Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta

Hejsan!

Jag ska göra en ensam tur Abisko - Kebnekaise - Nikkaluokta 5 september och har god marginal fram till 20 sep om så skulle behövas.
Jag har bara gjort kortare ensamturer tidigare med övernattning i tält i max 2 dagar däremot har jag gjort längre vandringar ca 5 dagar i bla Smålands skogar och bitar av skåneleden i sällskap med 1 person.

Det blir däremot den första fjällvandringen för mig, jag funderar över följande ruter på kungsleden:

ABISKO–ABISKOJAURE–ALESJAURE-TJÄKTJA-SÄLKA-SINGI-KEBNEKAISE (BESTIGA)-NIKKALUOKTA

eller


ABISKO–ABISKOJAURE–ALESJAURE-VISTAS-NALLO-SÄLKA-SINGI-KEBNEKAISE (BESTIGA)-NIKKALUOKTA


Detta kommer att vara en tälttur Då jag är nybörjare så undrar jag ifall ALESJAURE-VISTAS-NALLO-SÄLKA är överkurs? Jag har begränsade orienterings kunskaper och har inte haft behov av att dra kompasset särskilt många gånger mer än för lärandets skull.

När man går ifrån Singi och följer leden mot Keb, kommer man då rakt på den lätta (västraleden) då? eller måste man ta ett annat håll? Min tanke är att slå upp tältet nedanför Keb vid start av Västraleden, för att lämna den tunga packningen och bara ta med en daypack.

Då tält,sovsäck,liggunderlag,ryggsäck väger ca 7-8 kg så vill jag gärna försöka hålla nere vikten genom att handla mat på fjällbutikerna. Hur har de öppet under sep? Stänger dem runt 15 sep? Brukar där finnas kvar frystorkad mat och gasol l så sent på året?.

Då min "bas" väger mkt så brukar jag hamna på minst 20-30kg varje gång jag ska vandra, detta är ganska krävande trots att jag är väldigt vältränad med god kondition samt uthållighet. Det låter motsägelsefullt men då jag har avslitet korsband i vänster knä, avslitna leder i båda vristerna samt hälsporre. Jag är tvungen att ha plastskenor/vriststöd som trycker/skaver väldigt mkt efter ca 8 km. Därför undrar jag om ni skulle rekommendera vandringsstavar? Isåfall vilka stavar föredrar ni? jag är primärt ute efter teleskopmodeller som inte är särskit skrymmande.

Då mitt tält är något sladdrigt och tungt så funderar jag på att köpa ett nytt
Vad är er åsikt ? jag har väldigt små kunskaper om tält och det ända jag kan utröna är vikten på tälten :D.

Värt ett byte?

Mitt tält:
Avsett för antal personer:2 pers
Totalvikt:2520 g
Vattenpelare på ytterduk:3000 mm
Vattenpelare på golv:10000 mm
Yttermått (Längd x Bredd x Höjd):230x155x110 cm
Innertältsmått, max (längd x bredd x höjd):215x130x95 cm
Packmått ca (längd x bredd x höjd):50x20 cm
Mått absid, max (längd x bredd x höjd):105x155x110 cm
Antal ingångar:1
Antal absider:1
Antal tältstänger:2 st
Yttertältsväv:Polyester
Tjocklek yttertältsväv:75 D
Beläggning yttertältsväv:Polyuretan
Golvväv:Polyester
Beläggning golvväv:Polyuretan
Innertältsväv:Polyester
Tjocklek innertältsväv:68 D

Eventuellt köpa:

  • Ytterduk: 20D RipStop-nylon (silikonbehandlad, sömtejpad, 3000 mm)
  • Golv: 20D RipStop-nylon (silikonbehandlad, sömtejpad, 5000 mm)
  • Bågar: 7001-Aluminium
  • Mesh: B3-mesh (myggsäker)
  • Markspik: 15 cm aluminium
  • Tältlina: 1,5 mm Dyneema-Reflex
Specifikationer
Vikt:
1330 gram (komplett med markspik)
Packmått: 43 x 13 cm

Funderar även på att köpa mig en dunsovsäck då de väger mindre och lättare att komprimera

Min nuvarande säck:
  • Mumieformad passform
  • Ergonomiskt formad sovsäck med justerbar huva
  • Fodrad kanal längs blixtlåset för att minska värmeförlust
  • Tvåvägs YKK dragkedja
  • Förvaringsficka på insidan
  • Hängöglor vid fotändan
  • LONG: 225x80x50cm (för dig som är max 205 cm lång)
  • REGULAR: 205x80x50cm (för dig som är max 185 cm lång)
  • Packmått; 36x28cm
  • Yttermaterial: 70D Diamond Ripstop Polyester
  • Innermaterial: 210T Polyester
  • Fyllning: 7-hole Hollowfiber
  • Packpåse med fyrvägskompession medföljer sovsäcken.
  • Testad enligt EN 13537
Vikt:1974 g
Kön:Unisex
Passar för:Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC)
Dragkedja:Hellång
Fyllning:Syntet
Extremtemperatur-26,8 grader C
Komforttemperatur dam:-2,3 grader C
Komforttemperatur herr:-8,5 grader C
Värmekrage:Ja


Jag tycker att den är väldigt skön och värmer hyfsat, men den är stor och tung samt svår att packa ihop.

Lär jag behöva en varmare säck under september i fjället?.

Jag har läst mycket på forumet samt på olika sidor etc men tycker inte att jag har fått någon riktig klarhet i dessa aspekterna som jag har delat med mig av. Min förhoppning är att ni experter/erfarna kan svara på dessa funderingar eller delvis.

Tackar ödmjukast på förhand!
 
Hej,

Några snabba tankar.

Lästips: Vandra fjäderlätt/Jörgen Johansson

Med dina skavanker i knän, leder kan lättare packning ge många sköna vandringar. Med proviantering längs vägen bör du kunna komma ner till kanske 15 kg (snabb höftning) på ryggen utan att ruinera dig. Mera ändra tankesätt.

Öppettider : kolla STFs hemsida. Utbudet kan bli utvattnat på slutet av säsongen.

Lägg in reservdagar.

Gå andra hållet. Västra leden går från fjällstationen.

Sovsäcken duger fint men är tung.

Kunna karta och kompass är viktigt, även på Kungsleden.

Stavar gissar jag är en mycket bra idé för dig.

Lycka till!
Peter


Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Tack för ditt svar Peter!

De andra lederna upp till Keb kräver klätter vana som jag har förstått?

Menar du att jag bör börja i Nikkaluokta om jag vill komma åt västra leden?
Eller börja i Abisko och ta durlingsleden?

Vad är skillnaden med att börja i Nikki jämfört med Abisko? Misstänker att det är smidigare att ta sig till Abisko med tåg?
 
Du väljer att gå i September och då kan det råda vinterförållanden om du har otur. Säkerligen är det vinter på höga höjder och Kebnekaises topp, kanske även på Vieramvare som du måste över på västra leden. Att ta sig upp utan tidigare erfarenhet i sådana förhållanden är nog inte att rekommendera, så att ju tidigare datum du försöker ta dig till Kebnekaise desto större möjligheter att komma upp. Dessutom har du mörkret att planera efter och ett topptur via västra leden kräver många ljusa timmar.

Vad gäller din utrustning så skriver du bara tekniska data och inget om modell och märke. En tillräckligt varm fibersäck gör ju samma nytta som en dyrare dunsäck men till högre vikt och volym. Liggunderlaget är lika viktigt dock.
Tälten säger mig inget, men ser en märklighet i beskrivningen av det andra tältet. Specen säger silikonbehandlad väv men samtidigt tejpade sömmar. Detta går inte ihop då tejp inte fäster på en silikoniserad väv. Misstänker därför att väven är av billigare typ och ensidigt silikonbehandlad samt tätat på PU på insidan.

Av turförslagen tycker jag själv att vägen över Vistas+Nallo är mycket finare.
 
Senast ändrad:
I September kan det vara superfint, men även risk för kallt & snöblandat regn. Kolla när STF-stugorna stänger.

Vägen över Vistas och Nallo tycker jag är mkt finare. Lite längre, mer höjdskillnad, lite svårare terräng, men inga problem. Roligare än Kungsleden. Det är enkelt att orientera eftersom man följer dalgångar och ser stora berg runtomkring, men man måste ändå kunna använda karta och kompass om vädret & sikten blir dålig.

Vandra Fjäderlätt-boken är ett bra tips ! Det går att banta din packning med ganska många kg, men det kostar såklart med nya prylar, om du skall campa mkt i framtiden är det helt klart värt det.
 
Du har som alla andra det vanliga dilemma med prestanda, vikt och pris. Du kan bara välja/prioritera 2 av dessa. Dina Urberg prylar klassar in som hyfsat prestanda, billigt pris men tungt. Det andra tält du nämnar (Steglits 1-2P misstänker jag) tickar in billigt och hyfsat lätt, men med mesh innertält och 90 cm innerhöjd en dåligt val för fjäll i September. Så antagligen tar du dina Urberg prylar som kommer att funka men är tunga, eller så lättar du ryggsäcken och plånbok och skaffar bra men dyra lättviktsprylar. Billigt och lätt är ingen option på fjället i den årstiden du vill vara där.
 
Sitter på Keb fjällstation nu, gick precis alesjaure-vistas-nallo-sälka. Den rutten är jättefin. Det gick bra trots skitväder på väg till nallo, lite blockterräng och ett svårt vad på vägen om man är nybörjare men det kan ju ha ändrats till september. Önskar jag hade haft med en stav att använda vid vad. Tältade vid nallostugan. Bra att ha ett tält som pallar hårt vind oavsett rutt.
 
Vägen från Vistas till Sälka är väldigt fin. Men räkna med rejält med blås och kyla (beroende på väder såklart) och flertalet vad. Stav(ar) underlättar, framförallt vid vad.
Kommer du från Sälka/Singi så är det bara att svänga av mot västra leden 2 km innan Kebnekaise fjällstation.
 
Anledningen till att jag valde sep är för att jag föredrar lite kallare klimat samt för att slippa mygg och människor i större utsträckning.

Utifrån den info du gett så får jag utgå ifrån att det ska vara väldigt bra väder samt att energi är på topp vid tillfället.

Här är mitt tält och tält som ev införskaffas:

Mitt tält:

Ev köpas:

Kommer isåfall få det för ca 1500:-

Mitt Liggunderlag:


Inget trevligt underlag då det är smalt och man glider runt och av. Man kan kort och gott inte fylla det mer än 1/3 del. Mer än så och man hamnar utanför😂.

Funderar på att skaffa ett uppblåsbart med dun i.

Är Vistas+Nallo markerat?
 
Senast ändrad:
Då jag aldrog har sovit i ett 1pers tält så vill jag först prova om ytan är tillräcklig för mig. Pga av detra så vågar jag inte göra en större investering i ett Hilleberg eller Fjällräven tält.

Vilket av dessa 3 skulle funka bäst i fjällmiljö i början/mitten av sep?

Urberg UL

Robens arrow head

Terra nova Zephyros:

Nackdelen.med detta är att golvet inte går upp på sidorna, annars tuckte jagbatt det verkade lovande.

Vilket tält hade ni valt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
egh01 Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta Fjällvandring 29
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...