Är däckslinor nödvändiga?

måns!
ja vad var det som hände vid ditt roderhaveri?? va det du som paddlade prijon och din kompis som paddlade aquilo?? tyckte det såg ut så på bilderna.

Ja jag hade en Prijon Seayak och Jonas en Aquilo, helt riktigt. Det var inget annat är vajerfästet vid fötterna som släppte, men rodret blev obrukbart. Vi snackade efteråt om att en gummicort som ställer rodret rakt skulle varit en bra grej när sånt inträffar. Kollar ALLTID fästet innan jag sätter mig i kajaken numer...

/Måns
 
Isen har lagt sig vid bryggan :-(

Självömkan........................snyft.......

Ja ja jag får väl tröstäta och ägna mig åt lättja samt fira solens död på korset och återuppståndelse på tredje dagen och lite allmänt blotande samt dansa runt livets träd.

Just det linor var det det hela handlade om.

Man kan ju inte annat än att glädja sig åt att det fins hjälpmedel för de som är i behov för att underlätta vardagen för behövande.

Styrlinor har vi ju på kajaker för att kunna manövrera våra roder och är dessa skyddade under däcket så kan det vara en fördel då man lätt skadar dem om man skulle behöva kravla runt på däcket. En annan lösning är ju att placera dessa ovanpå däcket som vi gör på de flesta modeller nu för tiden just för att de skall vara lättare att serva samt att de även kan utnyttjas som "Tant"-lina (Salta K saknar dig i tråden).

Använder man Dynema(tråd-kärna+ytterhölje) så har man ju oftast lyxen att kunna se när höljet börjar bli nött och det är dags att ersätta linan. Värre är det med inbyggda vajrar som kanske är ihop nitade eller har någon skruv som kan skramla bort. Då kan det ju smälla tvärt och utan förvarning och på lite längre turer är det ju lite extra deppigt om man är långt från civilisationen när det krånglar.

Som sagt klokt att inspektera lite med regelbundna besikningar, så att man slipper strul i onödan, men det kan nog de flesta räkna ut själva om inte annat blir de varse förr eller senare.

Kåre
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
måns!
som "mest prijonpaddlare" nuförtiden är jag fortfarande nyfiken på exakt VAD det va som släppte och från vad.
eftersom du skrev vajer så gissar jag att du har wildwasserrodret. jag har det vanliga med linor istf vire. jag tycker vajer verkar lite onödigt. dyneemlina är väl kanon.
va det där vajern sitter ihop med justeringsbandet, eller släppte det i pedalen?

kåre!
jag lider med dej.
igår kväll paddlade jag som igenom is mellan öarna på väg in. idag va det opaddlingbart där. jag testade men kom bara några meter in i isen. den va 8-9mm tjock. så nu får man hålla sej lite längre ut. du får kasta kajaken på bilen så hittar du vatten : )
det bli ju varm i helgen så det kanske tinar upp igen. annars får man vänta till isen bär å ta fram isyxorna. det är kul : )
men det här mellanläget är lite trist, när det inte bär och ändå går skiten sönder.

det är fint med is på däckslinorna : )
 
måns!
som "mest prijonpaddlare" nuförtiden är jag fortfarande nyfiken på exakt VAD det va som släppte och från vad.
eftersom du skrev vajer så gissar jag att du har wildwasserrodret. jag har det vanliga med linor istf vire. jag tycker vajer verkar lite onödigt. dyneemlina är väl kanon.
va det där vajern sitter ihop med justeringsbandet, eller släppte det i pedalen?

Mats; ja det är wildwasserrodret och mycket riktigt där vajern fäster mot justeringsbandet. Man gör ju en ögla med vajern där bandet går igenom, och denna ögla fästs med ett vajerlås. Detta vajerlås består av två skruvar som hade gängat upp sig något så vajern låste upp sig och bandet släppte. Jag har nu dragit åt dem för kung och fosterland, men kollar dem alltid numer.

/Måns
 
En enda gång har jag råkat ut för en incident som gjorde kajaken jag satt i det närmaste omöjlig att manövrera och det var i en smart-track roderutrustad kajak. På väg ut mot Huvudskär, i höjd ungefär med Borgen så "försvann" ena pedalen rakt framåt, släppte helt enkelt i skenan och rodret blev omöjligt att använda. En hel del vågor och vind och sittande i en utpräglad roderkajak så blev det faktiskt ganska svårt att själv bestämma kursen, inte alls kul. Som tur var så kunde jag mer eller mindre driva med vinden ner till en närliggande ö och gå iland där.

Innanför skenan på smart track rodret sitter en sprint som håller fast pedalen i skenan, den hade krupit ut och det är dessutom omöjligt att inspektera eftersom den sitter innanför skenan. Även om jag anser mig vara en erfaren paddlare och gärna paddlar i utmanande förhållanden så insåg där hur beroende jag var av rodret.

Att i en utpräglad roderkajak, som den jag paddlade där, en QCC 700 drabbas av ett roderhaveri gjorde mig mer eller mindre utlämnad åt vind och vågor. I en utpräglad skäddakajak som jag för det mesta paddlar när det är mer vind och vågor så använder jag nästan aldrig ens skäddan, i den vet jag att även om skäddan skulle krångla så spelar det ingen större roll, den får jag ändå dit jag vill.

Som föreslaget längre upp i tråden här, sitter man i en utpräglad roderkajak så är det nog inte så dumt att ha en "back up", t.ex. i form av en gummicord. En roderkajak utan roder i vind och vågor är helt enkelt inte kul...
 
Varför bara roder ??

Har också en QCC kajak med smart rodret som har funkat fint sen jag bytte till det stora roderbladet. Beställde min kajak även med skedda. Visserligen tar boxen lite plats av packutrymmet men QCCn har gott om den varan. Har provat att paddla den med enbart skeddan i ganska ruff sjö och det funkade fint. Så både skedda och roder känns rätt for mej.
 
En enda gång sedan jag började paddla skäddakajak 2006 har skäddamanövereringen fallerat till den grad att jag har tvivlat på att få den funktionsduglig för vidare färd. Vid ett strandhugg på Galterö i Göteborgs skärgård fick jag för mig att rubba bort fläckar och avlagringar från skrovet med hjälp av finkornig sand och vatten. Det fungerade ganska bra men blandningen rann in i skäddaboxen och skäddan fastnade hårt i infällt läge. Efter mycket funderande och många försök lyckades jag till slut bända ut skäddan ett par mm i taget med hjälp av en sidavbitare och skruvmejsel.
Skäddan har flera gånger kärvat efter strandhugg, vilket undantagslöst har berott på sand och lera i boxen. Dessbättre är den av genomgående typ, vilket har fördelen att man lätt får loss den genom att vända sig om och ge den körare med paddeln.
Min uppfattning att konstruktionslösningen med genomgående box, lina och gummicord är suverän. Ritningen hittade jag i Björn Thomassons byggbeskrivning
http://www.thomassondesign.com/bygga/tips-fran-byggare/enkel-skadda
 
En enda gång har jag råkat ut för en incident som gjorde kajaken jag satt i det närmaste omöjlig att manövrera och det var i en smart-track roderutrustad kajak. På väg ut mot Huvudskär, i höjd ungefär med Borgen så "försvann" ena pedalen rakt framåt, släppte helt enkelt i skenan och rodret blev omöjligt att använda. En hel del vågor och vind och sittande i en utpräglad roderkajak så blev det faktiskt ganska svårt att själv bestämma kursen, inte alls kul. Som tur var så kunde jag mer eller mindre driva med vinden ner till en närliggande ö och gå iland där.

Lustigt sammanträffande Rikard, det var precis i de vattnen som mitt roder pajade oxå. Vi hade övernattat på Borgen dagen innan och var på väg från Myggskären upp mot Klovskär.
Jag tror de vattnen är förbannade... :D

/Måns
 
Jiiiiiiiiiiipiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Isen sprack upp och jag fick mig en tur till.

Bönhörd!

Min lycka er lycka. Er lycka min lycka.

Hålla sig till ämnet?


Ähh skit samma
 
tack måns för infon. intressant att veta vad som gick fel.
ni va nog i stockholms södra skärgårds bermudatriangel : )

paddlingbart här åxå idag, men man fick köra genom is först en bit.

dom va och filmade "huset" jag hittade höromkvällen. så nu blir det kanske lite (några sekunder) paddling på tv ikväll. jag avslöjar inte på vilken kanal å inte vilken tid. det lär bara bli pinsamt.
dä ä ju fan att man ska skämma ut sej jämt. synd man inte har nåt hår att färga så man inte blir igenkänd. å dä värsta är att nu får man väl gå över till att padlla sina vkv-kajaker igen istf mina röda. ja ja.... det är väl bara att gå under jorden ett tag.
vi hörs till våren eller när det nu blir????
hälsn från nya byfånen

vadå???? hålla sej till ämnet??
jo jag hade däckslinor på kajaken och det gick bra : )

ps. hur bär man sej förresten åt för att trassla in sej å fastna i däckslinorna?
det måste väl ändå vara höjden av klantighet att lyckas med nåt sånt??
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips