Är det farligt att slå runt?

Jag är en nybörjare på detta med kajaker men jag har kikat runt en del här på forumet och andra ställen. Jag ska också bygga mig en egen Grönlands kajak i sommar på en byggarkurs hos Andi Röder och räknar med många blöta dagar innan jag lärt mig behärska kajaken. Det verkar vara så att de finns en viss rädda för att välta och slå runt med sina kajaker och att det kan innebära stora risker. På något sätt tycker jag att de borde höra till sporten att man då och då välter, medvetet eller ofrivilligt. Grönlandskajak gubbarna tillbringar ju nästan mer tid i och under vattnet än ovanför. Kanske är det så att en fullpackad långfärdskajak är svårare att rolla eller ta sig upp i efter det man vält?
Det jag menar är att det är ju en vatten nära syssla i en rank farkost så ett dopp då och då borde ju vara helt naturligt. Med rätta kläder och utrustning anpassade efter väder och temperatur borde väll det inte innebära någon större panik att ramla i spat.
Är det något som jag har missat? Är det farligt att slå runt med sin kajak?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förmodligen inte...

Ingen fart, ingen fallhöjd, bara mjukt vatten. Du blir blöt om du nu skulle klara av att välta...Simkunskap och flytväst är bra.

Har inte själv gått runt i en kajak än på 4 turer, bara voltat med en motorbåt, men det är nåt annat.

peter

Senast ändrad:
Det beror förstås på omständigheterna...

Om man paddlar lättklädd i en kanot som man inte kan rolla och inte klarar av att ta sig upp i, och det är 4 grader i vattnet och 1 mil till land, och kanske ytterligare försvårande omständigheter så skulle jag i det längsta undvika att plurra. Att undvika att plurra brukar däremot vara betydligt enklare, än vad den som inte paddlat föreställer sig.

Att plurra när man kan rolla, eller när man kan ta sig upp, eller kan ta sig i land, och när vattentemperaturen inte är ett problem osv är förstås helt odramatiskt, om nu inte själva plurrningen beror på nåt dramatiskt som t ex att man blir påkörd av en större båt.

Väldigt få som paddlat ett tag bekymrar sig dock för plurrandet.

Jag har ju badat ofrivilligt ett antal gånger vid fikaraster när stövlarnas friktionskoefficient understigit stenarnas och jag har överlevt. Att välta i öppet vatten har jag bara gjort en gång och då för att testa simförmågan i kontrollerad form. Ett tips bara, glöm inte att ha handtaget på kapellet på utsidan för annars kan det bli lite jobbigt att dra av det med bara händer, och med våtdräktshandskar omöjligt och då drunknar man hängandes uppochner under kajaken när man inte kan göra wet exit.

Ps: Det går INTE att paddla utan att sitta i kajaken, inte ens med luftfylld torrdräkt.:)

Jag är en nybörjare på detta med kajaker men jag har kikat runt en del här på forumet och andra ställen. Jag ska också bygga mig en egen Grönlands kajak i sommar på en byggarkurs hos Andi Röder och räknar med många blöta dagar innan jag lärt mig behärska kajaken. Det verkar vara så att de finns en viss rädda för att välta och slå runt med sina kajaker och att det kan innebära stora risker. På något sätt tycker jag att de borde höra till sporten att man då och då välter, medvetet eller ofrivilligt. Grönlandskajak gubbarna tillbringar ju nästan mer tid i och under vattnet än ovanför. Kanske är det så att en fullpackad långfärdskajak är svårare att rolla eller ta sig upp i efter det man vält?
Det jag menar är att det är ju en vatten nära syssla i en rank farkost så ett dopp då och då borde ju vara helt naturligt. Med rätta kläder och utrustning anpassade efter väder och temperatur borde väll det inte innebära någon större panik att ramla i spat.
Är det något som jag har missat? Är det farligt att slå runt med sin kajak?

Om du ser till att dina första kapsejsningar sker frivilligt och under kontrollerade former så är det inget som generellt säger att det är farligt att slå runt med en kajak. Det man gärna vill träna på är att lära sig ta sig ur kajaken på ett lugnt och metodiskt sätt vilket man enklast lär sig i en varm och skön simbassäng. Denna övning kan vara särskilt relevant för dig med en grönlandskajak eftersom sittbrunnen ofta är rätt liten. Men de flesta med grönlandskajakpaddlare lär sig ju ändå att rolla så småningom och kommer troligtvis aldrig någonsin behöva lämna sin båt efter det. De riktiga fantasterna anser att rollen bara är ett av de många sätten som finns att manövrera sin farkost med.

Jag kan av egen erfarenhet intyga att det faktiskt kan vara farligt att slå runt om man inte som jag nämnde har testat det någon gång förrut. Första gången jag vippade med min havskajak så trodde jag i ärlighetens namn att jag skulle dö bokstavligen. Jag hade inte tränat på att få av mig kapellet, jag viftade och slog med paddeln för att få huvudet ovanför vattenytan vilket gjorde att jag kilade fast mig ännu mer i sittbrunnen och upp till ytan med huvudet kom jag inte. Jag kom loss till slut men blev riktigt omskakad. Har man provat en gång eller två på rätt sätt, så är det fullständigt odramatiskt.

Att det sedan är livsfarligt att bli kvar i vattnet om det är kallt är ju en annan femma, men just själva vippandet är inget att oroa sig för.

Och just det, ju mer last desto lättare att rolla. En kajak som ligger djupt är lätt att rolla. Faktum är att det är ett ganska vettigt sätt att lära sig rolla på att delvis vattenfylla sittbrunnen. Men det lär du inte behöva med din grönlandskajak. Den ligger så djupt ändå.

Lycka till
/Jonas

Fastnade också upponer första gången jag paddlade med neoprenkapell. Jag tyckte inte det var kul heller... Tog en stund att träna bort den blockeringen jag fick då.

Frågan är förstås ledande. Men som redan sagts beror de helt på omständigheterna.

Det är skillnad att slå runt på Atlanten eller ovanför Niagarafallet

I några kanot grenar ingår rollen som ett naturlig del

http://www.youtube.com/watch?v=MVBBYV1uT_U

Första gången man testar att gå ur kajaken ser man till att man har provat på land flera gånger. Har man ett nytt neoprenkapell ser man till att det är rejält blött.

testa på gruntvatten gärna inte allt för kallt se till att du har en kompis med dig. Ha också ett cyklop på dig.

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips