Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering?

Har åkte ett par säsonger på ett par Almgrens med Salomon BC-bindning.
Åker helt problemfritt. Fast jag har inte nån större koll på om jag dubbelpushar eller gör nåt annat bra eller dåligt.

Funderar över detta med justering i sidled som vissa anser vara av nöden.

Hur viktigt är det?

Kan alla åka bra med "normaljustering" men sedan trimma lite och få längre eller kraftfullare skär med en "sned" skridsko?

Eller är det mest individuellt; vissa måste justera på ett eller annat sätt för att de ska hitta ett vettigt läge, medan andra åker bäst i normalläge?

Tittade på ett par "Blå" och konstaterade att det inte borde vara så svårt att modda mina vanliga Almgrens (jo, jag har fräs). Nån som gjort detta?

Räcker det då med att göra en höger- resp vänsterskridsko, eller är det bättre att göra de långa hålen symmetriska?
 
Du får säkert många olika svar på denna fråga. Skulle tro att det är ganska individuellt. För egen del är det absolut avgörande att kunna sidojustera. Några mm är skillnaden mellan att kunna åka avslappnat i flera timmar i stället för anspänning och trötthet i foten efter någon timmes åkning.

Om du funderar på att modda existerande grillor så råder jag dig att göra en vänster och en höger. Om du nu har nytta av sidojustering så ser jag ingen vits med att kunna justera grillorna åt båda hållen. Istället kan du fräsa bort den del av bottenplattan som inte behövs längre.

Lycka till.
/Erik
 
Jag har inget behov av det men jag kan förstå att andra kan ha stor glädje av det. Jag tror att det beror väldigt mycket på ens naturliga vinkel på fötterna. Alltså det är personligt men att man kan justera bindningen i sidled kan aldrig vara en nackdel, då finns alltid möjligheten att justera.
 
Min fundering är ju snarare att om jag modifierar trots att jag åker bekvämt idag, innebär det då att jag kan öka ett par knop ytterligare?

Spontant känns standardläget rätt, men jag inser att med annan justering ändras lite hävarmar och frigångsmått.
 
Mezzner; sa:
Kan alla åka bra med "normaljustering" men sedan trimma lite och få längre eller kraftfullare skär med en "sned" skridsko?
Jag KAN åka på allt jag provat hittills, även förväxlade höger/vänsterskridskor. Men jag orkar bra mycket längre med bibehållen åkglädje om skridskorna står rätt. Har också en bekant som är ännu kinkigare, han har aldrig kommit över den inledande injusteringsfasen utan har fått ge upp och gått tillbaka längs kanten av den plogade banan.

Eller är det mest individuellt; vissa måste justera på ett eller annat sätt för att de ska hitta ett vettigt läge, medan andra åker bäst i normalläge?
Mycket individuellt, anatomi och geometri i fot och sko samt stadga i skon och styrkan i foten.

Räcker det då med att göra en höger- resp vänsterskridsko, eller är det bättre att göra de långa hålen symmetriska?
Med symmetriska skridskor så finns ju möjligheten att låta skridskorna byta sida emellanåt för att jämna ut slitaget. Eller så gör man dem assymmetriska för att kunna lätta dem maximalt. Om endera sen egentligen har nån praktisk betydelse eller inte låter jag vara osagt...
 
Tja, jag är väl ett katastrofcase på området:)

Har nu i omgångar filat upp slitsarna i framklyset på mina glappgrillor. Detta efter att ha haft riktigt ordentliga problem under över en säsong.

Nu när jag står drygt 1 cm utanför "normallinjen" med skenan under stortån börjar ytterskären sitta som de ska. Till saken hör att jag är en pronerande plattfot från början.

För mig som kör i mjuka vandrarkängor är det helt avgörande var jag står på grillan. Får jag å andra sidan till det (högergrillan hamnade rätt, tror jag, förra helgen:) är det störtdskönt

Det roliga är att när jag körde med fast häl och rejäla pjäxor funderade jag inte ens över hur och var jag stod.

/Oscar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...