bara att kliva över spåret, men exempel med motionsslingor som i sin helhet omvandlas till skidspår och därmed inte kan nyttjas av löpare och flanörer har ju dykt upp i tråden, så konflikten är inte teoretisk. Någonstans där skulle man önska klarare regler - t ex att betalspår just inte får begränsa icke-nyttjares framkomlighet.
Ja. Precis så.
Att hindra någons rörlighet (till fots eller på skidor) är i på riktigt konflikt med allemansrätten. Oavsett om hindret är en avgift eller en lokal ordningsstadga som säger att man bara får skida där.

Och vill man begränsa köpespåren är det där man skall angripa dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.