Äntligen klubbresa till LOFOTEN!

INTRESSEANMÄLAN

Ja, i sommar är det alltså dags. Vi har inte bestämt ännu när resan blir av men de som anmäler sig får tillsammans komma överens om när det passar.

Förslag är: sista veckan i juni + första i juli
de två första i juil
de två sista i juli

Resan varar alltså 10 dagar till två veckor
Bor gör man i tält nedanför 'Gandalfväggen'
Förkunskaper: Man bör ha en viss kil-vana. Dvs man får ut mest av resan om man kan leda lätt på kil.

Klubben betalar lite, tex hyrbil. Resten får man stå för själv, men resan till Lofoten kostar inte så mycket.

Anmälan görs till utflyktsansvarig:
PER GUNNARSON 0733-765519

Har ni frågor får ni gärna ställa dem här eller så kan ni ringa Per.

Passa på och följ med om du är sugen på att kilklättra och att umgås med roliga klättrare! Lofoten och dess fina granit gör ingen besviken!


mvh Tina
 
Jag är ju helt klart supersugen, tyvärr har jag dock ingen erfarenhet alls att klättra med kil. Vilka svårighetsgrader finns det där, och finns det någon som isåfall skulle kunna ta på sig att vara 'lekledare' för två eller tre stycken personer som bara har de bultade lederna på soffabacken i ryggen ? ;=)
 
På klubbresan tror jag inte att det finns så mycket utrymme för att 'lära upp' nya kilklättrare, utan vi försöker åka ett gäng där de flesta har lite kilvana. Detta för att det helt enkelt blir svårt och även farligt ut säkerhetssynpunkt att hålla någon form av snabbkurs på plats.

Däremot går ju grundkursen i klippklättring till helgen, vet ej om den är full?? Ring Jesper och fråga: 046-335991, 070-8566348

Sedan så finns det ju dem som lär sig kilklättra genom att följa med kompisar ut och lära sig av dem. Detta är inget jag borde rekommendera dig att göra men om du har någon duktig kompis som kan sina grejer så kan det fungera.

På Lofoten finns leder i alla svårighetsgrader. Det finns många fina leder i grad 4-5.

Tina
[Ändrat av tins 2003-05-07 kl 23:34]
 
Nej jag håller med, det är nog dumt att klättra där om man inte har lite erfarenhet sen innan. Det kanske finns ett gäng som inte skall med till Lofoten som vill ta ett par dagar i tält och vindskydd på soffabacken istället?
 
Ja några dagar i soffabacken är nog inte helt fel. Det blir nog ungefär samma sak som Lofoten. Dessutom regnar det mindre.
Men va fasen. Det är väl inga problem att lära sig leda 4or på kil på två månader. Men en kurs skadar ju inte. Det finns ju faktiskt fler som håller kurser än klubben om det nu skulle va fullbokat.
Magnus till ex. 042-347999

Kom ihåg att det inte finns någon bättre platts att vara på än Lofoten är solen skiner där!
 
Hei Joel! Skulle ikke du henge med til Soffabakken? Per hadde bare to anmeldte i går så noen organisert tur blir det inget av. Om du har bil så kan vi selvsagt åka... ring 046 2111982.

Til Tina/Fredrik. Jeg har veldig lyst å bli med til Lofoten, men er redd min erfaring er noe liten. Har ennå ikke fått testet "sikringsarbeid" etter kurset sist höst, men håper på minst to turer med klippklättring för jeg reiser til Norge igjen. Skulle det väre grunnlag nok mon tro? Sikkert en individuell fråga det her, men...

joel_l; sa:
Fy fan vad roligt! Längtar redan!

/Joel (har precis lämnat in vapenfriansökan!)
 
Lofonresa i Augusti?

Hej!

Jag e hur sugen som helst på lofoten, och kan åka närsomhelst utom just 1-24 Juli....vilken
innefattar samtliga förslag... :-(
Augusti har bättre väder!!!!
(Statistiskt sett)

/Fredrik
 
Jag tror det blir lite siochså med min klättring i sommar tyvärr, jag skadade ryggen på Kjuge i onsdags (landade exemplariskt fel och blev liggandes på plats) så jag blev beordrad minst 3 veckors vila efter att ha legar hela dagen inne på röntgen... men känns ryggen ok i slutet av månaden är hänger jag gärna med på lite klättring där man är säkrad av rep där man slipper ta hela fallet med ryggen.
 
Om jag eventuellt kan åka till Nordnorge så kan jag åka de två sista veckorna i juli. Jag tycker att SKK ska åka till Lofoten då. Dessutom blir vädret bättre där uppe ju längre sommaren lider.

/tjysst
 
Jag trodde det redan var bestämmt att klubbresan skulle bli av i slutet av juli. Fast man kan nog knappast generallisera vädret i nordnoge, för det är tämligen oberäkenerligt. Så att säga att vädret blir bättre ju längre sommaren går stämmer tyvärr inte. Men åker ni upp två veckor så kan man vara tämligen säker på att få en hel del gjort.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.