Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är däckslinor nödvändiga?
- Trådstartare martallen
- Start datum
Hmm.. får lite deja vu från flyvästdebatten här.. 
Tycker dock det är lite klent med argumentationen: Skaver på gelcoaten? Stänker vatten i ansiktet från däckslinorna..? Vad är egentligen för felkonstruerade fuskbyggen ni paddlar ?
Allvarligt talat, surf/fors/tävlingskajak (i de förhållanden de är gjorda för) kan jag förstå men havskajak i allt annat än varmt plattvatten? Har ni verkligen testat att fånga och hålla kvar kajaken i brytande sjö? Kamraträdda med full last? Bogsering?
Så vad gäller egentligen: Fiser ni bara omkring på varmt plattvatten nära land? Övar ofta och tycker det är plättlätt att kamraträdda i grov sjö? Inga kamrater så det är inte relevant? Lider av ett extremt estetiskt sinne och tål inte se onödiga streck på det annars skinande fördäcket? Eller anser ni bara det är lite omanligt med linor..?
Och Kåre, att rekommendera kamraträddning utan linor, i 25 m/s - är det något som ingår i VKVs säkerhetstänk? Du råkar inte ha någon spännande video på hur det funkar..?
/ Ulf
Tycker dock det är lite klent med argumentationen: Skaver på gelcoaten? Stänker vatten i ansiktet från däckslinorna..? Vad är egentligen för felkonstruerade fuskbyggen ni paddlar ?
Allvarligt talat, surf/fors/tävlingskajak (i de förhållanden de är gjorda för) kan jag förstå men havskajak i allt annat än varmt plattvatten? Har ni verkligen testat att fånga och hålla kvar kajaken i brytande sjö? Kamraträdda med full last? Bogsering?
Så vad gäller egentligen: Fiser ni bara omkring på varmt plattvatten nära land? Övar ofta och tycker det är plättlätt att kamraträdda i grov sjö? Inga kamrater så det är inte relevant? Lider av ett extremt estetiskt sinne och tål inte se onödiga streck på det annars skinande fördäcket? Eller anser ni bara det är lite omanligt med linor..?
Och Kåre, att rekommendera kamraträddning utan linor, i 25 m/s - är det något som ingår i VKVs säkerhetstänk? Du råkar inte ha någon spännande video på hur det funkar..?
/ Ulf
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag som inte tyngs av all er erfarenhet undrar
Kan någon förklara vad däckslinorna har för uppgift att fylla?
Kan man, som Erik Barkefors skriver, lösa det på något annat sätt som skulle vara bättre?
Hur kan man bli nerstänkt av däckslinor akter om sittbrunnen?
Ni som paddlar i grov sjö och/eller 25 sekundmeter, ger ni er ut i sådant väder eller blir ni överraskade av vädret (er erfarenhet till trots)?
För övrigt passar fispaddling i varma plattvatten mig alldeles utmärkt.
thomas
Kan någon förklara vad däckslinorna har för uppgift att fylla?
Kan man, som Erik Barkefors skriver, lösa det på något annat sätt som skulle vara bättre?
Hur kan man bli nerstänkt av däckslinor akter om sittbrunnen?
Ni som paddlar i grov sjö och/eller 25 sekundmeter, ger ni er ut i sådant väder eller blir ni överraskade av vädret (er erfarenhet till trots)?
För övrigt passar fispaddling i varma plattvatten mig alldeles utmärkt.
thomas
En blöt kajak är hal som en ål - rejäla och bra placerade däckslinor är till stor hjälp att fånga och hålla tag i den.
Ibland kan man ge sig ut i vågor bara för att träna eller ha kul, ibland missbedömer man situationen och blir överraskad av dåligt väder. Övning, erfarenhet och bra utrustning ger större säkerhet – jag kan alltså tänja lite mer på gränserna var och när jag paddlar alt stannar på land.
/ Ulf
Ibland kan man ge sig ut i vågor bara för att träna eller ha kul, ibland missbedömer man situationen och blir överraskad av dåligt väder. Övning, erfarenhet och bra utrustning ger större säkerhet – jag kan alltså tänja lite mer på gränserna var och när jag paddlar alt stannar på land.
/ Ulf
Utfomningen
av däcksbelag och däckslinor är med fördel individuellt anpassad. Ibland behöver jag få med mig däckslast och då är lämpliga däckslinor utmärkta. Använder dem även till annat som t ex på den skjutbara plexiruta vi har över bakre delen av mittbrunnen på vår Yoo-A-Kim för att skydda barn eller hund för stänk från akterpaddlaren.
Thure
av däcksbelag och däckslinor är med fördel individuellt anpassad. Ibland behöver jag få med mig däckslast och då är lämpliga däckslinor utmärkta. Använder dem även till annat som t ex på den skjutbara plexiruta vi har över bakre delen av mittbrunnen på vår Yoo-A-Kim för att skydda barn eller hund för stänk från akterpaddlaren.
Thure
Bilagor
En blöt kajak är hal som en ål - rejäla och bra placerade däckslinor är till stor hjälp att fånga och hålla tag i den.
/ Ulf
Håller fullständigt med, och - som framförs i tråden - kamraträddning ute på havet i 25 m/s utan tjafs som "snören" att hålla tag i, bara en sargkant det kräver sin paddlare. Själv skulle jag över huvud taget inte kunna ta mig framåt i den vinden men det kanske beror på att mina däckslinor skapar för mycket vind och vattenfång...
Nu var det ju dessutom så att TS skulle paddla havskajak i Engelska Kanalen, en miljö som för det mesta är betydligt mer utmanande än de mesta våra kuster erbjuder, icke att förglömma.
Jag är ganska säker på att när ni däckslineskeptiker har testat att genomföra en kamraträddning ute i en miljö med tidvatten+vågor (TS paddelmiljö) så kommer det stå klart även för er att de faktiskt inte bara sitter där för att de, som en företrädare för ett Kajakeri som annars håller pontonen högt i säkerhetsdebatten dristar sig att säga "döljer skavanker i laminatet och får kajaken att se coolare ut"
Och tittar man på en grönlandskajak, dvs originalkajaker för kallt vatten har de...INTE... längsgående linor. En båge längst fram att sätta i paddeln. Några linor på tvären framför sittbrunnen och några bakom. Ett par öglor i kanten på bakdäcket för att knyta fast utrustning.
Det ska väl räcka att ta tag i.
Om längsgående linor vore absolut nödvändigt borde väl de kommit på det under några tusen års användning.
Det ska väl räcka att ta tag i.
Om längsgående linor vore absolut nödvändigt borde väl de kommit på det under några tusen års användning.
På min Commander har jag på kapellet fästen för en kartficka! Har även inbyggd kompass,integrerad fotpump,flottörfästen,2 rejäla handtag fram å bak för övrigt rätt strippad på onödiga däckslinor å klen gummicordslina som ändå funkar mkt dåligt på vinter å inte fyller nån funktion! Ändå upplever jag min kajak som mkt säker känner mig faktiskt riktigt trygg i den 
/Janne
/Janne
Och tittar man på en grönlandskajak, dvs originalkajaker för kallt vatten har de...INTE... längsgående linor. En båge längst fram att sätta i paddeln. Några linor på tvären framför sittbrunnen och några bakom. Ett par öglor i kanten på bakdäcket för att knyta fast utrustning.
Det ska väl räcka att ta tag i.
Om längsgående linor vore absolut nödvändigt borde väl de kommit på det under några tusen års användning.
Men... Om roder vore nödvändigt hade de väl kommit på det under några tusen års användning. Om stor sittbrunn vore nödvändigt hade de väl kommit på det. Om däcksluckor vore nödvändigt... Om bärhandtag vore nödvändigt... Om vingpaddel vore nödvändigt... Om justerbara fotstöd/pedaler vore nödvändigt...
Använder vi grönlandskajakens evolution som argument är det rätt mycket vi kan plocka bort från en kajak av i dag.
Däckslinors främsta funktion är att underlätta hanteringen av en hal kajak vilket blir extra tydligt i samband med kamraträddning i stökiga förhållanden. Används inte kajaken så, om man t.ex. enbart motionspaddlar - nej, då behövs såklart inga däckslinor. Men, så var ju inte fallet i TS ursprungliga fråga.
Och om vi ska fortsätta på Grönlandsspåret, klart de inte behövde några däckslinor för att underlätta hantering av en kajak under t.ex. en kamraträddning. De rollade. Att gå ur sittbrunnen i vatten som håller frysgrader var väl mer eller mindre att anse som en säker drunkningsdöd. Dessutom jagade de från kajaken, harpun, rep etc. som hanterades och ju mindre "tjafs" på däcket, desto mindre som harpun, rep, jaktredskap kan fastna i. Vi är nog ganska få som jagar med harpun från sittbrunnen här på forumet misstänker jag.
Så bortsett från att däckslinorna "skaver på gelcoaten" (vilket var ett skämt?), och att det kan generera stänk i ansiktet (vilket är en klar nackdel) så upplever några att det inte finns några särskilda fördelar alls med däckslinor. Medan andra ser dom som helt nödvändiga, kanske lite beroende på användning av kajaken.
Finns det några andra SÄRSKILDA nackdelar med däckslinorna?
Finns det några andra lösningar på problemet att greppa en hal kajak?
Jag antar att nedsänkta linor i däcket minimerar stänk men samtidigt gör att det blir svårare att på grepp om linan, särskilt med handskar på. Är linorna hårt spända och dessutom tunna fyller dom säkert inte sitt ursprungliga syfte, vilket Erik Barkefors påpekade.
Jag har inte sett några alternativ eller nytänk. Varken på nya kajaker eller något hemmafix.
thomas
Finns det några andra SÄRSKILDA nackdelar med däckslinorna?
Finns det några andra lösningar på problemet att greppa en hal kajak?
Jag antar att nedsänkta linor i däcket minimerar stänk men samtidigt gör att det blir svårare att på grepp om linan, särskilt med handskar på. Är linorna hårt spända och dessutom tunna fyller dom säkert inte sitt ursprungliga syfte, vilket Erik Barkefors påpekade.
Jag har inte sett några alternativ eller nytänk. Varken på nya kajaker eller något hemmafix.
thomas
Men... Om roder vore nödvändigt hade de väl kommit på det under några tusen års användning. Om stor sittbrunn vore nödvändigt hade de väl kommit på det. Om däcksluckor vore nödvändigt... Om bärhandtag vore nödvändigt... Om vingpaddel vore nödvändigt... Om justerbara fotstöd/pedaler vore nödvändigt...
Använder vi grönlandskajakens evolution som argument är det rätt mycket vi kan plocka bort från en kajak av i dag.
Däckslinors främsta funktion är att underlätta hanteringen av en hal kajak vilket blir extra tydligt i samband med kamraträddning i stökiga förhållanden. Används inte kajaken så, om man t.ex. enbart motionspaddlar - nej, då behövs såklart inga däckslinor. Men, så var ju inte fallet i TS ursprungliga fråga.
Och om vi ska fortsätta på Grönlandsspåret, klart de inte behövde några däckslinor för att underlätta hantering av en kajak under t.ex. en kamraträddning. De rollade. Att gå ur sittbrunnen i vatten som håller frysgrader var väl mer eller mindre att anse som en säker drunkningsdöd. Dessutom jagade de från kajaken, harpun, rep etc. som hanterades och ju mindre "tjafs" på däcket, desto mindre som harpun, rep, jaktredskap kan fastna i. Vi är nog ganska få som jagar med harpun från sittbrunnen här på forumet misstänker jag.
Roder: Ej nödvändigt!
Bärhandtag: Ej nödvändigt med spetsiga stävar.
Stor sittbrunn: Definitivt ej nödvändigt!
Däcksluckor: Lite svåra att göra i en dukad kajak, men jag har faktiskt sett en lösning på det. Visst vattentäta skott är en fördel, men omöjlig med SOF. Fikaluckan är definitivt en onödig pryl. Tar bort bra packutrymme för tunga saker nära båtens centrum.
Vingpaddel: Knappast nödvändig om du inte ska paddla fort rakt fram. Snirkelikrokpaddling och i blåst är en GP bättre.
Faktiskt är det en hel del detaljer som tillkommit på kajakerna som kan skalas bort. Alla saker som kan gå sönder, läcka och väger extra. Inom vandring tänker man mer och mer minimalistiskt, medan det i kajakvärlden fortfarande är en massa bra-att-ha. Visst jag uppskattar också god mat och lite extra bekvämlighet i paddlingen, men nog kan man fundera på nyttan av alla detaljer. Det var liksom det jag ville komma till. Räcker det inte med de tvärgående linor/resårer/band man har och öglorna i ändarna?
Så bortsett från att däckslinorna "skaver på gelcoaten" (vilket var ett skämt?),
thomas
Klart att löst hängade däcklinor skaver...så det var nog inget skämt från Wild Erik!
Är man pedant ser man ju tydligt hur gelcoaten mattas under däckslinorna med tiden!
/Janne
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg