Är det för dyrt i skogen?

tigertamjaren; sa:
Underställ: Itabs Tecninc, 49:-

Sockor: Itabs Bolasockor Twinpack, 1:-
för att betala 49kr/1kr så måste du handla för 1500/erbjudande, o du har räknat upp 2 erbjudanden.
så för att få handla strumpor+ställ för 50kr måste du handla nåt annat för 3000.
 
Re: Re: Jarls UB-lista

FJS90/91; sa:
jarlmoden; sa:
SUMMA: 1579 SEK plus frakt.


/Jarl

Det värsta är att jag hade hängt med dig ut i Jämtlandsfjällen med den utrustningen.. LÄTT!!

(om jag fick ta med fiskespöt)

Fasen, ser att det går att spara en del, på kompass & karta tex.. Om FJS90/91 i egenskap av domare är nöjd måste jag vara ju i ledningen. Kan inte gärna ge UB/UL-koppen till mig själv så nu får ni skärpa er lite. Klarar någon 1000 SEK? 1250?

P2280005.jpg

[Ändrat av jarlmoden 2003-10-29 kl 13:44]
 
GustavOh; sa:
Men ryggsäcken?
OK att den knappast är bekväm, men någon säkerhetsrisk lär det ju inte vara.
Inte om man har en plastpåse i och rejält med reparationsmaterial (silvertejp och en extra spännrem) med.

Jag glömde den ovärdeliga silvertejpen. jag tar tillbaka det. dock är Jarls förslag mycket bättre.

Jarl, imponernade lista 1579 SEK plus frakt. Det är begangnade saker från försvaret som gäller.

[Ändrat av DraZ 2003-10-29 kl 14:22]
 
PerP; sa:
tigertamjaren; sa:
Underställ: Itabs Tecninc, 49:-

Sockor: Itabs Bolasockor Twinpack, 1:-
för att betala 49kr/1kr så måste du handla för 1500/erbjudande, o du har räknat upp 2 erbjudanden.
så för att få handla strumpor+ställ för 50kr måste du handla nåt annat för 3000.

Okej då, missade helt klart den lilla detaljen.

Är man tjej och svensk kan man väl satsa på det självklara underställsvalet från Haléns ;)
327437.jpg


Annars blir det väl att pröjsa 49:- för två par Ullfrottésockor och 149:- för understället (Tecninc) från just Itab.

Huga, extrautgifter! Redan!

PS: Vilken bild var snyggast, min eller "Jalles"?

;)

/ G





[Ändrat av tigertamjaren 2003-10-29 kl 14:59]
 
haskell; sa:
tigertamjaren; sa:
Jorå, här är en lista att fila vidare på. Framför allt på en anständigare rygga på runt 60 liter.
För tillfället kan man köpa en Granite Gear Vapor Trail (59l och 900g) från Snow+Rock för GBP42.50. En del UL-fantaster drömmer våta drömmar om den... ;-)

http://www.snowandrock.com/brands/index.asp?brand=Granite_Gear

Onekligen billigt för en såpass bra säck. Enda invändningen är väl utseendet, den ser ju ut som en svart plastsäck som man har knutit fast på ett bärsystem. Men jag lägger genast in den istället för Itabryggan!

Tack, tack Kodarn!

/ G
 
FJS90/91; sa:
För att det skall bli en vettig utmaning för alla kunniga människor här s?får vi väl sätta upp lite regler för detta.

1. Inget begagnat
2. Inga hemmabyggen
3. Tillbörlig säkerhet skall uppnås

MAO Vad kostar det om man måste köpa rubbet?

Jag har lite fraagor om reglerna foer denna "taevling"?

Maaste man koepa sakerna fraan Sverige?

Jag har kollat lite paa de andra svaren och det verkar vara OK att koepa oever internet fraan andra laender. Nu aer jag utomlands och faar jag daa aeven koepa paa naagon marknad? Om detta aer tillaatet skulle jag laett komma under 500 kr foer hela listan. Aeven om jag skulle koepa grejer med hyfsad kvallitet.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Jag har lite fraagor om reglerna foer denna "taevling"?

Maaste man koepa sakerna fraan Sverige?

Jag har kollat lite paa de andra svaren och det verkar vara OK att koepa oever internet fraan andra laender. Nu aer jag utomlands och faar jag daa aeven koepa paa naagon marknad? Om detta aer tillaatet skulle jag laett komma under 500 kr foer hela listan. Aeven om jag skulle koepa grejer med hyfsad kvallitet.

/Stellan

Det blir väl inte rätt... Det är väl som att handla på loppis här. Eller?
 
j_stellan; sa:
FJS90/91; sa:
För att det skall bli en vettig utmaning för alla kunniga människor här s?får vi väl sätta upp lite regler för detta.

1. Inget begagnat
2. Inga hemmabyggen
3. Tillbörlig säkerhet skall uppnås

MAO Vad kostar det om man måste köpa rubbet?

Jag har lite fraagor om reglerna foer denna "taevling"?

Maaste man koepa sakerna fraan Sverige?

Jag har kollat lite paa de andra svaren och det verkar vara OK att koepa oever internet fraan andra laender. Nu aer jag utomlands och faar jag daa aeven koepa paa naagon marknad? Om detta aer tillaatet skulle jag laett komma under 500 kr foer hela listan. Aeven om jag skulle koepa grejer med hyfsad kvallitet.

/Stellan

Nog är det lite fusk allt, men skulle man kunna maila dig en inköpslista ändå?...

;)

/ G
 
Jag har lite fraagor om reglerna foer denna "taevling"?

Maaste man koepa sakerna fraan Sverige?

Jag har kollat lite paa de andra svaren och det verkar vara OK att koepa oever internet fraan andra laender. Nu aer jag utomlands och faar jag daa aeven koepa paa naagon marknad? Om detta aer tillaatet skulle jag laett komma under 500 kr foer hela listan. Aeven om jag skulle koepa grejer med hyfsad kvallitet.

/Stellan

Tror grundtanken med tråden är att visa att man kan komma igång med friluftsliv i Sverige utan ett fett sparkonto, då kanske det är svårt att fara till en marknad i Kina och handla. :)

Skulle ändå vara väldigt intressant att höra om utbudet på marknaden tycker jag! Är det piratprodukter eller lokala märken? 500 spänn för en komplett utrustning innebär ju tex att man lika gärna kan resa bara med lätt handbagage om man ska ut på trekking & äventyr i Asien & shoppa den på plats. Kanske tom sälja den med lite vinst när man kommit hem, inte så dumt..

/Jarl
 
FJS90/91; sa:
Det blir väl inte rätt... Det är väl som att handla på loppis här. Eller?

Till skillnad mot Jarls lista, och fö de flesta andra som också bryter mot den första regeln. Iofs har han länkat till föreslagna inköpsställen, men det är fortfarande begagnat.....

Vet att vi för flera år sedan hade en liknande diskussion men då gällde det priset på utrustningen för en stugtur Abisko-Nikka. Inga regler fanns, och egentligen startade det som reaktion på att vissa verkade ha intrycket att G-tex, Fjällrävenbyxor och Meindel var ett "måste" innan man kunde rekommendera någon att våga sig på en första vandring. Även "cotton sucks fanatikerna" skränade på i ett hörn ;-). "Hillebanerna" var ju dock automatiskt diskvalificerade så de teg tjurigt :)

Jarls lista ser helt OK ut IMNSHO.

/mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.