Ändringar i fjällkartan

Jag sitter här och funderar över om och hur fjällkartan kan förbättras för vandrare.

Två saker som slår mig är vanliga frågor på forumet:

1) "Var kan man vada XX-jokk?"
2) "Finns det bra tältplatser vid YY?"

Visst, med lite vana lär man sig tolka in det som inte står på kartan, men inte är det lätt att med enbart fjällkartan i handen lägga upp en lämplig rutt.

Tänk om långa sträckor av vattendrag som garanterat inte är vadbara var tydligt utmärkta. Tänk om man tydligt såg stora fält av blockterräng.
Fast vad mycket mindre aktivitet det skulle vara på detta forum då :)
 
Måste man veta allt i förväg?

Är inte överaskningar en del av tjusningen....måste man veta allt i förväg?
 
Då kan du ju lika gott gå utan karta ;-)

Allvarligt talat: visst är överraskningarna och anpassningen tillomständigheterna en del av upplevelsen, men jag tänker mest på befogade varningar.
Det är lite synd att upptäcka på plats (med trötta ben och mörkret i antågande) att det är två timmars marsch till en lämplig tältplats, fast du ser en inbjudande fjälläng på andra sidan den där jokken som inte såg så stor ut på kartan, men som saknar säkra vadställen...
 
Vegetationskartan

Vegetationskartan kan bli av stor värde betr tätplatser och vägval, och spännande att läsa i förväg är den ochså.

Lukas
 
GustavOh; sa:
Tänk om långa sträckor av vattendrag som garanterat inte är vadbara var tydligt utmärkta.

Fullständigt livsfarligt. För genast skulle folk få för sig att där det inte var utsatt att man inte kunde vada, där kan man vada. Och har vi inte sett olyckor innan dess så lär de börja då.
 
Tror du det?

Har folk så dålig självbevarelsedrift? Är det större risk att folk gör dumdristiga vad, för att det *inte* står på kartan att det *inte* går att vada där, än för att de läst i Grundsten att det brukar gå?
Den viktigaste situationen jag tänker mig, är när man tvingas ändra sin rutt av något skäl.
Borde inte en fjällkarta ge tillräckligt med information för att jag utan andra hjälpmedel (förutom lite vildmarksförnuft) skall kunna fatta beslutet: "Jag måste avbryta vandringen och återvända till bebygda trakter snarast möjligt. Är det värt att ta den genare vägen genom det passet, eller utgör det en tidsödande återvändsgränd??"
 
Re: Tror du det?

GustavOh; sa:
Har folk så dålig självbevarelsedrift? Är det större risk att folk gör dumdristiga vad, för att det *inte* står på kartan att det *inte* går att vada där, än för att de läst i Grundsten att det brukar gå?

Problemet är att om grundsten skriver att det brukar gå så är det ofta så. Om man däremot skriver på kartan att det skall vcara markerat där man ej bör vada så tolkar nog en del detta som att man automatikst kan vada på alla andra ställen (jag talar nu inte om majroiteten i detta forum, utan om de som ger sig upp utan nödvändiga kunskaper).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.