Är det här rätt skor för mig?

Tack, Lyckegård, för ett bra svar!

Jag har kommit fram till att jag ska åka och hälsa på mina syskon i Göteborg nästa helg och köpa ett par skor då :)

(någon som känner till en bra butik där?)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I helgen var jag och klättrade topprep och trad i Köpegråda. Jag vet inte exakt klippans lutning där (den här klippan var det: http://www.sverigeforaren.se/klattring/kopegarda/ ), men jag kände verkligen att jag inte kunde lita på fotgreppet i mina nuvarande skor. Har inte modellen i huvudet, men dom är lite snällare och bekvämare (inte aggressiva). Dock även lite äldre. Även om dom inte använts mycket så tänker jag ändå att gummit kan ha åldrats och att det är därför greppet är dåligt? Men vad jag vill framföra är att jag inte vill tulla på skons greppförmåga - det är det jag saknar nu.

Bekvämlighet kan, men behöver inte, ha med aggressiviteten att göra.
Det kan vara att skorna är för stora, så när du försöker trycka till med tån så glider foten bak i skon och du tappar kraftöverföringen. Men det kan också vara att skorna har helt fel form till dina fötter, så att de "glappar" på vissa ställen. Är det då i kombination med att de klämmer på andra ställen så blir det inte heller bra.
Just därför är det i princip omöjligt att säga vilka skor som "kommer att passa" utifrån att ha sett dem på bild, varken till sig själv eller till någon annan. Ett par "bekväma" skor kan också sitta tajt, och om du hittar ett par såna som verkligen passar dina fötter, så kommer du förmodligen klättra mycket bättre än om du köper ett par aldrig så aggressiva skor där tårna börjar gråta efter 10 minuter.

(De bästa skor jag haft var Anazasi Verde, trots en ganska stor luftficka i hälen. Men jag klättrar inte så mycket överhäng och heelhook, utan mest trad, sprickor, lister och sva. Fråga dig själv vilken typ av klättring du verkligen kommer att ägna dig åt innan du slitit ut ditt första par skor?)

Mycket bra idé! :)

Klätterfabriken (www.highsport.se), hållplats Liseberg och Fjällsport (Fjallsport.se), hållplats domkyrkan. Där får du garanterat bra hjälp också!

Det blev en timme inne på Fjällsport. Testade alla skor på hyllan och till slut blev det de här: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORTIVAKATANALACES

Gick helt efter hur dom kändes på foten. Katana med snörning hade utan tvekan bästa passformen för min fot. Dock är jag liiite orolig att jag köpt för stora. De som var en halv storlek mindre passade också, men dom hade en söm/kant som tryckte rakt in i min tå vilket gjorde dom helt oanvändbara på mina fötter (gjorde skitont så fort jag ställde mig upp). Jag testade flera olika i den storleken, men alla var lika dana. De jag köpte var också tajta och kändes bra, men ja.. inte lika tajta. Tårna går precis emot där fram kan man säga. Lite orolig att det inte blir tillräckligt "stumt" där fram. Dom töjer ju sig lite med..
Utan den där ilskna kanten hade jag köpt de mindre. Men jag kunde verkligen inte ha dom. Testade att tejpa tån, men inte heller det hjälpte. Övriga skor jag testade kändes osköna på andra vis. Och många var lite väl aggressiva. Tyvärr var inte butikspersonalen jättehjälpsam. Han var med och frågade lite men satt mest och kollade och jag fick dra ur honom svaren - som inte gav så mycket...

Kanske tog jag det lite väl seriöst :) men köper man ett par skor för 1.400 så vill man ju köpa rätt storlek..

Men shit - hajar nu verkligen att det är omöjligt att köpa skor online :) Om man inte köper exakt samma modell som man hade sist.

Blev ett par Mad Monkey till dottern också :)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MADMONKEYJUNIOR2

Du får räkna med att den som kommer töja sig ungefär en storlek. Med snörning är det dock endast ett problem i tåboxen, och den brukar minska lite när du sen sular om!

Mycket bra idé! :)

Klätterfabriken (www.highsport.se), hållplats Liseberg och Fjällsport (Fjallsport.se), hållplats domkyrkan. Där får du garanterat bra hjälp också!

Du får räkna med att den som kommer töja sig ungefär en storlek. Med snörning är det dock endast ett problem i tåboxen, och den brukar minska lite när du sen sular om!

Ok. Men sula om gör man väl inte jätteofta?
I värsta fall får jag väl köra med strumpor för att fylla ut. Funkar det? Jag kunde verkligen inte ha de mindre.

Nu hittade jag en storleksguid på sportiva.com
http://www.sportiva.com/about/technology/sizing-boots-shoes

Enligt de punkter dom radat upp längst ner så har jag nog hittat ganska rätt. Men det finns ju massa olika skolor för det där :)

Saxat:
Your toes should not touch the front of the boot, but when you kick the toe into the floor, you should know where the front of the boot is. You want just enough room to wiggle your toes.
If your toes or sides of your feet feel squished, most likely the width is too narrow.
If your toes touch the front of the boot, most likely it is too short and you need the next half size up.

Nu hittade jag en storleksguid på sportiva.com
http://www.sportiva.com/about/technology/sizing-boots-shoes

Enligt de punkter dom radat upp längst ner så har jag nog hittat ganska rätt. Men det finns ju massa olika skolor för det där :)

Saxat:
Your toes should not touch the front of the boot, but when you kick the toe into the floor, you should know where the front of the boot is. You want just enough room to wiggle your toes.
If your toes or sides of your feet feel squished, most likely the width is too narrow.
If your toes touch the front of the boot, most likely it is too short and you need the next half size up.

Det där ser ut som en storleksguide för att köpa kängor? Kanske inte tillämpligt i det här fallet.

Men jag tycker du gjorde helt rätt som gick till en butik och valde skor efter de som kändes bäst. Jag tror inte att du kommer att känna ett problem av för stora skor. Eftersom du har snörning så kan du ju alltid dra åt dem hårdare också. Jag har personligen bara ångrat att jag köpt för små skor, aldrig att jag köpt för stora.

Det där ser ut som en storleksguide för att köpa kängor? Kanske inte tillämpligt i det här fallet.

Men jag tycker du gjorde helt rätt som gick till en butik och valde skor efter de som kändes bäst. Jag tror inte att du kommer att känna ett problem av för stora skor. Eftersom du har snörning så kan du ju alltid dra åt dem hårdare också. Jag har personligen bara ångrat att jag köpt för små skor, aldrig att jag köpt för stora.

Låter bra :) Håller tummarna för det.

Du hade rätt. De låg under en annan rubrik: "SIZING YOUR HIKING/BACKPACKING & MOUNTAIN BOOTS" :)

Hur känns skorna nu efter ett par månader?

Jag sitter själv lite i samma sits, köpte ett par La Sportiva Tarantulace 43,5 och är kanske en aning för stora, men dom hade inga 43 i butiken. Klättrade i ett par 44:eek:r när jag tog grönt kort för två veckor sedan och då kändes det bra men det var innan jag visste att dom skulle sitta TIGHT. Har köpt kort på ett klättergym och vill verkligen komma igång. Olika skor men skulle vara kul att höra om det funkar för dig :)

Ber om ursäkt för slarvig och osammanhängande text, för mycket jobb och för lite sömn // Weekend warrior ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips