Är däckslinor nödvändiga?

erik!

jag håller med stuvarn, förutom att jag inte har nån surfski. men det är väl bara en tidsfråga innan man trillar dit på en sån åxå. med inte så länge det inte finns andra färger än vitt.

Nordic Fusion tror jag inte ens finns i vitt. Jag har sett många andra färger på surfskis så det är bara att lätta på libran och bli lycklig ägare till en färgglad surfski. :)

thomas
 
jag får väl googla då, men jag lovar inget : )
jag vill egentligen sitta ombonat å varmt å gött, istället för att hela tiden sitta i en vattenpöl....


tilllägg 5 minuter senare.
nu har jag kollat. 43 cm smal. hmm....
nej det blir inget. jag gillar tjocka rymliga kajaker. å helst röda : ) å helst prijon-hinkplast : )
va bra! då sparade jag 41900 + 4000 i extrautstyr : )
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur man sparar pengar till en surfski

nu har jag kollat. 43 cm smal. hmm....
nej det blir inget. jag gillar tjocka rymliga kajaker. å helst röda : ) å helst prijon-hinkplast : )
va bra! då sparade jag 41900 + 4000 i extrautstyr : )

Om det är Fusion du har googlat på så är den inte röd och inget för långturen heller. Men den är förvånansvärt stabil i förhållande till bredden. Och alla surfskis (och sitontop) kräver andra kläder än vanlig kajak. Wet rides!

En Honcho Guru (Aterra säljer) verkar också mycket stabil och finns i gladare färg.

Annars har du en bra metod att spara pengar förstår jag. Men du ska inte unna dig en Porsche och därmed spara riktigt stora belopp. Då blir det pengar över till en surfski! ;)

thomas
 
nej fy fan!
jag vill inte sitta å va blöt i arschlet hela tiden. skulle kunna tänka mej en SoT, en liten kort som kan surfa skapligt, att ha ibland på sommaren om man är på nåt lämpligt ställe å vill köra lite vågor. då slipper man få in sand i kajaken. om det är sandstrand. för sånt skit det får man nästan aldrig bort. det blir alltid några sandkorn kvar.
men en smal å lång å smal å rank å smal å blöt å smal surfski, ska jag aldrig ha. det har jag bestämt mej för nu. jag skulle aldrig ha mobiltelefon heller. ja ja.....

det är väldigt skönt att sitta torrt även om man bara har vanliga kläder på sej, vilket jag oftast har.

det här handlade om däckslinor va??
jag hade stor nytta idag av min bakre däckslina som går att nödbogsera med, eller knyta fast kajaken med. jag gjorde en landstigning på ett snart sjunkande, fd flytande hus. det va lite gammal sjö även idag å det låg en hel del flytande virke vid ena gaveln. eller flytande kanske är fel uttryck? på nåt som börjat sjunka lite så...... ja halvt flytande. vågorna tryckte upp plankorna mot väggen. jag tog fart och satsade rätt upp i plankhögen, vilket man kan göra eftersom man numera är så klok att man har tyska hinkplastkajaker. så full fart rätt upp i plankhögen. vågorna bröt upp bakifrån å jag tänkte hur fan ska jag få kajaken att bli kvar där när jag kliver ur för ett studiebesök. men som tur är så har man ju lite däckslinor. så den aktre lyckades jag fästa så att kajaken inte kunde glida i igen baklänges. å sen blev det studiebesök.
sen när jag va klar va det bara att lossa förtöjningen å åka ner i spat baklänges. när jag kommit i sjön igen så såg jag en spik som stack upp som jag inte sett tidigare. tur man inte åkte glasfiber idag.
så vad vill jag då säga med detta? jo eftersom det tråden handlar om däckslinor så vill jag bara rekommendera att man har såna. å gärna några extra åxå. annars hade jag inte kunnat göra denna utomordentliga manöver idag. nu har jag hållt mej till ämnet åxå : )

ps. ja då kanske jag ska satsa på att INTE unna mej en porsche då, så kan man köpa ett gäng kajaker till för pengarna man sparar : )
 
Hej igen

Strax före jul åkte jag iväg för att fira jul på annan ort, och då kände jag en viss nyfikenhet på hur skrivandet här skulle utvecklas. Jag ser att det kommit att handla om pedalhaveri, intrassling i däckslinor, landning i plankhögar mm. Jag ser också att flera skribenter har delat med sig av sina tankar kring roder/skädda och det är här jag vill haka på. Fast i andra änden på linorna, dvs vid pedal/reglagefunktionen. - Hur ser olika reglage ut och hur sitter de placerade i kajakens sittbrunn? Är det små "knorter" till fotreglage på skrovsidans innerdel, eller breda bekväma fotpedaler i sittbrunnens mittdel?

I min första kajak var det för mig synnerligen obekvämt med små, tröga pedaler på styrbord/babords insida. Jag satt där med snett spretande knä och ben med ofta återkommande kramp som följd. Och behövde pedalernas läge ändras under paddlingen, så var det svårt att komma åt långt därinne.

I min nuvarande kajak (VKV), är istället pedalsystemet en njutning. Stora gummiklädda trampytor, och de är placerade mitt i sittbrunnen. Alltså mitt framför kroppen, och det är helt naturligt att placera fötterna på gummiplattorna utan att anstränga sig med krångliga knävridningar. Och ev ändring av pedalernas läge görs med en ratt/skruv som är lätt åtkomlig.

Kerstin
 
...I min första kajak var det för mig synnerligen obekvämt med små, tröga pedaler på styrbord/babords insida. Jag satt där med snett spretande knä och ben med ofta återkommande kramp som följd. Och behövde pedalernas läge ändras under paddlingen, så var det svårt att komma åt långt därinne.

I min nuvarande kajak (VKV), är istället pedalsystemet en njutning. Stora gummiklädda trampytor, och de är placerade mitt i sittbrunnen. Alltså mitt framför kroppen, och det är helt naturligt att placera fötterna på gummiplattorna utan att anstränga sig med krångliga knävridningar. Och ev ändring av pedalernas läge görs med en ratt/skruv som är lätt åtkomlig.

Kerstin

Tråden har ju ändå spårat ur och blivit en "allmänna ämnen tråd" så jag passar på att fråga. På mig låter det som det du beskriver i första pedalsystemet är en kajak där du sitter på ett sådant sätt att du har kontakt med kajakens sidor via knäna, vilket är idealpositionen för att kunna manövrera med kajaken. I det andra läget, med fötterna i mitten och utan knävridningar, antar jag du menar att du inte längre har knäna så de har grepp om kajakens sidor? Snarare idealpositionen för "paddla fort paddlare".

Fortsätter vi på det spåret så kommer den här tråden snabbt att handla om paddla fort kontra paddla skädda kontra paddla roder, ...

Har inte ett smack med däckslinor att göra.

--- Mats ---
 
Ja,just det. I min gamla farkost fick jag kontakt med kajaken genom att placera/trycka knäna upp in under däck. Med min nuvarande kajak, blir vi ETT genom att jag flyttar knäna ca 5 cm i sidled (från centrumläge) och får knäkontakt (utsidan knät) med sittbrunnsargens innerkant. Mycket bekvämt!!

Kan däremot inte rolla med denna sittkomfort. Men eskimån klarar jag ändå inte av.
 
Jag är inte säker på vad som räknas som däckslinor i den här tråden. I min värld är det ej elastiska linor som löper parallellt med kajakens reling. Inget jag vill sticka fingrarna under i brytande sjö. På mitt stripbygge har jag i stället kraftig gummicord tvärs kajaken nära sittbrunnen och halvvägs mot stävarna. De senare är bra att sticka reservpaddeln under och de går bra att greppa om vid kamraträddning eller när man ligger i sjön.. Dessa i kombination med vassa greppvänliga grönlandsstävar gör att jag inte känner något behov av däckslinor.

Rune
 
Vad är däckslinor?

Det kan väl inte ha så stor betydelse hur dom ser ut? Eller?

Poängen med dom är väl att få tag/grepp på en kajak i samband med självräddning och kamraträddning. Det behöver väl inte ens vara just linor bara det finns något att få tag i.
Som några påpekat är en blöt kajak ganska hal. Om man sen har en surfski verkar det vara leg-leash som gäller, lite andra förutsättningar där. Kanske inte "moderiktigt" med däckslinor på surfski heller...

Några dömer ut däckslinor som helt utan nytta, kanske beroende på att man aldrig upplevt någon nytta med dom eller så har man möjligen retat sig att det blivit "obligatoriskt" på sk havskajaker.

Det mynnar ut i "man får göra som vill", vilket jag tycker är bra. Fördelar resp ev nackdelar utreds med tillhörande erfarenheter och upplevelser. Mycket tyckande blir det, alla använder ju kanoten på sitt eget sätt.

Att sen tråden flyter iväg som ett vanligt samtal är väl naturligt. Det verkar som roder/skädda och flytväst/inte flytväst och användning av torrdräkt också följer "man får göra som vill".

Men det kommer fram mycket bra synpunkter och tips i sådana här trådar och jag tackar särskilt Erik Barkefors för tipset med gummicorden på rodret.

En leash mellan mig och kajaken kommer jag också att ha vid utvalda tillfällen.

thomas
 
Nej, men vilka egenskaper och funktioner de har.
Kan en arrangemang på däck fylla mer än en funktion så ser jag det som en klar fördel.

Rune

Vad jag menade var att du redan har de däckslinor du vill ha, med de egenskaper och funktioner som passar dig. Sen om du inte vill kalla dom för däckslinor utan något annat, är väl upp till dig.
Du har ju beskrivit funktionerna som uppfyllande av vad man förväntas få ut av däckslinor.

Jag väljer en leash istället och förväntar mig därmed att inte komma ifrån min kajak, vilket jag ser som primärt för mig. Jag har en sit on top så jag räknar med att kunna "självrädda mig" ombord utan däckslinor, det finns annat att hålla sig i.

thomas
 
...Jag väljer en leash istället och förväntar mig därmed att inte komma ifrån min kajak, vilket jag ser som primärt för mig. Jag har en sit on top så jag räknar med att kunna "självrädda mig" ombord utan däckslinor, det finns annat att hålla sig i.

thomas

Det är som med så mycket annat, det finns inte bara olika lösningar och preferenser, det finns även många olika utgångspunkter. Jag håller med om att målet är att komma upp själv. Men om någon inte kommer upp själv, så föredrar jag som kamraträddare en kajak med däckslina framför en med leash.

I stilla vatten gör det inte så mycket. Men fördelen med däckslina för kamraträddaren är att man kan svänga runt den räddade kajaken genom att "vandra" med händerna längs däckslinan utan att släppa/riskera taget någon gång.

Ju mer vattnet rör sig, ju viktigare är det att den räddade hänger i min kajak och inte i sin. Beroende på leash kan det vara problemfritt eller ett problem.

--- Mats ---
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips