Är det skillnad på fleece och fleece?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Vad utmärker fiberpäls i material jämfört med fleece?

Jag tycker det finns jackor som kallas fleece som kan se ut lite hursomhelst. Vissa har en fiberpäls aktig struktur. Vissa ser ut som man tänker sig fleece. Andra mer mjuka och långhåriga Andra ser ut som typ stickad tröja med dragkedja.

HH-tröjorna är snyggare än alla fleece tycker jag. Det e nostalgi att gå runt med en sån på sig. De är dock tunga, över 500g, men varma och goa. Woolpower/Ullfrotte e också bra, men tycker de töjer ut sig för mycket och blir långa.

En jacka för 2000 som e gjord av några gamla PET-flaskor skulle jag aldrig köpa. Skulle va intressant att veta tillverkningskostnaden för dessa.

Du vet om att HH-jackorna liksom fleece är gjorda av plast, dvs polyester?

Ylle är bättre än ull

Om designen är viktig och du inte vill förorena Östersjön med plastpartiklar, köp fleeceliknande jackor i ull.

Ull?
250px-Wool.www.usda.gov.jpg

Jag tycker att ylle är mer praktiskt!

Glöm inte också att ull är eldtåligt. Vilket syntet absolut inte är. Dock har jag hört/läst att fleece behandlas för att inte brinna lika lätt som de gjorde i början. Woolpower har ju t.ex. en variant av deras tröjor som är extra eldtåliga och används inom försvaret.

"Wool ignites at a higher temperature than cotton and some synthetic fibers. It has a lower rate of flame spread, a lower rate of heat release, a lower heat of combustion, and does not melt or drip;[4] it forms a char which is insulating and self-extinguishing, and it contributes less to toxic gases and smoke than other flooring products when used in carpets.[5] Wool carpets are specified for high safety environments, such as trains and aircraft. Wool is usually specified for garments for firefighters, soldiers, and others in occupations where they are exposed to the likelihood of fire.[5]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Wool#Characteristics

och här är en video på hur ull vs syntet klarar eld, mycket intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=WKuAl_HzCjs

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips