Är det för dyrt i skogen?

Vandrare; sa:
Nja, det finns nog dom, där själva njutningen inte ligger i fjälladskapet, utan i det att till varje resa köpa nya, bättre grejor och testa dom. Jag vet, jag har sett det. :)

hehe... det finns folk som köper ALLA grejerna och sedan bara snackar om att dom skall ut...huh
 
Överskottsbolaget

För en vecka i sommarfjällen kan man lugnt utrusta sig för lite och ingenting på Överskottsbolaget och liknande ställen. Man måste faktiskt inte ha märkesallt. T.ex. tjatar alla om Trangia. Ypperligt kök förvisso men man får en noname-kopia för en hundring (funkar alldeles utmärkt), alternativt en komplett snuskburk med brännare och rubbet för 20-30 kr.

Kängor kan man också köpa där för under hundringen. Alternativt kan man plocka upp ett par riktiga grova gummistövlar för 150 spänn på ICA Maxi. Duger utmärkt.

Sovsäck... sommarfjällen. Hittar man runt 150-300 kr lite överallt. Köpte själv en nonamesovsäck för 300 spänn som jag inte skulle tveka att ta med ut i höst/vårfjällen eller på skidutflykt på låglandet om vintern.

Strumpor och sockar: ÖB. 5-50kr.

Intressant att även när folk försöker hitta billiga alternativ så fastnar de för billigmärken snarare än letar noname på stormarknaderna eller i konkursbon.
 
Liten protest

Jag lägger härmed in en protest (ta det inte så allvarligt)

1. Vilken nybörjare köper saker på nätet utan att kunna klämma och känna innan? Det kräver kunskap och erfarenhet att veta vad man behöver, och jag tror inte att en nybörjare skulle beställa på det sättet (rätt/fel?)

2. Frakt från 4 olika nätbutiker? Huga, det blir dyrt det. Visst att man kan räkna bort frakt/moms för att få så lågt slutresultat som möjligt, men det är ruskigt svårt att handla utan fraktkostnaden.

3. Listan nedan förstår jag inte. Det var en sommarvandring, eller hur? Se mina kommentarer.

>Kläder: Benvärmare, vita. Begagnad. Pris: 12 kr
Varför då?

>Tyska arméns marschkänga. Begagnad. Pris: 215 kr
Varför räcker det inte med "vanliga" gympadojjor? Det är trots allt första gången personen är ute?

>Fältbyxa, m/59, begagnad. Storlek 38-50. Pris: 60 kr
Vad är det för fel på ett par jeans? Det har alla hemma.

>Femfingervante av ylle, oanvänd. Pris: 20 kr
Varför då?

>Pälsmössa, blå, begagnad. Pris: 30 kr
Visst var det en sommartur va?

>T-shirt Woodland, camouflage. Vuxenstorlek. Pris: 65 kr
I alla fall så har jag ett antal t-shirts hemma.

>Ylletröja, grönbrungrå, begagnad. Pris: 20 kr
Varför?

>Arbetshandske i läder. Mycket kraftig. Pris: 9 kr
Kanske behövs?

>Regnkappa, grön, begagnad. Pris: 25 kr
>Hatt, camouflage, Woodland. Beige eller Olivfärgad. Pris: 55 kr
Troligen så har de flesta en keps eller liknande som man kan använda

>Bälte av läder/canvas, begagnat. Pris: 30 kr
Det har man väl ändå sedan tidigare?

>Sockar i ullfrotté, vita. 5par tvättade, begagnade. Pris: 35 kr
Ta från byrålådan istället.

Annars så tycker jag att det är en bra lista. Jag tycker att det är viktigare att visa för en nybörjare att man dels inte måste köpa massa fina märkesprylar och att man även klarar sig långt på dom prylarna man har hemma redan.

/Mattias
 
Det va inte jag som gjorde UB listan men här kommer mina komentarer på Mattias Lindström protestlista.

1. detta var ett test för att visa att det inte behöver kosta 20 000kr för att köpa utrustning till en vecka i fjällen. Klart att man vill känna på sakerna och jag säger inte att man borde följa denna på punk och pricka.

2.fraktkostnarderna tillkommer men även om vi lägger till 500 så är det en billig lista. Den har uppnåt sitt mål.

3. Även på sommaren kan det bli kallt och snöa (har hänt för mig i augusti, nedanför keb). Blåser det kraftigt så är också bra att ha vantar och mössa för att minska nedkylningen. Men benvärmaren skulle jag nog ha skippat.


>Fältbyxa, m/59, begagnad. Storlek 38-50. Pris: 60 kr
Vad är det för fel på ett par jeans? Det har alla hemma.

*Svar: Om jeans blir blöta så torkar de aldrig, det väger en del. Skulle aldrig dra upp i fjällen med ett par. Vet inte om du har gjort det. I sådanna fall skulle jag vilja ha en lite resention av dem.

>Tyska arméns marschkänga. Begagnad. Pris: 215 kr
Varför räcker det inte med "vanliga" gympadojjor? Det är trots allt första gången personen är ute?

*svar: ha ett par qympadojjor i fjällen. nej tack. För det första, de kommer att bli blöta och då är det inte roligt. För det andra så ger ett par qympadojer inget stöd till foten. vet dock inte om Tyska arméns marschkänga gör det, men de är nog bättre på det ansendet.


På nedanstånde frågor kan jag svara med att detta var ett test på att ta fram en utrustningslista från grunden. Alltså var det inte tillåtet att ta saker hemmifrån.

>T-shirt Woodland, camouflage. Vuxenstorlek. Pris: 65 kr
I alla fall så har jag ett antal t-shirts hemma.

>Hatt, camouflage, Woodland. Beige eller Olivfärgad. Pris: 55 kr
Troligen så har de flesta en keps eller liknande som man kan använda

>Bälte av läder/canvas, begagnat. Pris: 30 kr
Det har man väl ändå sedan tidigare?

>Sockar i ullfrotté, vita. 5par tvättade, begagnade. Pris: 35 kr
Ta från byrålådan istället.
 
Först ett klargörande. Jag tycker det är kanon med en UB lista, och att nybörjare för en motvikt till att gå in i valfri friluftsbutik och bli påhängd diverse märkessaker. Att det dessutom går att komma undan så pass billigt är änno bättre!

Däremot så protesterade jag mot att man behövde köpa på sig bassaker som strumpor, t-shirt etc. Nog om det.

Däremot en annan sak. Jag tycker att det verkar som om ganska många här är ganska "insnöade" på sin egen expertis. Ta det på rätt sätt, det är egentligen en hyllning till er passion för friluftslivet, men jag tror att ganska många glömt hur det var att vara nybörjare.

1. Tredagars tur
Ledsen att säga det, men en tredagars, är inte det ganska avancerat bara det? Det skulle innebära att man behöver ta ledigt från jobbet etc.

Är det inte troligare att en nybörjare som inte har någon utrustning faktiskt börjar med dagsturer, kanske lagar lite mat och fixar fika på vägen och sedan är hemma innan solen går ner?
Visst att man kan vara nybörjare och ta en tredagars, men jag tror att det är gandska osannolikt att någon som inte ens har ryggsäck skulle tänka "hmmm, det där verkar kul. Jag sticker ut på en tredagars".

2. Område för turen
Varför denna fixering på fjällen? Får man inte ge sig ut på en tur i sin närmiljö, till exempel på lämplig vandringsled? Jag tror att det är större sannorlikhet att en nybörjare ger sig ut i sin närmiljö och övar upp sig där innan man tar ett stort steg och ger sig ut i till exempel kalfjället eller liknande.

3. Snö i augusti
Det snöar på mängder av ställen i augusti, men jag tror inte att en nybörjare som precis köpt sin första utrustning lägger en tur i ett sådant område. För det första kostar det en hel del (ledighet, transport, etc) och sedan är det hyffsat knöligt. Jag tror inte att en nybörjare behöver utrusta sig för den typen av väder/milj. Jag hävdar att det är mycket troligare (se även punkt 1) att nybörjaren väljer tillfälle efter vädret. De flesta vill vara ute när det är solsken, eller hur?

Jag har varit ute på mängder av heldagsturer, iförd jeans och gympadojjor, och det går alldeles utmärkt. Jeansen är sköna och skyddar mot rispor etc. Dojjorna sitter bra och jag har bra fäste.

Menar du då att jag är mindre frilufsare än någon iförd tyska armens kängor och byxor mod m59?

Mina protester ligger egentligen emot de "måsten" ni lägger på nybörjaren. Man måste ha det och det, man måste frilufsa i ett område där det snöar i augusti, man måste vara ute ett visst antal dagar och så vidare. Är man sådan att man inte får tillfredsställelse utan att uppfylla måstena ovan så anser jag att man inte är nybörjare, eller hur?

/Mattias
 
mlindstrom; sa:
Mina protester ligger egentligen emot de "måsten" ni lägger på nybörjaren. Man måste ha det och det, man måste frilufsa i ett område där det snöar i augusti, man måste vara ute ett visst antal dagar och så vidare. Är man sådan att man inte får tillfredsställelse utan att uppfylla måstena ovan så anser jag att man inte är nybörjare, eller hur?

/Mattias

Hej hå Mattias,
om man läser de båda trådarna som den här tråden härrör från kan man se att det handlar om att hitta billiga alternativ till gängse (dyra) märken och material som finns i specialbutikerna för friluftsliv i Sverige. Som ett riktmärke för att hitta de här alternativen föreslog Patric "sommarfjällsutrustning för en vecka ex. mat". Vi ville sätta en nivå som utrustningen skulle funka för, en nivå som inte skiljer sig särskilt mycket från den som de stora friluftsbutikerna sätter.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Som ett riktmärke för att hitta de här alternativen föreslog Patric "sommarfjällsutrustning för en vecka ex. mat".

Precis som de som jämför priser på matbutiker sätter ihop en "referensvarukorg" eller de som jämför priser på byggvaror sätter ihop ett "referenspaket".

Det här handlade ju om att visa att det inte behöver kosta skjortan ENS OM MAN MÅSTE KÖPA ALLT. Sen att folk antagligen redan har mycket av sakerna gör ju det hela ännu billigare, men då går det ju inte att göra en rättvis jämförelse. Nån kanske har bra kängor men måste köpa regnställ, nån annan kanske har en sovsäck (från nån Hultsfredsfestival?) men måste köpa nåt att ha på fötterna.
 
nermander; sa:
tigertamjaren; sa:
Som ett riktmärke för att hitta de här alternativen föreslog Patric "sommarfjällsutrustning för en vecka ex. mat".

Precis som de som jämför priser på matbutiker sätter ihop en "referensvarukorg" eller de som jämför priser på byggvaror sätter ihop ett "referenspaket".

Det här handlade ju om att visa att det inte behöver kosta skjortan ENS OM MAN MÅSTE KÖPA ALLT. Sen att folk antagligen redan har mycket av sakerna gör ju det hela ännu billigare

Bra sammanfattat Gunnar och Peter.

Att nybörjare kan ha skoj och njuta av naturen (även fjällen) utan överdådig utrustning gav jag själv ett exempel på, träskor och colaburk funkar faktiskt för att gå dagstur till Trollsjön (Rissajaure) :)))

De som gnällde mest var de med "hi-tech" okrossbara termosar burna i käcka [känt svenskt märke] Tight ryggsäckar och [känt amerikanskt företags konstgjorda material] jackor/byxor samt mer avancerade skodon än tidigare nämnda.

/mats
 
Dyra butiker

För ganska många år sen skulle jag hämta en beställd vara i butiken, som vanligt klämde jag en del på reagrejorna medan jag väntade på att kunderna före skulle bli färdigexpedierade. Rubbet stod på deras lista inklusive 14 dagars torrfoder.... Bördorna blev gigantiska och summan vid den tiden vad man kunde få en riktigt bra jorden runtbiljett för för envar av dem. Kunderna mäktade inte sina nya bördor och fick beställa taxi. Ego hittade några 1/2 priset grejor och fick min beställda pryl men ut ur butiken hade jag ny respekt för vad som fanns hemma i ett par garderober....
Några år senare söktes regnskydd i en sportbutik och det var svårt låta bli att lyssna på två damer som handlade till sin 1a fjällvandring. Expediten en ung tjej var duktig och sålde på dem lägerpryl efter lägerpryl. Innan regnet upphörde hade de köpt på sig bördor de inte sjäva kunde få ut ur butiken.....
Om all togs med borde det blivit en baslägerstur med osedvanlig hög klass på basen, ungefär som när man med två LandRovers upprättar jaktbas på savannen......fast med det senare ingår förstås sundowners och kock också. Prisskillnaden var i varje fall minimal!
Kommer de här redovisade 4 att fortsätta som vandrare? Jag tror det inte, av flera skäl. Regn och mygg är två, för tung packning och känslan av att det här var fel är två till....Möjligen en av orsakerna till varför man kan göra så oerhört många bra begagnadefynd! Se där något gott för de dyra butikerna med sig.....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.