Halloj sitter i cykelköpsfunderingar och kollar just nu runt lite. En återkommande situation är då ordet Deore nämns i disukssionen. Varför blir alla cykelhandlare helt saliga när dom pratar om det här? Är Shimano Deore så mycket bättre än alla andra typer av växelsystem? Bör man köpa det eller satsa på en billiagre variant, typ Acera eller Tourney?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är deore så mycket bättre?
- Trådstartare danground
- Start datum
Shimanos billigare komponenter dvs. Tourney m.fl. skulle jag vilja avråda ifrån men det beror ju väldigt mycket på dina ambitioner också. Som ett alternativ till Shimano så bör du titta på SRAM.Dan-J; sa:Halloj sitter i cykelköpsfunderingar och kollar just nu runt lite. En återkommande situation är då ordet Deore nämns i disukssionen. Varför blir alla cykelhandlare helt saliga när dom pratar om det här? Är Shimano Deore så mycket bättre än alla andra typer av växelsystem? Bör man köpa det eller satsa på en billiagre variant, typ Acera eller Tourney?
Vilken typ av cykel du skall ha är ju inte oviktigt heller...
Om du klurar på Deore så antar jag att du tänker cykla hyfsat mycket i skogen och därför funderar på en MTB.
Om du bara vill kunna klara grusvägar och bra stigar litet då och då så skulle jag personligen föreslå en cyclocrosshoj istället.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Dan-J; sa:Halloj sitter i cykelköpsfunderingar och kollar just nu runt lite. En återkommande situation är då ordet Deore nämns i disukssionen. Varför blir alla cykelhandlare helt saliga när dom pratar om det här? Är Shimano Deore så mycket bättre än alla andra typer av växelsystem? Bör man köpa det eller satsa på en billiagre variant, typ Acera eller Tourney?
Vart skall du cykla och hur mycket?
Vad har du för budget?
Om du har tänk att cykla i skogen, som träning eller bara för att det är så j*kla roligt, så rekomenderar jag dig att minst satsa på deore. Andra tillverkare än shimano finns och har säkerligen motsvarande komponenter.
Anledningen till att du minst bör ha deore om du väljer shimano är att de har en mycket mer robust konstruktion mot vad de billigare modellerna har och klarar därför de påfrestningar som en mtb använd i terräng behöver. (Det är inte roligt att stå 2 mil hemifrån med en trasig växel!)
Allt beror självklart på budget och vad man ska använda cykeln till. Ska du cykla i terräng, men har en begränsad budget så satsa då hellre på en bra begagnad cykel. Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel. Min första cykel som jag använde flitigt i skogen hade inte dämpare och det resulterade i att jag blev en mycket bättre cyklist därför att jag tvingades tänka till eller dämpa stötarna med armarna/kroppen. En dämpare kan man alltid köpa till i efterhand.
Lycka till med eventuellt köp!
Anledningen till att du minst bör ha deore om du väljer shimano är att de har en mycket mer robust konstruktion mot vad de billigare modellerna har och klarar därför de påfrestningar som en mtb använd i terräng behöver. (Det är inte roligt att stå 2 mil hemifrån med en trasig växel!)
Allt beror självklart på budget och vad man ska använda cykeln till. Ska du cykla i terräng, men har en begränsad budget så satsa då hellre på en bra begagnad cykel. Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel. Min första cykel som jag använde flitigt i skogen hade inte dämpare och det resulterade i att jag blev en mycket bättre cyklist därför att jag tvingades tänka till eller dämpa stötarna med armarna/kroppen. En dämpare kan man alltid köpa till i efterhand.
Lycka till med eventuellt köp!
Happysiten är något du defintivt bör kika in på om du har MTB-frågor.
http://happymtb.org/
[Ändrat av haskell 2005-07-27 kl 16:02]
http://happymtb.org/
[Ändrat av haskell 2005-07-27 kl 16:02]
Jonik; sa:Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel.
Klart att du ska ha dämpare fram. Det ökar komforten, framkomligheten och säkerheten och gör skogscyklingen mycket roligare.
Min erfarenhet av Acera (bakväxel, 1999 års modell) är att den funkar bra på vägar men inte är helt klockren när det börjar bli stökigt i skogen.
[Ändrat av GunnarH 2005-07-27 kl 20:47]
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg