Är det skillnad på fleece och fleece?

Ja, som rubriken lyder.

Är det skillnad på fleece och fleece?

Om man bortser från kvalité på sömmar och andra detaljer, är det samma material jag köper i ett fleeceplagg på ica maxi som jag köper i en fleeceplagg från klättermusen?

Varför skiljer det så vansinnigt mycket i pris på de "fina" fleeceplaggen och de man kan få för en hundralapp på närmsta storköp?

Fleece är ett samlingsnamn för mjuka kläder i plast kan man väl säga. Finns olika fabrikat som framställer detta konstfiber på olika sätt och därav blir det olika pris.

Mvh / Johannes

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Så om jag har en 500 grams fleecetröja från klättermusen och en 500 grams fleecetröja från valfritt "skräpmärke", vad är skillnaden? Hur kan jag jämföra plaggen?

Titta på är underleverantören, den som har tillverkat fleecen. En av de största är Polartec som används av en rad tillverkare av friluftskläder, allt från Marmot, Arcteryx, Haglöfs till lite billigare tillverkare. Skillnaden kan ligga i hur mycket slitage fleecen klarar av och hur snabbt den noppar sig.

Funktionsmässigt skiljer det inte så mycket. Billigare modeller kan ha sämre passform och skall man ha dem som ytterplagg (t ex fiberpäls) så kan de billiga släppa igenom mera vind .

Skiljer en del i funktion

Om du tar ett bättre fleeceplagg och trycker ihop det och jämför med ett billigare kommer du se att det billigare blir i princip platt, det dyrare har högre loft. En dyrare fleece har oftast fler "strån"/kvadratcentimeter än ett billigare därför blir det mindre platt.

Funktionen då, ett fleeceplagg i högre kvalité binder mer luft och är därför varmare, en bättre fleece upplevs också normalt att det släpper ut fukten genom plagget bättre medan ett billigare behåller fukten mellan kroppen och plagget och därför blir du fuktigare/nedkyld snabbare.

Det är skillnad i tillverkningen av själva fleece-tyget, hur det borstas upp och klipps. Så olika typer av fleecetyg har alltså olika egenskaper.

Visst är det skillnad på olika fleeceplagg, även om skillnaderna inte alltid går att försvara mot prisskillnaden mellan olika klädmärken.
Själv har jag bäst erfarenhet av Polartech's fleece, varför jag idag hellre kollar vem som tillverkat fleecematerialet samt passform och pris än vilket varumärke som står på plagget.

Jag köpte en löjligt billig fleecetröja på Stormbergs en gång som började noppa sig redan efter nån månad
Det kanske är vad man får om man köper en fleecetröja för under 100 kronor..

Annars är ju stora skillnaden inte nödvändigtvis tyget utan sömnadskvalitet, passform, formgivning, fickor, dragkedjor osv. De är ju i regel bättre ju mer man betalar och ju mer renome varumärket har.

Jag har köpt en del billiga fleece och bara dragkedjjorna är ok så har dom hållt lika länge som dyra.
Noppning har inte jag sett men har en hög med paja dragkedjor..

Dyrare har ju snyggare skärning och snyggare detaljer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips