Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i?

Vill man överhuvudtaget inte ha folk som sover i reservaten, oavsett hur, har man slagit in på en farlig väg som inte hör hemma i en demokrati.
Demokrati = folkstyre, folket bestämmer
Det har inget med att gör med frihet (liberalism) att göra.

Jag tycker att det är modigt av dig att sova i bivacksäck på somaren, mitt enda försök slutade med att jag åkte hem istället. Själv sover jag i bivacksäck eller vindskydd företrädesvis på vintern. Anledningen är enkel, det är så himla otrevligt att sova under bar himel på sommaren med alla knott och myggor.
 
Det här med att tala om "övernattningsförbud" istället för det mer precisa
Mellan vilka klockslag ska i så fall natt anses råda då detta lokala "utegångsförbud" träder i kraft? För om övernattningsförbud råder ska man väl inte ens få vistas i området nattetid? Inte ens om ens ärende är att studera nattaktiva djur, d v s inte sova? Om det är själva sovandet som är det väsentliga och markerar gränsen mellan rätt och orätt, kan det ju tänkas hända att man slumrar till någon minut på passet - vips har man då övernattat!
Om jag breder ut mitt liggunderlag under en gran och sover där från kl 10.00 på förmiddagen till klockan 17.00 på eftermiddagen, har jag då vållat större slitage än om jag sovit där mellan kl 22.00 och 05.00? Varför skulle just själva sovandet i ett naturområde vara ett större problem nattetid än dagtid?

Vill man överhuvudtaget inte ha folk som sover i reservaten, oavsett hur, har man slagit in på en farlig väg som inte hör hemma i en demokrati


.


Det borde vara tekniskt möjligt att formulera förbud att vistas i området mellan vissa klockslag, men är det inte gjort så är det inte gjort.

Som internationell jämförelse har jag läst någonstans
att det i den spanska nationalparken Aigües Tortes är förbjudet att visats utomhus nattetid
och att det på Korsika råder inte bara tältförbud utan allmänt bivackförbud utom vid stuglägena.
 
Demokrati = folkstyre, folket bestämmer
Det har inget med att gör med frihet (liberalism) att göra.

Jag tycker att det är modigt av dig att sova i bivacksäck på somaren, mitt enda försök slutade med att jag åkte hem istället. Själv sover jag i bivacksäck eller vindskydd företrädesvis på vintern. Anledningen är enkel, det är så himla otrevligt att sova under bar himel på sommaren med alla knott och myggor.

För att demokrati ska föreligga brukar allmänt anses att folket ska ha vissa fri- och rättigheter. Naturligtvis kan folket rösta på sådana alternativ som gör att dess fri- och rättigheter försvinner men då föreligger inte längre demokrati... Det ligger i demokratins natur att den kan användas till att förgöra sig själv om man inte ser upp.

Att frihetbegreppet bara skulle kunna knytas till liberalismen håller jag inte med om. Själv är jag inte liberal men därmed inte motståndare till frihet.

Att sova i bivacksäck har jag aldrig provat. Jag tycker att det verkar trevligare med ett riktigt tält. Därmed låter jag mig lydigt begränsas i min frihetsutövning när skyltar talar om att jag inte får tälta. Om jag däremot var sugen på att pröva någonting nytt skulle jag självklart inte tveka att i samma område sova i bivacksäck!
 
Jag tycker att det är modigt av dig att sova i bivacksäck på somaren, mitt enda försök slutade med att jag åkte hem istället. Själv sover jag i bivacksäck eller vindskydd företrädesvis på vintern. Anledningen är enkel, det är så himla otrevligt att sova under bar himel på sommaren med alla knott och myggor.

Av samma anledning drar jag helst ut i tält sommartid :)

Men om man måste...

Drar man ett myggnät över andningshålet på sovsäcken funkar det (åtminstone överkomligt). Är det mycket mygg/knott kan man bli tokig av allt prasslande bara några få centimeter från ansiktet dock. Att smörja in sovsäckens övre delar med myggmedel kan hjälpa, men det får nog vara de lite starkare DEET-preparaten. Bättre är att hitta en plats med mer "drag".
 
Men du, tänker på Fjällrävens Poncho, ni vet regnstället som man kan ha som enmanstält ochså.
Det vore ju ett alt. till sovsäck direkt under bar himmel.
Men, sov du i ditt reservat, det är ingen som "sätter dit dig" för det.
 
Det borde vara tekniskt möjligt att formulera förbud att vistas i området mellan vissa klockslag, men är det inte gjort så är det inte gjort.

Som internationell jämförelse har jag läst någonstans
att det i den spanska nationalparken Aigües Tortes är förbjudet att visats utomhus nattetid
och att det på Korsika råder inte bara tältförbud utan allmänt bivackförbud utom vid stuglägena.

I Sverige finns ju redan idag områden där tidsbegränsade tillträdesförbud råder, exempelvis fågelskyddsområden och militära skjutfält. Detta tror jag inte är något som speciellt många har några problem med, reglerna innebär inte alltför stora uppoffringar för människor.

När det gäller naturreservat och nationalparker tror jag dock att det inte alls finns samma acceptans, gemene man skulle uppleva det som en alltför stor inskränkning i allemansrätten om man var tvungen att lämna området ett visst klockslag. Allemansrätten är ju redan inskränkt i dylika områden genom t ex tältförbud, intet ont om det. I Spanien, där ingen allemansrätt existerar, upplevs det säkert inte lika negativt. Här i Sverige skulle antagligen dylika regler gå på tvärs med det allmänna medvetandet i frågor som rör natur och friluftsliv.
 
Tror att jag inte riktigt försår dig Michel;

Du verkar inte ifrågasätta om förbudet är motiverat för ett visst område eller inte, utan undrar snarare om förbudet gäller just din form av uteliv eller ej?

I så fall menar du antingen att du

- (på fullt allvar) tror att det som reservatsbildaren från början såg som ett problem var just de fysiska tälten i sin traditionella utformning, eller så

- anser du att den grupp du tillhör är så pass liten jämfört med de traditionella tältarna, att den inte kan utgöra någon skada alldeles oavsett hur de väljer att övernatta? Och att man följdaktligen lika gärna kunde förbjuda, säg, högerhänta - erftersom de vänsterhänta är så pass få att de inte utgör något hot mot områdets naturvärden?

Per
 
Tror att jag inte riktigt försår dig Michel;

Du verkar inte ifrågasätta om förbudet är motiverat för ett visst område eller inte, utan undrar snarare om förbudet gäller just din form av uteliv eller ej?


- anser du att den grupp du tillhör är så pass liten jämfört med de traditionella tältarna, att den inte kan utgöra någon skada alldeles oavsett hur de väljer att övernatta? Och att man följdaktligen lika gärna kunde förbjuda, säg, högerhänta - erftersom de vänsterhänta är så pass få att de inte utgör något hot mot områdets naturvärden?

Per


Diskussionen börjar bli fullkomligt absurd. Frågan gäller ju inte vad som "lika gärna" kunde gälla
(och som dessutom absolut inte kan gälla!)
utan hur det faktiskt är.

Hur lagstiftarna tänkt kan ingen av oss veta, det är nog en blandning av vidskepelse, slentrian och värsta-falls-bedömningar.
 
Du verkar inte ifrågasätta om förbudet är motiverat för ett visst område eller inte, utan undrar snarare om förbudet gäller just din form av uteliv eller ej?

Precis så är det faktiskt. Det är rent praktiskt, rent av egoistiskt. Men vem kan inte säga att man tänker på sig själv i det stora hela när man beger sig ut i ett naturområde? Förutsatt att man tillåts vara i området över huvudtaget dvs.

(Tyvärr) så ser jag väl mig själv som en liten plutt i det stora hela som inte har varken möjlighet eller motivation nog att påverka eller ifrågasätta t.ex tältförbud.

Jag tror nog inte något speciellt utan försöker bara hålla mig inom gränsen för de regler som finns. Om man vill vara martyr går man bara ut och bryter mot reglerna och det tycker inte jag gagnar varken mitt intresse eller våra intressen som friluftsutövare.

Min fundering är rent praktisk - inte att engagera mig politiskt. Av olika skäl är ett visst område riktigt intressant (vilket mer än jag kan relatera till här) och då undrar jag på vilka grunder jag kan utnyttja min "friluftsrätt" i just det området.

Övriga kommentarer från min sida är rent teoretiska om hur möjligen reservatsreglerna kommit till stånd - inte så mycket mer än så.

Och att man följdaktligen lika gärna kunde förbjuda, säg, högerhänta - erftesom de vänsterhänta är så pass få att de inte utgör något hot mot områdets naturvärden?

Det är inte en dum idé faktiskt, om man tänker rent egoistiskt nu, jag råkar vara vänsterhänt dessutom ;)

Som sagt, om det är så reservatsbildarna har resonerat lär bli svårt att få ett bra svar på.
 
Sov du var du vill på jorden, det är ditt liv just nu, hur länge varar det ????? som inte kommer att förstöra för andra.
Kommer någon att se att här har någon förstört för framtiden för all framtid med att sova med liggunderlag o sovsäck en natt, titta vad den här personen förstört !, tror inte det...
Ta din tid o utnyttja den som du vill, meningen med förbud är att inte "alla" ska göra samma sak samtidigt inom en viss tidsrymd,på samma plats, eller hur????
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.