Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

DN-artikel om ämnet

"Enligt Naturvårdsverket i Sverige får man inte ta ut avgifter för längdåkning på mark där allemansrätten gäller. Det finns däremot inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler.

Naturvårdsverkets linje grundar sig på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Då prövades Mora kommuns beslut att ta ut en avgift för ett skidspår. Domstolen kom fram till att beslutet inte strider mot allemansrätten, eftersom kommunen lagt ner ”betydande kostnader i form av arbete och material”.

I Finland är lejonparten av spåren gratis, men det finns också spår som kostar. Det gäller i synnerhet sådana konstsnöspår som öppnas redan på hösten för att möjliggöra träning, och därmed är anläggningar med större investeringar bakom sig. I Vuokatti kostade ett dygnskort till exempel 24 euro i fjol."
Stort tack för det inlägget. Jag tycker det var upplysande.
 
Tror inte du är en personen för betal spår och många av betalspåren kostar nog mer än några hundringar per person för klubben eller gruppen som kör upp dem och eventuellt tillverkar snö.
OK, ska förtydliga. Det fanns en person som var villig att dra spårsläden med sin snöskoter. En snöskoter kostar naturligtvis mycket mer, så den plus spårsläde blir ju definitivt mer än ett par hundringar per person.
 
Både och tycker jag. Synd om mer eller mindre all längdskidåkning styrs till arenor. Jag föredrar oftast att åka en slinga hemifrån med min hund och då åker vi på oplogade gångvägar i Nackareservatet. Funkar bra att där samsas med gångtrafikanter, joggare och en och annan skidåkare och mountainbikecyklist. Använder begagnade skidor jag köpt på loppis. Lite bredare och längre än tävlingsskidor funkar bättre som allround här kring Stockholm.

I bortre ändan av "mina" hemmamarker finns en konstsnöanläggning på Saltsjöbadens golfklubb. De tar 160 kr för dagkort och 1600 för säsongskort. Det har jag inget behov att nyttja men är säkert värdefullt för t ex Vasaloppsåkare. Passerar jag deras spår på en A till B tur menar jag att jag knappast behöver betala.

Stockholms stad har motsvarande konstsnöspår vid Ågesta men där är det gratis för alla. Bra sätt att använda kommunalskatten kan jag tycka.

Thure
 
OK, ska förtydliga. Det fanns en person som var villig att dra spårsläden med sin snöskoter. En snöskoter kostar naturligtvis mycket mer, så den plus spårsläde blir ju definitivt mer än ett par hundringar per person.
Förstod det men förstår inte relevansen med ditt inlägg. Verkar inte som du vill ha fina spår och anekdoten om kostnader är inte speciellt generell. Verkar inte heller finnas fina spår eller speciellt stort intresse för längdåkning där du bor.
 
Förstod det men förstår inte relevansen med ditt inlägg. Verkar inte som du vill ha fina spår och anekdoten om kostnader är inte speciellt generell. Verkar inte heller finnas fina spår eller speciellt stort intresse för längdåkning där du bor.
Nej, du behöver inte läsa om det inte passar dig. Jag menar bara att den som drar spår liksom får skylla sig själv. Har man intresse av att det finns spår får man samla pengar till det, och sen har man spår. Om någon annan sedan åker där så kostar det inget extra.

Dina gissningar om mitt intresse för skidåkning och spår är däremot synnerligen irrelevanta.
 
Nej, du behöver inte läsa om det inte passar dig. Jag menar bara att den som drar spår liksom får skylla sig själv. Har man intresse av att det finns spår får man samla pengar till det, och sen har man spår. Om någon annan sedan åker där så kostar det inget extra.

Dina gissningar om mitt intresse för skidåkning och spår är däremot synnerligen irrelevanta.
Tycker mest det är en så märklig inställning och ett tanke sätt som inte finns på andra områden.

De som vill simma i en simhall får väl bara samla in pengar för att bygga en och alla andra ska självklart få bada där gratis.
 
Tycker mest det är en så märklig inställning och ett tanke sätt som inte finns på andra områden.

De som vill simma i en simhall får väl bara samla in pengar för att bygga en och alla andra ska självklart få bada där gratis.
Det finns väl ingenting inomhus som ingår i allemansrätten? Jämför istället med om du vill röja vass i en sjö för att kunna simma en sträcka. Kan du då hindra andra från att simma där eller ta betalt av dem för det?
 
Det finns väl ingenting inomhus som ingår i allemansrätten? Jämför istället med om du vill röja vass i en sjö för att kunna simma en sträcka. Kan du då hindra andra från att simma där eller ta betalt av dem för det?
Om det är dyrt att göra, är något som folk vill betala för och har markägarens tillstånd så varför inte?

Borde väl kunna kallas ett anlägg.
 
Och prylsport! På den gamla goda tiden när jag var barn hade alla ett par mer eller mindre begagnade längdskidor som vi skidade omkring i skogarna med, ibland i fina preparerade spår som ingen kunde tänka sig var annat än avgiftsfria. Nuförtiden har ju folk inte ens längdskidor! Vi hade scoutledarträff häromdagen och det föreslogs ett skidmöte, men det fallerade på att vi inte kan räkna med att ens scouter äger ett par längdskidor. Helt otänkbart för 40 år sen.

Vi hade planer i vår by för några år sen att köpa en spårsläde för att preparera spår, och alla som ville vara med skulle lägga några hundralappar. Det blev inte av då men om det blir av någon dag, då har vi ju redan betalt för det. Det kostar ju inte mer för oss om någon annan än vi kommer dit och åker. Vill någon lägga ett bidrag är det ju välkommet, men varför ta ut avgifter när det är vi som väljer att dra spår? Markägaren var dessutom villig att upplåta sin mark för spårdragningen, ingen skillnad från nu egentligen eftersom vi spårar med skidorna annars.

Jag kanske borde ta ut avgifter om jag spårar och någon använder mitt spår?

Om vi bortser från kostnad för tid (vilket oftast är fallet med ideela föreningar men inte kommersiella anläggningar) så kostar det ju inget om någon ger sig ut på skidor och gör spår.
Men om någon ska köra skoter så kostar skotern (kanske finns redna men åndå lite värdemisnkning) och ren dritskostnad är åtminstone bränslet att driva den framåt.
Pratar vi sedan konstsnö så är det stora kostnader för snökanon, pumpa vatten, el för att driva kanonen och producera snö och att fördela ut snön längs spåret. Jag har svårt att se att någon vill göra detta gratis och bjuda alla att fritt nyttja det.
Kör jag en runda i ospårad terräng och någon följer dessa spår så kan det nog inte klassas som anläggning och bli möjligt att ta avgift för.

Spårar du seriöst med skoter och konstsnö kan du og ta avgift men spårar du med egna skidor tror jag inte du når upp till kriterierna för att kunna ta avgift/bli anläggning.

/Patrik
 
Om det är dyrt att göra, är något som folk vill betala för och har markägarens tillstånd så varför inte?

Borde väl kunna kallas ett anlägg.
Nja. Näsets badförening i Göteborg fick bakslag av kommunen för att de tog ut en dagsavgift. Idag skriver de att det är gratis men att de ber att badgäster betalar en avgift. Huruvida användningen av "avgift" är okej i detta sammanhang låter jag någon annan besvara.
 
Om vi bortser från kostnad för tid (vilket oftast är fallet med ideela föreningar men inte kommersiella anläggningar) så kostar det ju inget om någon ger sig ut på skidor och gör spår.
Men om någon ska köra skoter så kostar skotern (kanske finns redna men åndå lite värdemisnkning) och ren dritskostnad är åtminstone bränslet att driva den framåt.
Pratar vi sedan konstsnö så är det stora kostnader för snökanon, pumpa vatten, el för att driva kanonen och producera snö och att fördela ut snön längs spåret. Jag har svårt att se att någon vill göra detta gratis och bjuda alla att fritt nyttja det.
Kör jag en runda i ospårad terräng och någon följer dessa spår så kan det nog inte klassas som anläggning och bli möjligt att ta avgift för.

Spårar du seriöst med skoter och konstsnö kan du og ta avgift men spårar du med egna skidor tror jag inte du når upp till kriterierna för att kunna ta avgift/bli anläggning.

/Patrik
Om vi tar Sörmlandsleden som exempel: det är en förening som underhåller den leden och underhåller vindskydden längs med leden. Man kan stödja arbetet genom att gå med i Föreningen Sörmlandsleden, men det är inget krav för att få vandra längs leden och sova i vindskydden. De som arbetar med ledunderhållet arbetar ideellt, men det blir materialkostnader. Med detta exempel vill jag ha sagt att det finns sånt som är gratis att utnyttja även om det kostar pengar för den som tillhandahåller det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.