Letar tåliga läsglasögon med långa skalmar

Hej,
är det någon som har tips på någon tålig modell av läsglasögon med långa skalmar så de hänger kvar runt nacken när de inte behövs. Jag har sett och haft (ömtåliga) modeller som sitter ihop med magnet över näsan men jag vill ha delningen i nacken.

clindh

Forumvärd
Har inte sett med magnetdelning i nacken, och vore det så praktiskt - hur skulle då då hänga kvar?

Jag är iallafall beroende av mina Clic som är med överallt. Ömtåliga är de inte tycker jag, de har varit med om det mesta. Har bara tappat dem en gång då jag härjat mig igenom videsnår och de fastade och revs av, där borde man stoppat in dem under jackan - före... Hittade dem igen.

Jag har haft flera par med och utan magnetdelning i nacken, med långa skalmar, för att de ska kunna hänga kvar runt nacken när de inte används. Det fungerar bra men alla jag provat är lite för ömtåliga för frilluftsbruk och arbetsliv. Delning över näsan funkar inte då de nästan är omöjliga att få på plats med bara en hand när den andra är upptagen.

Varför inte ha vanliga läsglasögon i en bröstficka med eller utan fodral?

På jobbet har jag progressiva glasögon som alltid sitter på där men annars växlar jag mellan fjärrglasögon ute vid bilkörning cykling tv teater etc men läsglasögon inomhus hemma om jag inte tittar på TV. Min accomodationsförmåga är nu vid 69 kass.

Många lösningar finns det och behoven ändras vartefter i varje fall för min del. Har varit närsynt sen 10-årsåldern.

Thure

Förr när jag behövde glas så hade jag en stropp som träs på skalmarna och kunde hänga runt halsen,även sett de som har ett snöre med knutar på skalmarna.
Går att vänja sig av med glas eller minska risken att behöva genom att motionera musklerna genom att växla med att titta omväxlande på långt och nära håll,anv solglas med CE godkänt UV skydd,ha jämn belysning,sluta läsa långa tider på skärm och vid mörker.

Jag har bara glas för närmare än ca 20 cm.

Läsglasögon i bröstficka går sönder när man lägger sig över en balk eller något annat och skruvar på jobbet. Eller så trillar de ur när man böjer sig framåt.
/Jonas

Aktuellt

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.