Är det obligatoriskt med kapell?

Hej

Jag har fått ärva en kajak som jag tänkte pröva lite. Hittar dock inte något kapell (alltså det man har runt midjan som täcker sittbrunnen). Så jag undrar helt enkelt om man kan paddla utan kapell?

Klart att det går, men gör man det? Vill man det? Det lär ju inte funka att göra en eskimå utan kapell...?

Om kapell

Att paddla utan kapell går bra om det inte är några vågor men skall du paddla när det går vågor eller finns andra båtar som skapar svallvågor så blir det snabbt väldigt blött i kajaken.

Väsorterade kajakaffärer brukar ha kapell av olika storlekar så något borde passa din kajak.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Testa..

Inga större problem på lugna vatten, du får bara lite mera stänk på dig. Börja utan - sedan känner du själv när du är sugen på att skaffa ett kapell.
Men obs ge dig inte ut utan kapell när det finns risk för vågor!

kapell - även beroende av kajaktyp

Hej!

Vissa kajaker måste man använda kapell till eftersom man teknikmässigt kantar dem väldigt mycket när man svänger. Utan kapell skulle de då vattenfyllas. Själv paddlar jag en Silhouette från Foster Rowe där det är nödvändigt med kapell. Neoprenkapell är att föredra. Dessa håller oftast helt tätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips