Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?)

Jag är i slutskedet i planering av vandring Abisko-Lapporten-Mårma-Vista-Nallo-Unna Räita-Tarfalla-Nikkaluokta I mitten/slutet av juli. Vi är två vana vandrare med ganska aggressiv takt, så tanken är att gå sträckan på 6 dagar + en extra.

Funderingar jag har är om Lapporten-Mårma räknas som relativt långt (beror iofs var i Lapporten man slår läger).
Samma sak med Unna Räita-Tarfalla. Fast där har jag inte hittat några bra alternativ.
Och så undrar jag ifall någon gått Pyramidpasset nyligen och hur förhållandena är uppför norrsidan. Ligger det bra med snö på isen eller behöver man stegjärn (eller går det gå vid sidan) i år?
 
Jag gick den sträckan fram till Vuompegeahci vid bron över Aliseatnu för ett par år sedan. Lättgånget upp genom Lapporten och fram till skogen/videsnåren i dalen norr om Aliseatnu, därefter mycket ansträngande. Svårt att följa stigen som finns markerad på kartan, rejält igenvuxet. Jag gick från sjöarna i Lapporten till strax väster om Vuompegeahci på en rejäl vandringsdag, hade inte velat ta passet upp till Mårma samma dag. Fina tältplatser kring kåtan vid Vuompegeahci.
 
Är du uppdaterad på problemen vid nedfarten från Svarta sjön till Tarfalasjön? Förr gick man ett kortare stycke på kanten av glaciären, något som jag tror nu är omöjligt pga avsmältning. Då återstår en brantare nedfart längre norrut. Detta har diskuterats här tidigare, men jag minns inte vilken slutsats man ska dra.
 
@anol: tack, ska ta det i åtanke när jag planerar våra alternativa vägar.
@Swift: jag hade sett någon rapport om att det var svårt, men hade nog inte förstått hur svårt det kan vara. Såg en tråd med fråga om aktuella observationer, så väntar med spänning på uppdatering där. Det jag läst om nedfarten norrut var att den var besvärlig att bestiga med packning, så frågan är om det går att ta sig ner med packning den vägen.
 
Kan bara bidra med en gammal bild tagen från Tarfala, efter att ha passerat över. Men kommer inte ihåg exakt hur det såg ut...
kt2.jpg
 
Så här ser det ut längst upp där grusåsen slutar:
20100722_160253.JPG


Antingen går man runt klippan åt vänster på den snötäckta glaciären utefter den gamla 'standardvägen', som verkar bli alltmer osäker pga glaciärens avsmältning. Den här vägen har avråtts ifrån några av de senaste somrarna av folk som kan det här betydligt bättre än jag.

Eller så klättrar man rakt uppför klippan, vilket inte är särskilt svårt för de flesta, men ändå steget över enkel vandring. Om klippan är blöt och hal så måste man ta det väldigt försiktigt. Går man hela jojo-leden så klarar man nog av den här passagen också. Första gången jag gick här så klättrade jag nedför klippan utan större problem då jag inte visste att det gick att gå runt den när jag kom uppifrån passet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...