Är det någon som är lika blåst som jag?...

Kilen som jag tog fallet i var en DMM Wallnut nummer 2 (grön) som har 9Kn brottstyrka. Slingar har jag kasserat, men tanken att selen bör kasseras har jag inte tänkt på faktiskt...Får kolla det. Dessutom fick jag faktiskt boken "Rock Climbing Anchors 2nd Edition" med posten igår. Den verkar matnyttig.
Om jag ser tillbaka på mitt "test" så skulla jag idag aldrig komma på något liknande. Jag har klättrat hyffsat mkt i sommar och ökat på min teoretiska kunskap rejält så jag skyller på extrem oerfarenhet i kombination med tillfällig black out.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack FR123 för att du delade med av din "erfarenhet". Det borde vara intressant för tillverkarna att ta sig en titt på selen, kilen och slingan (har du någon chans att hitta den bland soporna?) Selens tillverkaren kan säkert ge dig en ny om du lämnar din så de kan skicka den till labbet. Det vore intressant för oss alla att se vad som hände med den. Håll oss uppdaterade.

Ännu ett tips när du ska träna fall, se till att andreman säkrar mjukt, han kan ha böjda knän eller hoppa lite lätt vid rycket så får du ett mjukare fall utan allt för långt slack.
 
Jag är måhända korkad nu, men jag är inte riktigt med på detta med att selen ev borde kasseras...

Kilen höll, och var specad till 9kN. Även med säkerhetsfaktorer etc så är det antagligen rimligt att anta att fallet inte avsevärt översteg 10kN i belastning.

Vad är belayloopen på en sele specad till? 2x24kN typ? Så vad är problemet?
 
Du har rätt i att selen mycket väl kan var fullt funktionsduglig.
Med det faktum att kilen höll är ingen garanti för att kraften inte överteg maxlasten.
 
En liten fundering

Om kilen ska hålla för 9 kN och antag att fallande person väger 80 kg.
F=m*a - Detta innebär att den högsta belastningen som kan uppstå är ca 11*G

Det kanske finns någon hugad som är duktig på mekanik och kan förklara om jag tänkt fel.
 
Brukar det inte sägas att "Kroppen går sönder innan selen gör det" vid ett fall? ;)
Att kroppen inte är "designad" för över 20*g (20 kN) belastning, så om det inte uppstod några allvarliga inre skador borde selen vara OK?

Jag vet inte, jag bara frågar.
Var det verkligen ett "rent" fall i en statisk slinga? Resultatet verkar tala emot det.
Hur mycket töjer sig en "statisk" slinga egentligen? Med en töjning på 5% skulle "peak load" inte bli 20 kN, utan 64 kN! Kilen kanske tål dubbla design-belastningen, men knappast den 7-dubbla, och sele och slinga tål knappast 3-dubbel design-last utan att ryka i småbitar.

Så vad finns det för andra förklaringar?
Det var inte ett rent fall utan ett pendelfall? Ger betydligt lägre krafter på säkringskedjan (förklarar också att han smackade in i berget med knäna)
 
Utan att räkna själv antar jag att du räknat med vilken hastighet man når på fritt fall på dubbla slingans längd samt att man sen bromsar på 5% töjning?

Det låter ju lite korrekt - även om jag inte har en aning om det sen handlar om linjär accelleration under töjningen.
Egentligen så är det ju lätt att inse att det finns mycket som komplicerar "rycket"; det är ju ett rejält ryck och då kommer själva selen att sträckas upp under diverse friktioners inverkan, samt att sittfläsket mm komprimeras. Vet inte hur många cm det kan motsvara från det att man kan anse att det börjar "ta emot"...

Att det blir nån form av pendel, och att man slår emot berget p g a denna är ju också fullkomligt rimligt, även om pendeln inte är så stor.
Pendeln blir nog ändå inte obetydlig; slingan är kort och det går inte att falla rakt ned, utan det blir ändå en rätt betydelsefull "sväng" på ett eller annat sätt. När kroppen i samband med krafterna rör sig i sidled, och man böjer ryggen åt nåt håll osv så innebär det också en ganska effektiv dämpning av kraften i loopen misstänker jag.

Kunde ju möjligen var intressant att göra ett sånt här prov i en rigg och där se hur mycket som skiljer mellan ett preparerat "statiskt fal"l (vilket uttryck...:)), och ett mer typiskt med lite slack i selen och lite kropp som "fjädrar" osv.
 
Från Petzl hemsida

After a major fall (ie., factor 1 fall on a lanyard), you must reject all the climbing equipment used; deformations, or breakages invisible to the naked eye might have occurred.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips