Abisko-Nikkaluokta budget vandring

Har 4 veckor semster och det blir det första året jag inte kommer spendera den utomlands pga corona så funderar vad man kan göra inrikes. Blev riktigt sugen på Abisko-Nikkaluokta vandring då jag har varit i Abisko under vintern för något år sen och det var så fint där så kan tänka mig hur fint det är nu. Jag ska åka med min sambo i så fall och vi har inte vandrat så långt förut så har varken tält eller bra sovsäck och annan utrustning. Känner inte för att spendera en massa pengar nu på allt speciellt för det finns risk att det blir liggandes på vinden sen och inte kommer till användning igen. Det blir ju dyrt om man ska köpa bra tält, stora rymliga ryggsäckar, underlag, 1st sovsäck (1 har jag redan) osv. Behöver redan lägga ner 3 eller mer tusen på att oss upp till Abisko och tillbaka så att lägga ner ytterligare flera tusen på utrustning på en gång känns sådär.

Kollade på priser för övernattning i STF's stugor men det blir ju dyrt för flera nätter så det är att glömma. Ser på kartan att det finns raststugor och tänker att man kan ju övernatta där (jag tolkar det som att det är tillåtet) för att slippa bära med sig tält men problemet är att avståndet är lite väl långt mellan vissa av de stugorna så det är bäst att glömma det också. Så ett tält verkar vara ett måste. Har inte så stora ryggsäckar, bara två stycken 30 liter och det får ju inte plats så mycket i dem.

Finns det någon budgetlösning eller är det bara att ge upp hela idén? Antar att ingen av de billigare tälten på Bitema, Jula, Rusta är bra nog även för att användas för ändamålet och sen slänga tältet?

Tackar!
 
Ni kan hyra både tält och ryggsäckar. Ett bra alternativ om än inte helt billigt. Men ni får utrustning av bra kvalitet. Vad jag vet så erbjuder Naturkompaniet detta men det kan säkert finnas andra uthyrare också.
 
Jag funderar lite grand på hur stort ditt fjällvandringsvett är också. Oftast så inför första fjällvandringarna så brukar många planera ett helt år innan vandringen. Så har du Fjällvett? Det finns många som får "Lappsjuka" där på fjället. De vrickar foten och så. Ja. Inför en första vandring på fjället ska du nog läst Gundstens fjällbok eller annat. Det är inte som gå hela Skåneleden eller så. Det lät som du bara kom på det här. Kanske Höga kusten leden är bättre.( Har aldrig jag gjort, men vill) eller runt Sylarna är också bra känt fjäll
 
Senast ändrad:
Nja, att behöva ha läst Grundstens fjällbok eller annat innan första fjällvandring känns överdriven. Jag har än idag inte läst Grundstens fjällbok. Man lär sig mycket med varje fjällvandring och fjällvettet kommer därtill.
Jag skulle också låna utrustningen och håll er till en markerat led som Kungsleden. Särskild sträckan från Abisko till Nikka som du nämner är väl trafikerat och ideal för nybörjare.
 
Senast ändrad:
Ja det kanske var överdriver med Grundstens fjällbok. Men det för att jag själv läser den just nu och utmanar mig. Men jag kör oftast solo och klarar mig, nu i min nya äventyr och berättar inte vart än, men det blir ett riktigt äventyr.
 
Kollade på priser för övernattning i STF's stugor men det blir ju dyrt för flera nätter så det är att glömma. Ser på kartan att det finns raststugor och tänker att man kan ju övernatta där (jag tolkar det som att det är tillåtet) för att slippa bära med sig tält men problemet är att avståndet är lite väl långt mellan vissa av de stugorna så det är bäst att glömma det också. Så ett tält verkar vara ett måste. Har inte så stora ryggsäckar, bara två stycken 30 liter och det får ju inte plats så mycket i dem.

Det är inte tillåtet att övernatta i raststugorna utom vid nödsituationer.
 
Tack för tipsen. Såg på deras sida nu att det kostar 1000kr för en vecka, inte så farligt för ett bra tält, vet inte vad hela kalaset hade gått på.

Det är sant att jag/vi inte har planreat i förväg och att det kom plötsligt. Jag har sagt redan för 2 år sedan när jag var i Abisko under vintern att jag ska vandra där en sommar men har inte planerat när så har därför inte planerat detaljerat. Visste inte ens hur det skulle bli med semestern i år heller då min tjej var fast utomlands pga corona och vi visste inte när hon skulle kunna komma hit så vi har inte kunnat planera nåt alls innan vi vet men för några dagar sen var det klart att hon kan komma hit och då började vi planera och då tänkte jag att det kanske är ett bra tillfälle att vandra nu när det är bäst att inte resa utomlands.

När jag sa förslaget så var hon för det men nu börjar hon tveka för att man måste bära en massa saker och det tycker hon är jobbigt. Får se hur det blir, vi kommer åka norr hursomhelst.
 
Tycker nog att man måste nog förbereda lite grann om man ska fjällvandra för och slippa ringa fjällräddningen för att man inte orkar eller stukat tummen. Har varit faktiskt varit med om att träffat en snubbe med kostym och lågskor sittande på en sten mellan Abisko och Nikaloutka när vädret slog om och blev minusgrader eller en förtvivlad par som bara hade tältpinnarna kvar för dom hade köpt något billigt till skräp som tält. Lagat mat åt två hungriga fjällvandrare som ätit bort sin mat redan första dagen.......listan kan göras lång under alla mina år i fjällen.
 
Senast ändrad:
Finns det någon budgetlösning eller är det bara att ge upp hela idén? Antar att ingen av de billigare tälten på Bitema, Jula, Rusta är bra nog även för att användas för ändamålet och sen slänga tältet?
Inget revolutionerande förslag, men förutom att hyra/låna, kolla vad du kan hitta begagnat. Kanske finns möjligheten att kunna sälja vidare senare för ungefär samma pris. När någon annan har "tagit smällen" och gjort en produkt begagnad, är det första värsta prisraset kanske redan gjort. Köpa och slänga är en mindre bra ansats.

Gillar din medvandrare inte att bära, eller inte vet om hon gillar det än, kanske fundera på "basläger och dagsvandringar" någonstans, bara gå och bära lägret kortare sträckor. Om du känner att stuga som bas inte är görbart.

Lycka till med det äventyr som passar er!
 
Kan rekommendera blocket för mkt bra priser på begagnat. Finns många som du säger som bara gör en vecka o sen lägger grejerna på vinden - eller Blocket om du har tur. Har själv gjort fynd där flera gånger men då har jag vetat vad jag vill ha.

Ett annat tips är att du hyr en stuga lite mer söderut, o gör dagsvandringar. Då slipper du handla allt det där. Både Grövelsjön och Funäsfjällen är ju super för det ändamålet.
 
Som sagt, begagnat, låna, kolla hygglo.se en app för att hyra saker, tradera, blocket. Annars duger även biltema-tält och liknande, man dör liksom inte om man inte har ett 12000 kronors Hilleberg, det är ju inte direkt everest du ska bestiga, gäller bara att man inte är kräsen. Mitt tält köpte jag på tradera för 200 spänn och det har varit med både i abisko och himalaya. En extra tarp/regnponcho som fungerar som tarp kan funka som förstärkning till tältet.
30 liter är väl i underkant men jag har varit ute i mer än en vecka på 45 liter. Går att spänna saker utanpå ryggsäcken.
 
Tack alla för tipsen. Vet inte än om det blir nåt av vandringen men vi åker till Kiruna imorgon. Att köpa begagnat har vi inte tid med men min sambo känner fortfarande inte för att bära en massa så att hyra blir det nog inget av heller.

Funderar på att ta smällen och övernatta i stugor, 5-6 stugor hade kanske räckt men då har man en tidspress och blir tvungen att gå till stugan även om man känner sig trött och behöver vila lite mer. Såg att man får kudde och täckte på stugorna mrn måste ha med sig underlakan och örngott. Får se på vägen dit om min sambo går med på det, annars kan vi vandra några enstaka km i Kiruna och Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.