Jag är tillfälligt stationerad utomlands och funderar på att köpa en billig och begagnad havskajak på ort och ställe. Kajaken skulle bland annat användas vid kusterna i närheten av engelska kanalen. Ett flertal av de begagnade kajaker som säljs saknar däckslinor eller har något parti däckslina framför eller bakom corden på för- respektive akterdäck. Själv tycker jag det är en klar säkerhetsbrist och skulle inte vilja göra en kamraträddning med en sådan kajak men paddelkompisarna här verkar inte lika bekymrade som jag. Finns det någon orsak till att det är vanligare utan däckslinor här? Är det inte lika stor säkerhetsbrist som jag inbillar mig?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är däckslinor nödvändiga?
- Trådstartare martallen
- Start datum
Jag har aldrig haft däckslinor, jag ser ingen som helst nytta med dem.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har aldrig haft däckslinor, jag ser ingen som helst nytta med dem.
Skojar du?? En kajak utan däckslinor är ju jättehal när den ligger i vattnet och med eller utan däckslinor kan ju vara skillnaden mellan att driva iväg och inte driva iväg.
Jag har aldrig haft däckslinor, jag ser ingen som helst nytta med dem.
Prova att göra en kamraträddning i vågor och då få styr på, hantera och stabilisera en kajak utan däckslinor. Efter det kanske du ser en smula nytta med dem.
Och, till TS - en kajak att användas längs kusterna vid Engelska Kanalen. Där hittar du ju bland de roligaste och mest utmanande vattnen och förhållandena i Europa, rejält med tidvatten som samverkar med Atlantvågor. Nog kan du komma att ha nytta av däckslinor...
Nej, jag ser ingen som helst nytta med dem.Prova att göra en kamraträddning i vågor och då få styr på, hantera och stabilisera en kajak utan däckslinor. Efter det kanske du ser en smula nytta med dem.
Kamraträddning görs vid sittbrunnen, där man kan hålla sig i sargen.
Skojar du?? En kajak utan däckslinor är ju jättehal när den ligger i vattnet och med eller utan däckslinor kan ju vara skillnaden mellan att driva iväg och inte driva iväg.
Nej jag skojar inte.
Och jag har aldrig haft problem med att hålla i kajaken. Lägg handen på däcket så kan du hålla i kanoten, eller paddlar du med handskar??
Mina däckslinor
andväns mest till att manövrera kajaken vid landstigning när jag vill vara torrskodd från stenar eller klippor i strandkanten. Ibland är det då lättare att sticka in paddelbladet under en däckslina för att kunna peta runt kanoten från lite avstånd. Utan linor måste man krypa ned till vattnet och kan halka.
Vid kamarträddning och självuppstigning i skärgårdskajaker och kajaker med mindre sittbrunn är däckslinor bra för att från vattnet hantera kajaken.
Förberedd bogserlina tycker jag också kan vara värdefull.
Vid forspaddling i forslådor behövs inte däcklinor IMHO men det är viktigt med rejäla hantag i för och akter vid bogsering och liknande.
Thure
andväns mest till att manövrera kajaken vid landstigning när jag vill vara torrskodd från stenar eller klippor i strandkanten. Ibland är det då lättare att sticka in paddelbladet under en däckslina för att kunna peta runt kanoten från lite avstånd. Utan linor måste man krypa ned till vattnet och kan halka.
Vid kamarträddning och självuppstigning i skärgårdskajaker och kajaker med mindre sittbrunn är däckslinor bra för att från vattnet hantera kajaken.
Förberedd bogserlina tycker jag också kan vara värdefull.
Vid forspaddling i forslådor behövs inte däcklinor IMHO men det är viktigt med rejäla hantag i för och akter vid bogsering och liknande.
Thure
Jag har aldrig haft däckslinor, jag ser ingen som helst nytta med dem.
Håller med om att däckslinor kanske inte är det mest lyckade. Ofta är de tunna och sträckta så det är svårt att få grepp under. När man väl har grepp så skär de in i handen. Vore kanske bättre med ett par rejäla handtag på akterdäck. Gärna av den typen med ett 15 cm långt gummiklätt band som står upp lite och är fäst med två skruv i bägge ändar. Sätt ett sådan på vardera däckskanten i höjd med framkant av akterstuvluckan så tror jag det fungerar bättre.
På klubben har vi bara två egentliga krav när det gäller havskajaker, skott (packsäckar, frigolit eller andra flytelement) och däckslinor. Roder/skädda, sittbrunnsstorlek mm är i sammanhanget ointressant.
Ska man kunna hålla i och hantera en kajak i annat än bassäng och plattvatten mitt i sommaren är nog rejäla däckslinor att rekommendera.
/ Ulf
Ska man kunna hålla i och hantera en kajak i annat än bassäng och plattvatten mitt i sommaren är nog rejäla däckslinor att rekommendera.
/ Ulf
Jag irriterar mig fruktansvärt på linor och annat som kan orsaka vattenstänk i ögonen då jag paddlar. Jag vet inte om jag är lite låpig men vattenstänk i ögonen orsakar i bland kraftig sveda och kan göra mig tillfälligt blind och utan syn i min ranka kajak gör mig väldigt handikappad då synen är kopplat till orientering och balans. Jag funderar i bland på att paddla med simglasögon.
Särskillt irriterande kan det vara när vattnet är kallt och man ständigt får duschar i ansiktet. Droppen kan ju urhålka stenen då är det ju begripligt vad de kan göra med en träskalle.
Och bara för att gnälla lite till så gillar jag inte alla linor när man skall torka av kajaken eller serva och reparera men jag har ju naturligtvis insikt om att de tillhör en del av designen och även döljer lite skavanker i laminatet och får kajaken att se coolare ut.
Jag skulle föredra att sälja rena kajaker utan beslag för att sedan sätta på efter personliga behov, men det skulle vara fruktansvärt irrationellt att dividera med varje person om alla linor och dess nytta och inte.
Om man nu skulle råka få tag på en kajak utan linor så är det väl bara att klämma på där man vill ha så jag förstår inte riktigt bekymmret snarare är det väl ett problem att göra ingrepp i kajaken ogjorda.
De gånger jag vurpat i kajak har jag i alla fall kunnat ta tag i sargkanten trots att det blåst 25m/s och jag har kunnat kamraträdda utan att behöva hålla i några snören.
/Kåre
Särskillt irriterande kan det vara när vattnet är kallt och man ständigt får duschar i ansiktet. Droppen kan ju urhålka stenen då är det ju begripligt vad de kan göra med en träskalle.
Och bara för att gnälla lite till så gillar jag inte alla linor när man skall torka av kajaken eller serva och reparera men jag har ju naturligtvis insikt om att de tillhör en del av designen och även döljer lite skavanker i laminatet och får kajaken att se coolare ut.
Jag skulle föredra att sälja rena kajaker utan beslag för att sedan sätta på efter personliga behov, men det skulle vara fruktansvärt irrationellt att dividera med varje person om alla linor och dess nytta och inte.
Om man nu skulle råka få tag på en kajak utan linor så är det väl bara att klämma på där man vill ha så jag förstår inte riktigt bekymmret snarare är det väl ett problem att göra ingrepp i kajaken ogjorda.
De gånger jag vurpat i kajak har jag i alla fall kunnat ta tag i sargkanten trots att det blåst 25m/s och jag har kunnat kamraträdda utan att behöva hålla i några snören.
/Kåre
Jag tillhör de mindre erfarna kanotisterna
och som vanligt förvånas jag över att erfarna kanotister har så olika uppfattning.
Jag har ändå en (1!) erfarenhet av däckslinor och en uppfattning att de kan vara av nytta.
Den metod som jag hittills uppfattat som absolut enklast att ta sig ombord på en kajak är "cowboy"-metoden och då tar man sig upp bakifrån och drar sig framåt (gärna i däckslinorna) för att sedan sätta ner rumpan i sittbrunnen. Förutsättningen verkar vara att sittbrunnen har en viss storlek så man kan stoppa in benen i efterhand.
Det behöver ju inte vara däckslinor men något att ta ta tag i måste man nog ha om man ska lyckas med denna metod.
thomas
och som vanligt förvånas jag över att erfarna kanotister har så olika uppfattning.
Jag har ändå en (1!) erfarenhet av däckslinor och en uppfattning att de kan vara av nytta.
Den metod som jag hittills uppfattat som absolut enklast att ta sig ombord på en kajak är "cowboy"-metoden och då tar man sig upp bakifrån och drar sig framåt (gärna i däckslinorna) för att sedan sätta ner rumpan i sittbrunnen. Förutsättningen verkar vara att sittbrunnen har en viss storlek så man kan stoppa in benen i efterhand.
Det behöver ju inte vara däckslinor men något att ta ta tag i måste man nog ha om man ska lyckas med denna metod.
thomas
Nej...
...dom skaver bara på gelcoaten.
...dom skaver bara på gelcoaten.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg