Abiskojaure--> Unna Allakas el tvärtom?

Jag har bara åkt skidor på denna etapp, då i riktning från Abiskojaure-Unna Allakas. För vandring på sommaren skulle jag nog fundera en extra gång pga mycket björkskog och mygg...

Men då du lagt tråden under "turskidåkning" antar jag att det är vintertid du tänker dig? Sträckan är ganska lättåkt vintertid om du inte har otur med väder eller före, så låt inte distansen avskräcka. Planera turen lite senare på våren så har du långa dagar att utnyttja;)
I vårt fall var vi på väg från Abisko - Nikkaluokta och valde vägen över Unna Allakas då vi inte tidigare varit där på våra sommarvandringar. Turen var planerad från norr-söder för att ha solen i ansiktet, därav riktningen mellan Abiskojaure och Unna Allakas. Skulle jag göra om turen hade jag nog valt samma riktning då det är lättare att stå ut med 2 dagar i skogen på väg till kalfjället, än samma sträcka på vägen hem;). Kommer dock ihåg att det vara en hel del skotrar på vägen:(
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Har åkt Unna Allakas - Abiskojaure och det är väldigt lättåkt. Känns som nerförsbacke hela vägen.
 
Jag skidade Abiskojaure - Unna Allakas åt båda hållen för något år sedan. Vi gjorde en tur in i Norge och återkom samma väg till Abisko.

Sträckan är ganska lättåkt och inte särskilt kuperad. Ett lätt uppförslut större delen av sträckan från Abiskojaure mot Unna Allakas - och givevis motsatsen åt andra hållet.
Lite exponerat för vid sista biten innan Unna Allakas, om vinden drar utefter leden.

När vi åkte ner från Unna Allakas hade det snöat och blåst mycket kraftiget i ett par dygn och det fortsatte även den dagen. Den sista hälften när vi kom ner i björkskogen var det djup lös ospårad snö som var riktigt tungt att spåra i. Vi var tre som spårade fem kryss var och byttes av. Tungt och långsamt. I vanliga fall skulle det varit en ganska lätt sträcka.
Vanligtvis inga problem alls om ni tar god tid på er. Långt men snäll terräng.
 
Turskidåkning

Hei !
Jeg kom fra Abisko over Alesjaure og overnattet på Unna Allakas.
Derfra gikk jeg til Bjørkliden, kom tidsnok til å ta toget til Narvik og også tidsnok til å nå buss til Evenes og fly til Oslo.
Startet fra U. A. ca. kl 0800 og var hjemme i Oslo ca. kl 2200. Dette skjedde for noen år siden.
Jeg må tilføye at på U.A. traff jeg par svensker (gutt og jente) som beklaget seg over alle ølboksene som "snøskuterfolket" hadde kastet fra seg i skuterløypa.
På turen til Bjørkliden traff jeg flere svensker med pulk og jeg så også spor etter jerv i skisporet foran meg der jeg gikk.
Brage
 
Senast ändrad:
Abiskojaure till Unna Allakas är normalt lättåkt på skidor, liksom motsatta vägen. Vi har flera gånger startat i Abisko och åkt till Unna Allakas på en dag med veckopackning, dvs den mesta av maten för en vecka men i övrigt stugpackning så att vi kan välja att fortsätta in i Norge. Går bra långa dagar på våren om man startar i tid.
 
Före, väder och andra förhållanden spelar större roll än distansen här, tycker jag. Med bra snö och utan vind känns det inte särskilt långt, medan sträckan kan vara mkt jobbig i snö som inte bär, t e x. Med normala förhållanden tror jag inte du har några större problem att komma fram i tid för en välförtjänt utemiddag!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.