Ändring i jaktförordning

Jag tror de flesta inser att människans påverkan är avsevärd. Sedan skiljer det sig en hel del på vad som anses vara acceptabla mål i detta.

I den här tråden är jag inte säker, men kanske alla vill ha vargar i Sverige, utom möjligen TT?

Sen har man olika syn när det är OK att skjuta, vad en lagom vargstam är, om det är motiverat att skjuta vargar bara för att de äter lite får. Att man då får skjuta inne i hägnen INNAN de dödat djur tycker jag dock är rimligt. Det är väl rätt onödigt efteråt däremot.
 
Mezz, har jag sagt någonstans att jag inte vill ha varg i Sverige?

@Staffan - Om ingen i den här tråden hade tagit upp argumentet att rovdjur är en nödvändighet för fjällrävens fortlevnad förrän Thure gjorde det, varför påstår du då att jag skulle avfärda det? Lägg av med såna larviga provokationer Staffan.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:55]
 
Mezzner; sa:
Att man då får skjuta inne i hägnen INNAN de dödat djur tycker jag dock är rimligt. Det är väl rätt onödigt efteråt däremot.

det e väl här jag ser annorlunda.. ett djur som lärt sig var maten "finns" skall bort, tycker jag i alla fall..
 
tigertamjaren; sa:
Mezz, har jag sagt någonstans att jag inte vill ha varg i Sverige?

@Staffan - Om ingen i den här tråden hade tagit upp argumentet att rovdjur är en nödvändighet för fjällrävens fortlevnad förrän Thure gjorde det, varför påstår du då att jag skulle avfärda det? Lägg av med såna larviga provokationer Staffan.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:55]

Ursäkta...

Utan att läsa dina formuleringar en gång till kan jag väl ändå säga att du har ifrågasatt nyttan med vargar i just Sverige.

För min del är det inte så stor skillnad på detta, om det också är så att du avfärdar alla tillgängliga argument mot ifrågasättandet, eller om du skulle utrycka det som om du tyckte att inte verkar finnas nåt som talar emot nyttan med att du dräper dem allesammman, eftersom de ställer till debatt och olägenheter.

Men visst; jag uppfattar det som att du ifrågasätter den övervägande nyttan med detta bestånd, medan resten av forumisterna verkar diskutera hur beståndet ska regleras eller tillåtas växa till sig.
 
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
Att man då får skjuta inne i hägnen INNAN de dödat djur tycker jag dock är rimligt. Det är väl rätt onödigt efteråt däremot.

det e väl här jag ser annorlunda.. ett djur som lärt sig var maten "finns" skall bort, tycker jag i alla fall..

Svår fråga.
Antingen tror man att det går att fostra och avla den lilla stammen så att de lär sig att låta bli får och äta vilda djur, eller så anser man att den skillnaden på mat och mat är för subtil för en varg.

Sen kan man ju i det senare fallet tycka att konsekvensen antingen är att de gott kan käka de får de råkar komma över, när de är dåligt inhägnade (som när skogsmården dräper mina hönor) eller så skjuter man de djur som är fräcka nog att ta för sig av andras mat. Med resonemanget att vargarna inte är tillräckligt subtila i sitt matval så får man väl då också anse att i stort sett alla vargar ska bort.


Själv vet jag inte vad man kan lära en varg, eller vad man ska anse att man bör lära dem. Misstänker dock att det finns de som är genuint kunniga i detta. Mer sällan hör man dock från dessa, i debatten.
 
tigertamjaren; sa:
.....
@Staffan - Om ingen i den här tråden hade tagit upp argumentet att rovdjur är en nödvändighet för fjällrävens fortlevnad förrän Thure gjorde det, varför påstår du då att jag skulle avfärda det? Lägg av med såna larviga provokationer Staffan.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:55]
Precis som att du inte kände till det argumentet tidigare. Du deltog själv med liv och lust i denna tråd där just exemplet fjällräven togs upp:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35315&pagenumber=7

Eller vad menar du egentligen; ska vi behandla dig som ett litet barn som inte vet så mycket, och tala om allt för dig igen i varje ny tråd?

Du vet ju själv att exempelvis älgstammen genetiskt gynnas av vargen på sikt, enligt i alla fall vad du själv tidigare skrivit i tråden jag gav en länk till ovan. Bekymrar du dig för vargens genbas idag, borde du väl också bekymra dig om andra av våra djurs genetiska utveckling?

Ekosystemet kan naturligtvis aldrig mer fungera på precis samma sätt som innan industrialisering mm. Men varför skulle man inte vilja se ett så väl fungerande ekosystem som möjligt? Vill man det, ingår vargen.

Raskesven
 
Bra Mezzner, att jag ifrågsatte, dvs undrade över nyttan med vargar bör väl stå fullt klart vid det här laget. ;) Men det är en helt annat femma att vara emot dem. Och har jag inte sagt att jag gillar vargar? Små djur av alla de slag ligger mig mycket varmt om hjärtat, utom möjligen blodiglar, grobianer och luspudlar. ;)

Sen tittade vår vän, den alltid lika välmenande och fryntlige herr Lindbeck in med sitt fagra tal. Vajert! Och så upplyftande sen då! Ett lite urval, vad sägs exempelvis om följande lilla passus "ska vi behandla dig som ett litet barn som inte vet så mycket, och tala om allt för dig igen i varje ny tråd?" Ja tack Danne, just så vill jag ha det! Kan du klara det? Det vore sannerligen en välgärning!

Jag ser för övrigt fram mot ditt värv att förvandla Svea rike till ett stort och barrigt Yellowstone, med mumsande vargar i varje hörn. Då kan vi snacka om ekologisk välmåga! Bort med allt vad mänskliga bosättningar heter, mal ned städerna och skicka folket till Bornholm, som ju för övrigt talar nästan rikssvenska (fick jag reda på igår av den likaledes fryntlige herr Lindström, nära nog namne alltså!). Slå på stort vettja!

Jajaja. Lite sans i debatten vore en nåd att be om.
 
tigertamjaren; sa:
.....
Sen tittade vår vän, den alltid lika välmenande och fryntlige herr Lindbeck in med sitt fagra tal. Vajert! Och så upplyftande sen då! Ett lite urval, vad sägs exempelvis om följande lilla passus "ska vi behandla dig som ett litet barn som inte vet så mycket, och tala om allt för dig igen i varje ny tråd?" Ja tack Danne, just så vill jag ha det! Kan du klara det? Det vore sannerligen en välgärning!

Jag ser för övrigt fram mot ditt värv att förvandla Svea rike till ett stort och barrigt Yellowstone, med mumsande vargar i varje hörn. Då kan vi snacka om ekologisk välmåga! Bort med allt vad mänskliga bosättningar heter, mal ned städerna och skicka folket till Bornholm, som ju för övrigt talar nästan rikssvenska (fick jag reda på igår av den likaledes fryntlige herr Lindström, nära nog namne alltså!). Slå på stort vettja!

Jajaja. Lite sans i debatten vore en nåd att be om.
Svart eller vitt, eller hur sansade Gunnar?

När du nu själv använder uttryck som "lille" här och "lille" där, "trams" hit och "trams" dit i diskussioner med människor, kan du väl inte förvänta dig att själv bli särskilt respektfullt tilltalad? Det måste du väl hålla med om?

Men jag ger dig rätt i att lite sans i debatten ska man försöka hålla, i alla fall en neutral ton, även om man känner sig provocerad. Ska skärpa mig där. Kanske något för dig att ta till dig också?

Raskesven
 
(Nu tycker jag att jag har upptagit väl mycket plats i den här tråden som ju egentligen är Rolands och handlar om förändringen i jaktförordningen, och man kan fråga sig vad de senaste bladen i denna bok har med den saken att göra (...). Vill dock passa på att tacka Anders (oavsett den inofficiella versionen...;) ) för sina bidrag som varit många, förnuftiga och reflekterande. Bra jobbat! Dessutom ska även Thure ha ett specialtack för hans sakliga, resonerande och trevliga bidrag på sidan 9. *Seså, räta på er killar medan jag hänger medaljerna på bröstet på er!*

Eventuella reaktioner på hittilsvarande sidor såsom okvädningmälen, personförföljerser, hatbrev samt gratulationer från föreningen Min Hund ombeds sändas via maillänken strax ovanför detta inlägg. På återhörande och all tänkbar välgång!

/ Eder TT

PS: Danne, jag ger dig fullkomligt rätt i ditt ovanstående inlägg. Vi får skärpa oss båda två!)
 
Då ska jag tacka för ett sansat avslut på debatten med lätt inflammerade tonen.

Läsa inlägg där folk hetsar upp sig för mycket kan ju vara spännande ocj engagerande men är ju samtidigt alltid lite trist, ifall det innebär att nån blir ledsen.

Då är det alltid lika glädjande när nån plötsligt blir snäll! Jag blir alltid lika glatt förvånad.

Det är inte (alltid) mesigt att vara snäll!!!

Sov gott.
 
Mezzner; sa:
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
Att man då får skjuta inne i hägnen INNAN de dödat djur tycker jag dock är rimligt. Det är väl rätt onödigt efteråt däremot.

det e väl här jag ser annorlunda.. ett djur som lärt sig var maten "finns" skall bort, tycker jag i alla fall..

Svår fråga.
Antingen tror man att det går att fostra och avla den lilla stammen så att de lär sig att låta bli får och äta vilda djur, eller så anser man att den skillnaden på mat och mat är för subtil för en varg.

Sen kan man ju i det senare fallet tycka att konsekvensen antingen är att de gott kan käka de får de råkar komma över, när de är dåligt inhägnade (som när skogsmården dräper mina hönor) eller så skjuter man de djur som är fräcka nog att ta för sig av andras mat. Med resonemanget att vargarna inte är tillräckligt subtila i sitt matval så får man väl då också anse att i stort sett alla vargar ska bort.


Själv vet jag inte vad man kan lära en varg, eller vad man ska anse att man bör lära dem. Misstänker dock att det finns de som är genuint kunniga i detta. Mer sällan hör man dock från dessa, i debatten.

det handlar inte om att lära, det handlar om ett urval av individer, genom att skjuta de "icke" skygga djuren så låter man de skygga föröka sig å de kommer att lära sina valpar vad som är farligt och inte.. detta gör man med stor framgång med till exempel vildsvin..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.