Resa till Abisko

Flyg till Narvik och sedan gå in i fjällen

Någon som provat
Kostnad
Turtäthet
Buss kostnad till Narvik

Buss till plats därifrån man kan gå in i fjällen från flygplatsen
Alt åka buss till ställe på Lofoten man kan gå runt tid cyklat fungerade ju förr troligen förr på 90 T nu troligen mkt trafik nu
Var kan man köpa gas eller fotogen till kök
Tåg till Abisko från S Sverige har jag nog åkt klart pga allt strul.

Full förståelse om du inte vill åka tåg från södra Sverige till Abisko.

Det troligen vanligaste alternativet är att flyga till Kiruna och sedan buss/tåg/taxi till Abisko. Stannar du till i Kiruna finns det många alternativ för att köpa gas och/eller fotogen.

Det blir intressant att se om någon flugit till Narvik-Harstad. Flygplatsen ligger inte direkt nära Narvik...

Luleå är också en bra plats att flyga till/från pga bra turtäthet, nära och bra förbindelser med stadsbussen till centrum (där flera sportaffärer med gas finns) och vidare några minuter gångväg till busstation/järnvägsstation. Dagtåg och länstrafikens bussar är ett bra alternativ att sig sig till/från Luleå och olika utgångspunkter i norrbottenssfjällen.
Jag har själv aldrig flugit till fjällvandringen då jag gärna vill packa klart hemma inkl gas och ha koll på min packning på resan. Däremot har jag valt att flyga hem från Luleå eller Umeå flera gånger på olika vandringar.

Bussresan blir 35 mil längre om man flyger till Luleå. Inte vad jag skulle valt om det går att få tag på biljetter till Kiruna.

Det går betydligt fler flyg till Luleå, så jag har också hamnat där. Inte direkt av fritt val när jag vill resa till Kiruna.

Bussresan blir 35 mil längre om man flyger till Luleå. Inte vad jag skulle valt om det går att få tag på biljetter till Kiruna.

Det går betydligt fler flyg till Luleå, så jag har också hamnat där. Inte direkt av fritt val när jag vill resa till Kiruna.
Det är rätt om just Abisko är målet, om däremot andra destinationer som utgår från Gällivare (Ritsembussen) eller Jokkmokk/Kvikkjokk är alternativet är Luleå en bra flygplats. Hur man än bär sig åt behöver man dock en övernattning på uppresan (i varje fall för mig som utgår från Göteborg och oftast tvingas till byte i Stockholm vare sig flyg eller tåg) då fjällinjerna med bussarna är anpassade efter nattåget, så att flyga upp eller nattåget går tidsmässigt nära på ett ut.
Hemresan har gått betydligt bättre då det vissa kvällar finns ett direktflyg från Luleå till Göteborg på 1h20m, så start i Suorva eller som förra året i Ammarnäs och komma hela vägen hem samma dag är en lyx.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips