Är det skillnad på fleece och fleece?

Fiberpäls...

Ja, som rubriken lyder.

Är det skillnad på fleece och fleece?

Om man bortser från kvalité på sömmar och andra detaljer, är det samma material jag köper i ett fleeceplagg på ica maxi som jag köper i en fleeceplagg från klättermusen?

Varför skiljer det så vansinnigt mycket i pris på de "fina" fleeceplaggen och de man kan få för en hundralapp på närmsta storköp?

Om inte designen är viktigast, så skippa fleece och köp fiberpäls istället. Isoleringen per gram är väsentligt bättre. Skillnaden mellan dyrare och billigare är inte heller lika stor som för fleece...

Och en glesbygdskavaj är alltid rätt :).

//J

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Om designen är viktig och du inte vill förorena Östersjön med plastpartiklar, köp fleeceliknande jackor i ull. Woolpower har, Icebreaker likaså, Ortovox och Janus

http://www.sportpursuit.com/catalog/product/view/id/446422
...eller, än mer miljövänligt, en M90 Värmetröja ;). Den är egentligen samma sak som Woolpowers tjockaste kvalitet, bara tillverkad för försvaret.
Ull väger visserligen lite mer än fleece med motsvarande värmeisolering, men har den fördelen att den värmer även i vått tillstånd. Det kan ju innebära minskat behov av att gardera sig med ett ombyte, så det är inte säkert att man får bära tyngre totalt sett.

EDIT 2: fixar tydligen inte att importera länken:
http://www.garderoben.se/militarklader/militartrojor/m90-varmetroja-original

Jag skulle nog säga att det är lika stor skillnad som på "bil" och "bil" :)

Olika tillverkare, olika tillverkning, "samma" grundmaterial.

Tex. denna tröja har jag använt 10 av 12 månader i några år och tvättat massor av gånger utan att den försämrats eller noppat
http://www.houdinisportswear.com/se/men/fleece-mid-layer/mens-power-houdi

Medans andra billigare "märkeskläder" av fleece ofta har klarat sig betydligt sämre. Sedan är det ju upp till var och en om man tycker en fleecetröja för 69 sek är "bättre" än en för 2000sek.För mig är iallafall den för 2000 mer prisvärd eftersom den är skönare, snyggare, mer praktisk och används mer. Min åsikt, behöver inte delas :)

Ja, det är skillnad på fleece och fleece.
Det är skillnad på stål och stål.
osv.

Jag skulle nog säga att det är lika stor skillnad som på "bil" och "bil" :)

Olika tillverkare, olika tillverkning, "samma" grundmaterial.

Tex. denna tröja har jag använt 10 av 12 månader i några år och tvättat massor av gånger utan att den försämrats eller noppat
http://www.houdinisportswear.com/se/men/fleece-mid-layer/mens-power-houdi

Medans andra billigare "märkeskläder" av fleece ofta har klarat sig betydligt sämre. Sedan är det ju upp till var och en om man tycker en fleecetröja för 69 sek är "bättre" än en för 2000sek.För mig är iallafall den för 2000 mer prisvärd eftersom den är skönare, snyggare, mer praktisk och används mer. Min åsikt, behöver inte delas :)

Ja, det är skillnad på fleece och fleece.
Det är skillnad på stål och stål.
osv.

Halaj!

Härlig logik! :)

Eftersom det finns olika sorters spik finns det också olika hundraser etc.

//T

HH-tröjorna är snyggare än alla fleece tycker jag. Det e nostalgi att gå runt med en sån på sig. De är dock tunga, över 500g, men varma och goa. Woolpower/Ullfrotte e också bra, men tycker de töjer ut sig för mycket och blir långa.

En jacka för 2000 som e gjord av några gamla PET-flaskor skulle jag aldrig köpa. Skulle va intressant att veta tillverkningskostnaden för dessa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips