Abisko -Keb i början av April

Jag ska förverkliga ett av mina mål- att åka mellan Abisko och Keb i början av April. Man kan aldrig vara nog förberedd så jag känner att detta är ett forum där jag kan "vädra" tankar och funderingar. Säkerheten är A och O.
Här är våra förutsättningar: Vi kommer att komma till Abisko lördag förmiddag för att sedan vända hemmåt från Kiruna Söndag kväll veckan därpå. Vi har sommarfjällvana, är ganska vältränade och vid god kondition men saknar "turskiderfarenhet". Tanken är att vi inte tar med oss tält utan håller oss till stugorna eftersom det är premiärturen:)
Tanken med denna sträcka som förstaval är att det "sägs" bra som just premiärtur och samtidigt en storslagen naturupplevelse. Sen att det är mkt folk får vi ta ;)

Lite funderingar:

  • Ungefär hur många timmar har man att göra mellan stugorna?
    Vi har tänkt att hyra skidutrustning, hur brukar det funka, kvalitet?
    Storlek på ryggsäck? Vi har varsin oxo 65 men de kanske är förstora Det mesta vi ska bära på är ju egentligen kläder för alla väder
    Hur länge är det ljust i början på April?

Är det någon som vill dela med sig av tips och råd tar jag tacksamt emot dom!

Ha det gott// Jessica
 
Ungefär hur många timmar har man att göra mellan stugorna?
Att ge en generell hastighet på skidor är mycket svårare än till fots. Efter några tö-dagar och påfrysning kan man åka mycket fort (5-10km/h). En morgon med 40cm nysnö kommer å andra sidan ge en mycket dryg dag med en hastighet på sådär 1-2km/h. De delar av sträckan där det även är skoterled är lite mer förutsägbara då man oftast slipper spåra i nysnö.
Storlek på ryggsäck? Vi har varsin oxo 65 men de kanske är förstora Det mesta vi ska bära på är ju egentligen kläder för alla väder
Ska ni inte ha med tält så är det lämpligt att utrusta sig för att i alla fall kunna överleva en natt på fjället. Dvs vindsäck, spade, ordentligt varma kläder och någon form av kök. Det finns ju inte heller sängkläder i stugorna, så sovsäck eller motsvarande krävs också. Är det mycket folk finns alltid risken att det blir golvförläggning för några. Inte kul med ett sidenlakan då...
Maten som säljs i stugorna är minst sagt enformig i längden, men kokmöjligheterna goda, så saker som några schysta entrecoter, en vinpava eller två osv bör det ju också finnas plats för i ryggsäcken. Man ska ju ha trevligt när man är ute också! Kvällarna blir långa (se nedan) så matlagning är en bra sysselsättning också.
Hur länge är det ljust i början på April?
Kolla solens upp och nergång. Vid vårdagjämningen är ju solen uppe i princip 06-18 och det är ljust lite längre vid fint väder. Det är bra att vara morgonpigg...
 
Tanken är att vi inte tar med oss tält utan håller oss till stugorna eftersom det är premiärturen:)

Vågar du åka i veg utan tält? En liten tält är en billig försäkring ifall det blåser upp. Jag har upplevt 2 gånger som Moder Natur har visat hvem som härskar i bergen, där du fint bara fick vänta på att hon sa: "Okej, nu kan du gå vidare." och det var dagen efter :)

Jag tar nästan samma väg i mars, men det blir med hund :p
 
Vad det gäller säkerheten så är det bra om ni har lite mer flexibilitet i tidplanen än vad ni brukar ha på en sommartur. Att behöva ligga kvar ett dygn eller två i samma stuga hör till ovanligheterna, men kan vara att föredra framför att ge sig ut i dåligt väder.
 
Vindsäck, spade, kunskap, termos skulle jag prioritera framför tält.

Jo, det är förmodligen ett minimum. Det hele beror vel lite på hur mycket vikt du vill gå med, ställt upp i mot risk och hur bekväm du vill ha det om det smäller. Jag har lyckligtvis en hund som kan dra pulka och behöver inte tänka SÅ mycket på vikt. När jag också har ett tält fetisch så blir mitt val enkelt :)
 
Erfarenhet från en långskidtur (2010) Abisko - Stora sjöfallet... men i år blir det en ny...

Hyra skidor - har ingen erfarenhet av att hyra och dess kvalite men rimligen så borde dom inte hyra ut vad skit som helst.. Men när du inte är van med pjäxorna så INVESTERA i kvalitetssockar och flera par!!! Byt vid lunch, då får du garanterat inga skvasår. Träffade på en karl förra våren som hade jätteproblem med sina helt nyinköpta och oanvända (....) pjäxor. Trist att få resan "förstörd" på detta sätt.

Jag kånkade även på ett osvettigt underställ som jag bytte om till på kvällen och som jag sov i.

Glöm inte att ta med ett par inneskor=golvkallt. Jag använde mig av hellyhansens "sockar", det är som är som ett mellan ting mellan sockar och vadderade innerskor.

Ryggsäcksstorlek? ENklast kanske att gå in på stfs hemsida, där någonstans finns förslag till packlista för en flerdagars vintertur och så provpackar du med det du tycker är nödvändigt. Det är jobbigt att skidra i hård vind, men det går. Men en förutsättning kan vara bra glasögon. Jag bar med mig ett par vanliga solbrillor men också ett par gamla skoterglasögon som är mer täta.

Är tyvärr en svår gourmet och känner inget större behov att lida.. Håller med "Skrinnare" om att maten i stugorna känns enahanda, information om vilken mat som säljs i stugorna hittar du också på stfs hemsida. Det var i alla fall oerhört underbart gott att få skämma bort sig själv efter en dags slit med riktig mat, det är mycket roligare och godare att äta en älgköttsgryta med ett glas rödvin till än Bullens varmkorv. Men en förutsättning för detta kanske då är pulka som jag hade. Annars går det ju att torka mat själv, Boktips: "Friluftsmat" av Anita Forssell. Om ni torkar mat själv så kanske det hjälper att piffa upp maten ni köper i stugorna?!

Trevlig tur!
/Linda
 
Tack för era svar!

Tack för era svar och synpunkter!

Majjen och salgo60 - Trevliga och inspirerande länkar!

Skrinnare - Sovsäck,liggunderlag, vindsäck, spade och ett gaskök har vi tänkt att ta med oss. Vi tar med en del "festmat" och en pava vin (fyller 40 under turen :) ) sen kompletterar vi med en del i stugorna.

dr4ug1 - Vi har vindsäck ochspade med oss. Moder natur bråkar man inte med :) Vad härligt att ta med vovven. Vi lämnar vår hemma denna premiärtur.

EHJ - Vi har lagt in två extradagar, kan bli tre om man inte nattar i sälka vid bra väder och frisk/pigg kropp ;)

Linda - Ja det här med skidutrustningen är något att fundera på...Ja bra strumpor och ha torra kläder att byta med är A och O. Tänkte ta med mig foppatofflor å ha inomhus. Mjukt och skönt på kanske onda fötter :) Ska provpacka säcken, tänker gå med den så man tränar upp "bärarmusklerna" lite också.

Kunskap när man ske ge sig ut så här, är viktigt. Men någonstans ska man ju börja för att kunna skaffa sig kunskapen. Och jag hoppas vi inte äventyrar vår hälsa för mkt på vägen. Olyckor kan man aldrig förbereda sig på, det händer snabbt när det väl händer. Bara man är medveten om att det kan hända olyckor på vägen och då är långt till hjälp. Vi skulle vandra denna sträcka i somras då jag höll på att bryta mitt lårben pga av 1 sekunds oupmärksamhet...

Vi har kollat statistik för solens upp och nergång. Upp vid ca 6 och ner ca 20. Ganska långa dagar med förhoppningsvis sol :) Vi kommer att skida sträckan Abisko - Abiskojaure första dagen när vi kommer upp om väder och vind tillåter.

Hittade en länk till ett turskidpaket här på sidan som jag funderar över att beställa. Det skiljer en tusing mot att hyra men då har jag egen utrustning som jag kan ha ett par år frammåt. Som sagt detta med skidorna är just nu ett huvudbry.

Har ni mer tips eller råd så skriv gärna!
Ha det gott !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
jonaslundmark Turskidor abisko-keb valborg, snöförhållanden? Turskidåkning 2
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
gereonsson Abisko-Keb på skate-skidor Turskidåkning 11
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.