Är däckslinor nödvändiga?

Jag har en grönlandskajak med däckslinor men som bara går halvvägs.
Se här: http://paddling.nu/files/2011/06/IMG_5059.jpg
Har haft stor nytta av linorna men likafullt saknat dem längre ut mot stävarna. Däckslinorna är inte bara till för en själv, vid kamraträddning tar man ju trots allt tag i sin kamrats kajaks linor. Är era paddelkompisar trygga med att de kanske kommer få svårt att få tag i kajaken om de trillar i vattnet?
Att ursprungliga grönlandskajaker inte har däckslinor beror som rija sagt på att det vara rollande som gällde som räddningsmetod - många inuiter kunde inte simma och vattnet är kallt.Tänk på att kajaken inte bara var en kajak, det var ett jaktredskap.

Linor som stänker upp vatten är lätta att åtgärda - lossa på knutet och sträck upp linan. För hjälper inte det, kan det inte vara något annat problem? Linfästen som sticker upp och bryter vattnet som far fram över fördäck?
 
Till skillnad från Stuvarn har jag kompletterat min Commander med extra däckslinor. Skulle man hamna i vattnet och sen behöva ta sig från fören till sittbrunnen i stora vågor anser jag det behövs däckslinor att hålla i. Även den som bistår med kamraträddning kan ha hjälp av linorna.

I mina ögon är kajaken fortfarande lika snygg - även med extra däckslinor.
 

Bilagor

  • IMG_0162A.jpg
    IMG_0162A.jpg
    45.3 KB · Visningar: 632

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Klart att löst hängade däcklinor skaver...så det var nog inget skämt från Wild Erik!
Är man pedant ser man ju tydligt hur gelcoaten mattas under däckslinorna med tiden!

/Janne

Säj att du skojar med mig!

Jag har visserligen en hinkplastkajak så jag kanske inte riktigt tänker i dessa banor...men du skojar va?

thomas
 
Till skillnad från Stuvarn har jag kompletterat min Commander med extra däckslinor. Skulle man hamna i vattnet och sen behöva ta sig från fören till sittbrunnen i stora vågor anser jag det behövs däckslinor att hålla i. Även den som bistår med kamraträddning kan ha hjälp av linorna.

I mina ögon är kajaken fortfarande lika snygg - även med extra däckslinor.

Måste erkänna att du gjort det riktigt snyggt med dom svarta VKV beslagen ;)

/Janne
 
och som vanligt förvånas jag över att erfarna kanotister har så olika uppfattning.

Jag har ändå en (1!) erfarenhet av däckslinor och en uppfattning att de kan vara av nytta.
Den metod som jag hittills uppfattat som absolut enklast att ta sig ombord på en kajak är "cowboy"-metoden och då tar man sig upp bakifrån och drar sig framåt (gärna i däckslinorna) för att sedan sätta ner rumpan i sittbrunnen. Förutsättningen verkar vara att sittbrunnen har en viss storlek så man kan stoppa in benen i efterhand.

Det behöver ju inte vara däckslinor men något att ta ta tag i måste man nog ha om man ska lyckas med denna metod.
thomas
Denna metod var den första jag lärde mig och inte inte behövde jag däckslinor för att ta mig fram... Denna metod brukade vi utnyttja på klubbens VKV101.

På klubben har vi bara två egentliga krav när det gäller havskajaker, skott (packsäckar, frigolit eller andra flytelement) och däckslinor. Roder/skädda, sittbrunnsstorlek mm är i sammanhanget ointressant.

Ska man kunna hålla i och hantera en kajak i annat än bassäng och plattvatten mitt i sommaren är nog rejäla däckslinor att rekommendera.

/ Ulf
Det är sådana där knäppa regler som fick mig att lämna kanotklubben. Jag hade lett långfärdsturer under ca 10 år och innan dess paddlat i ca 10 år. När det sen efter 10 års turer med deltagare från flera nationer krävdes att jag skulle gå en säkerhetskurs gav jag upp...

Det här påminner om folk som paddlar på åar med kapell när solen skiner... och diskuterar olika sorters länspumpar. Jag undrar verkligen hur dom bär sig åt.
 
men paddelkompisarna här verkar inte lika bekymrade som jag. Finns det någon orsak till att det är vanligare utan däckslinor här? Är det inte lika stor säkerhetsbrist som jag inbillar mig?

Det kan bero på att de har en annan paddelkultur. Surf och forskajaker brukar inte ha några några däckslinor. När jag var på Irland för ett antal år sedan återfanns många lokalt tillverkade havskajaker utan däcklinor. Det kan ha ändrats, men då ansågs det inte vara nödvändigt.

Både på Irland och Frankrike vet jag att det varit vanligt med lokalt tillverkade havskajaker. Inte helt ovanligt att det som komplicerar tillverkningsprocessen skalas bort. Inte helt enkelt att tillverka något som håller för de miljöerna. Starka tidvatten och höga vågor.

Om du tycker att det är viktigt med däcklinor skall du förstås försöka hitta en kajak med din utrustningsnivå. Svenskar är ganska säkerhetsfixerade och troligtvis värdesätter dina lokala paddelkompisar andra detaljer högre än vad du är van vid.
 
Denna metod var den första jag lärde mig och inte inte behövde jag däckslinor för att ta mig fram... Denna metod brukade vi utnyttja på klubbens VKV101.


Det är sådana där knäppa regler som fick mig att lämna kanotklubben. Jag hade lett långfärdsturer under ca 10 år och innan dess paddlat i ca 10 år. När det sen efter 10 års turer med deltagare från flera nationer krävdes att jag skulle gå en säkerhetskurs gav jag upp...

Det här påminner om folk som paddlar på åar med kapell när solen skiner... och diskuterar olika sorters länspumpar. Jag undrar verkligen hur dom bär sig åt.

Hej Kanotisten

Runt Malmö Kanotklubb har vi i sort sätt bara två sorters vatten. Dels en kanal runt centrum, där vi princip inte har några krav alls (flytväst på vintern), dels öppet vatten rätt ut i Öresund. Inga skyddade åar eller skärgård, ofta mycket trafik och stökig sjö.

För paddling i klubbens kajaker på havet gäller några saker:
Flytväst
Havskajak
Kunna kamraträddning – gått kurs, lärt själv eller paddla med någon som kan.
Kamrat – se ovan..

För att vi ska vara rimligt säkra på att man kan komma upp i kajaken om man kantrar.

Genom att ha dessa ganska enkla regler kan vi ge våra medlemmar större frihet att låna kajaker och paddla själva. Utan att ledare eller ansvarig för klubben måste vara med hela tiden.

Med egna grejer och utanför klubbens organisation är det upp till var och en.

Om du tycker det är knäppa regler så är det ok med mig.

/ Ulf
 
däckslinor eller handtag är bra! alla fall om man paddlar i annat än sol å stiltje.

försök att få grepp om en blöt lisa UTAN linor, i sjögång då. det är bara att glömma. då finna bara hålet i fören och man är bra frestad att sticka in fingret där för att få nåt grepp om kajaken. men då lär man helt klart bryta fingret.

typ grönlandskajak funkar bättre att få tag på i fören eftersom den är så tunn å spetsig.

och JA!!!! linorna repar gelcoaten när dom rör sej lite i vinden när kajaken ligger på biltaket å man drar iväg i 180 : )

eftersom det blivit mkt mer hårdvindspaddlande i år å vågsurfande å badande än nånsin tidigare. så börjar mina kajaker se ut som värsta julgranarna, med alla linor å grejor. korta linor fram å bak som duger att dra med i nödfall. lång bogserlina som man kan ha runt midjan. pump å flottörer fastsatta i kajaken så dom inte kan flyta bort. paddelhållarlina som numera åxå sitter fast i kajaken så man alltid har den med å kan koppla den i paddeln ifall kompisen badar. för i vissa lägen är det onekligen lättare om man kan släppa paddeln i sjön å koncentrera sej på att få upp kompisen i hans kajak. å det har visat sej att paddelsäkringslinan aldrig är med vid såna tillfällen. så nu sitter den fast i kajaken istället å är alltid med OM man skulle behöva använda den.

mycket snören blir det. men det har flera ggr visat sej att man haft stor nytta ev grejorna. fast det är klart att det beror ju som sagt på under vilka förhållanden man paddlar.

så jag vill INTE vara utan däcklinor och övriga linor.

stänket från linorna är försumbart jämfört med allt vatten man får på sej när vågorna sköljer över kajaken och träffar en i magen.
jag kan tycka att linorna i viisa lägen med lagom små vågor hindrar vågen att komma ända fram till sittbrunnen.
 
Ursprungligen postat av ulfjohansson
På klubben har vi bara två egentliga krav när det gäller havskajaker, skott (packsäckar, frigolit eller andra flytelement) och däckslinor. Roder/skädda, sittbrunnsstorlek mm är i sammanhanget ointressant.

Ska man kunna hålla i och hantera en kajak i annat än bassäng och plattvatten mitt i sommaren är nog rejäla däckslinor att rekommendera.

/ Ulf

Det är sådana där knäppa regler som fick mig att lämna kanotklubben. Jag hade lett långfärdsturer under ca 10 år och innan dess paddlat i ca 10 år. När det sen efter 10 års turer med deltagare från flera nationer krävdes att jag skulle gå en säkerhetskurs gav jag upp...

Det här påminner om folk som paddlar på åar med kapell när solen skiner... och diskuterar olika sorters länspumpar. Jag undrar verkligen hur dom bär sig åt.

Nu blir jag nyfiken, vad är det som är knäppt med en regel som säger att kajaken antingen ska ha skott eller flytelement och däckslinor för klubbpaddling på öppet hav?

Och när det gäller säkerhetskurser och sånt, nog sker det väl även där, när det gäller tekniker, metoder etc. hela tiden en utveckling? Men, har man funnit sanningen, är man fullärd så är det väl så att det helt enkelt inte finns något mer att lära eller utveckla. För min egen del hoppas jag att jag aldrig blir lika fullärd som du, själv anser jag t.o.m. att det inte bara är nyttigt, det är ju också kul att gå kurs, testa, prova, ta till sig en del och kanske även förkasta en del av av tekniker, tips och råd.
 
Nu sitter väl aldrig säkerheten i någon enskild detalj utan är ju en kombination av erfarenhet, omdöme och utrustning. Vare sig det gäller linor, flottörer eller flytvästar. Men jag kan faktiskt förvånas lite över, ett - vilka känslor det upprör, två – avsaknaden av argument.

Som jag skrev innan ger en välutrustad kajak mig mer nöje och en större frihet att kunna paddla i busigare vatten. Skulle något hända blir det lite lättare att fixa..

Att välja bort det för att man paddlar på lugnt vatten och aldrig drullar i är väl helt ok, om det är så det är.

Men att välja bort linor för att det inte är snyggt, skaver eller inuiterna inte hade det låter bara osmart. Lite som att cykla utan kedjeskydd för att inte de fanns i tidernas begynnelse alt tävlingscyklister kör inte med sånt trams. Jääättetufft alltså..

/ Ulf
 
Nej jag skojar inte.
Och jag har aldrig haft problem med att hålla i kajaken. Lägg handen på däcket så kan du hålla i kanoten, eller paddlar du med handskar??

Ja när vattnet och luften är tillräckligt kall paddlar jag självklart med handskar. Annars skulle jag frysa händerna av mig på en gång speciellt också om det blåser på lite grann. Har nog paddlat i handskar från början på november.
 
Men jag kan faktiskt förvånas lite över, ett - vilka känslor det upprör, två – avsaknaden av argument.

Som jag skrev innan ger en välutrustad kajak mig mer nöje och en större frihet att kunna paddla i busigare vatten.

Men att välja bort linor för att det inte är snyggt, skaver eller inuiterna inte hade det låter bara osmart. Lite som att cykla utan kedjeskydd för att inte de fanns i tidernas begynnelse alt tävlingscyklister kör inte med sånt trams. Jääättetufft alltså..

/ Ulf

Jag förvånas också över att detta ämne verkar uppröra känslor. Lite som flytvästtråden faktiskt.

Sen Ulf , vill jag minnas (av andra inlägg), att du snarare är minimalist när det gäller utrustning, så du måste ranka däckslinorna ganska högt.
Förresten, är det inte så att du tycker att kajaken utseende har ganska stor betydelse? Men du köper ändå däckslinorna? Då är åtminstone jag övertygad om att dom försvarar sin plats.

Argument saknas, helt klart. Jag förstår fortfarande inte vilka allvarliga nackdelar däckslinor kan ha. Däremot har flera fördelar räknats upp.

Fast jag är inte övertygad om att om att just däckslinor är den bästa/enda lösningen. Det kanske bara saknas bra alternativ just nu.

Sen är det väl bara att inse, att hur erfarna paddlare än är, så har alla olika erfarenheter och därmed blir det lite otydligt och inte alltid så lätt att tolka alla budskap.

thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips