Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Kan inte ni som inte respekterar allemansrätten åka skidor inomhus? Måste ALLT bli bizznizz och konsumtion?
Med samma resonamang: kan inte ni som är mot avgifter åka skidor i storskogen utan stigar där det inte finns anlagda skidspår?

Skämt åsido, allemanrätten ger dig rätt att färdas i skog och mark, men lite mer bildligt, hur mycket skog och mark är att tillrättalagt elljusspår med pistmaskingjorda skidspår?

Om det ska vara avgiftsfritt, ska vi itne ha skdispår elle rska de finansieras med sakttemedel, hur mycekt mer i saktt vill ni betala för skdispår?
De som inte alls åker skdior ä rnog mpttligt roade av att betal för spår de inte nyttjar - möjligen kan de se hälsovinster för samhället som leder till lägre sjukvårdskostnader med gratis skidspår men det är flera steg bort i tankekedjan och altruistiskt se glädje för de andra som faktiskt åker skidor.

Jag repsketerar allemansrätten men resoekterar och högaktar de som ideelt lägger många timmer gratis arbetstid i klubbens namn på att anlägga skidspår.

/Patik
 
Med samma resonamang: kan inte ni som är mot avgifter åka skidor i storskogen utan stigar där det inte finns anlagda skidspår?

Skämt åsido, allemanrätten ger dig rätt att färdas i skog och mark, men lite mer bildligt, hur mycket skog och mark är att tillrättalagt elljusspår med pistmaskingjorda skidspår?

Om det ska vara avgiftsfritt, ska vi itne ha skdispår elle rska de finansieras med sakttemedel, hur mycekt mer i saktt vill ni betala för skdispår?
De som inte alls åker skdior ä rnog mpttligt roade av att betal för spår de inte nyttjar - möjligen kan de se hälsovinster för samhället som leder till lägre sjukvårdskostnader med gratis skidspår men det är flera steg bort i tankekedjan och altruistiskt se glädje för de andra som faktiskt åker skidor.

Jag repsketerar allemansrätten men resoekterar och högaktar de som ideelt lägger många timmer gratis arbetstid i klubbens namn på att anlägga skidspår.

/Patik
Om de som lägger ned många timmar av ideellt arbete inte vill göra det ideellt så är det väl bara att låta bli? Ingen tvingar dem väl med en pistol i nacken?
Jag äger själv lite skog. Om jag vill röja och "snygga till den" så att den blir lättillgänglig och lättvandrad så skulle jag alltså med samma logik kunna kräva inträde till skogen av svampplockare med motivationen att jag lagt ned en massa arbete? Vad blir kvar av allemansrätten då?
Allemansrätten är ansatt på flera olika fronter nu - näringsidkare, särintressen och äganderättsfantiker på högerkanten som har insett att en företeelse som allemansrätten - med sitt breda stöd hos svenska folket - ger man sig inte på med raka argument. Man urholkar stenen, droppe för droppe. Med lite tålamod kan man nöta ned nästan vad som helst med den metoden.
 
Nej, precis. Det gäller att alltid tänka längre än näsan räcker.
Jag bara undrar i så fall vad som inte ligger på minst samma nivå i det moderna friluftslivet? Är ju inte så att det normala på en fjälltur är att ta det man råkar ha och ta turen. Det ska ju köpas in en massa dyrt och lätt utrustning. Om man inte vill det så ska man väl bo i ett litet hotell på fjället med mat, dricka och en säng.

Som jag ser det så kan man självklart gå i mot naturvårdsverkets tolkning angående betalning av skidspår av princip och anse att det urholkar allemansrätten och liknande.

Att prata om bizznis och konsumtion och att det i säg själv är problemet med spåren tycker jag bara blir konstigt. De allra flesta betal spåren tror jag inte anlägges för att tjäna pengar och de är något som många vill ha. De tar inte heller så väldigt stor plats från annat i naturen.

Vet inte heller om det är någon direkt ny utveckling. Har åkt i maskinkörda spår i snart 50 år och jag har en förståelse för att man vill ha betalt för jobbet. För att få till bra förhåll i t.ex. Stockholm kostar det en del pengar de flesta åren.
 
Här i Östersund tycker jag att de löst det rätt bra. Det finns ca 8-9 mil kommunala spår kring staden. Skidstadion och de spår som ligger närmast är avgiftsbelagda. Detta är typiskt de spår som ni ser på TV när det är skidtävlingar här. Resterande spår är fria att nyttja för vem som helst. Skillnaden är att de avgiftsbelagda spåren är prioriterade för pistning. Sedan finns det en hel drös olika spår som dras av ideella krafter. Dessa är alla gratis, typiskt med en skylt att man kan swisha om man vill stödja spåren.
 
Med samma resonamang: kan inte ni som är mot avgifter åka skidor i storskogen utan stigar där det inte finns anlagda skidspår?

Skämt åsido, allemanrätten ger dig rätt att färdas i skog och mark, men lite mer bildligt, hur mycket skog och mark är att tillrättalagt elljusspår med pistmaskingjorda skidspår?

Om det ska vara avgiftsfritt, ska vi itne ha skdispår elle rska de finansieras med sakttemedel, hur mycekt mer i saktt vill ni betala för skdispår?
De som inte alls åker skdior ä rnog mpttligt roade av att betal för spår de inte nyttjar - möjligen kan de se hälsovinster för samhället som leder till lägre sjukvårdskostnader med gratis skidspår men det är flera steg bort i tankekedjan och altruistiskt se glädje för de andra som faktiskt åker skidor.

Jag repsketerar allemansrätten men resoekterar och högaktar de som ideelt lägger många timmer gratis arbetstid i klubbens namn på att anlägga skidspår.

/Patik
Men nu är det ju redan så att allt som ens skattepengar går till inte nödvändigtvis är sånt som man själv nyttjar. T ex kan man låna böcker gratis på biblioteket. En del personer besöker aldrig bibliotek. Likväl är de med och betalar. När det gäller friluftsliv använder en del kommuner pengar till olika saker som folk kan nyttja gratis. Vandringsleder, rastplatser m m. På en del ställen läggs det ut ved att elda med också. Man kan använda samma argumentation där som du använder om skidspår. De som är totalt ointresserade av friluftsliv är måttligt intresserade av att betala för det. Eller är det bara skidspåren som det skall tas betalt för? Om svar ja, varför?
 
Ja. Men det blir tyvärr ett cirkelresonemang, eftersom allemansrätten inte gäller på områden där det inte är fritt tillträde.

Som sagt: Det finns många goda skäl att INTE ta ut en (obligatorisk) avgift oavsett om man formellt kan göra det. Det är exempelvis rätt meningslös att ta ut en obligatorisk avgift om ingen kontrollerar de som åker. Och rent krasst: vad kan du göra om någon åker ändå? Har någon faktiskt blivit fälld för olaga intrång på ett skidspår? Skulle inte tro det...
Ja, hur kontrollerar man att alla som åker i spåren betalar?
 
Det är en passiv inställning. VIll man inte ha just den typen av utveckling, så kan man försöka hindra den och få en annan utveckling istället.
Att bara tycka att "det blir vad det blir" är passivt och slappt.
Inte bara det. Det finns de som aktivt har drivit utvecklingen hit också. Det finns krafter som vill avskaffa allemansrätten och ta betalt för allt. Skidspåren var en bra början, för det är till synes relativt okontroversiellt. Och se: nu börjar det snackas leder också.
 
Kan inte ni som inte gillar att många vill åka längd i fina spår bara åka skidor där ni vill med den utrustningen ni gillar utan att bry er om andra? Går att köpa nya skidor av alla typer och om man vill ha träskidor med en 70 tals kabelbindning kan man säkert få tag i det också.
Vet du, jag undrar verkligen på vilket sätt träskidor är relevant för diskussionen. Jag skulle lätt kunna tolka det som att du vill förlöjliga dina meningsmotståndare eftersom dina argument tryter, men i nuläget drar jag inga slutsatser utan låter det förbli en enkel fråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.