Dass vid kungsleden utanför säsong

Hej!

Det blev en tidig semester i år så jag anländer ca fem dagar innan stugorna vid kungsleden öppnar och ca 12 innan nallo/vistas etc öppnar.

Min stora fundering är om dassen kommer vara olåsta eller låsta. Någon som vet hur det brukar se ut? Jag kunde ej hitta något när jag googlade.

Tack på förhand!

Vet inte. Föreslår att du ställer frågan i STFs forum här på Utsidan. Om inte annat så för att förbättra deras närvaro. Sist jag gjorde det tog det sex veckor innan svaret kom.

Hej Kevin,

Jag har varit uppe i fjällen utanför stugsäsongen många gånger och aldrig stött på något låst dass. Dessutom ska det finnas ett öppet rum i varje stuga, som man dock bara ska använda i nödfall.

Sen hoppas jag att du är full medveten om att det fortfarande är gott om snö kvar i Lapplandsfjällen. Var en snörik vinter med framför allt mycket snö i de västra delarna och en sen vår. Går man in på senorge.no, klickar på Kartvalg uppe till höger och byter till snöbyde får man det aktuella snödjupet i området. Är just nu bara barmark nere vid Abisko, över metern med snö i Tjäktjapasset och nästan 4 meter med snö uppe på topparna vid norska gränsen.

/ Stefan

Tjaa, var där uppe på tur under påsken.

Har väl dessutom följt snöläget i fjällen ganska ingående de senaste 40 åren, men det är mycket lätt att kolla. Går man in på senorge.no, tar fram snöbyde kan man sen "klicka" sig bakåt i tiden. Man får gå tillbaka till 2020 innan man kommer till ett år med mer snö 2:a juni. 2017 var det ungefär lika mycket snö.

Tar man t.ex Tjäktjapasset som referenspunkt är det 108 cm tjock snötäcke i år. Snöfritt 2024. 83 cm 2023. 75 cm 2022. 77 cm 2021. Och mäktiga 167 cm 2020.

Det finns även en webbkamera i riksgränsen man kan kolla in, ser ut såhär just nu:

riksgransen_just_nu.jpg

/ Stefan

Tjaa, var där uppe på tur under påsken.

Har väl dessutom följt snöläget i fjällen ganska ingående de senaste 40 åren, men det är mycket lätt att kolla. Går man in på senorge.no, tar fram snöbyde kan man sen "klicka" sig bakåt i tiden. Man får gå tillbaka till 2020 innan man kommer till ett år med mer snö 2:a juni. 2017 var det ungefär lika mycket snö.

Tar man t.ex Tjäktjapasset som referenspunkt är det 108 cm tjock snötäcke i år. Snöfritt 2024. 83 cm 2023. 75 cm 2022. 77 cm 2021. Och mäktiga 167 cm 2020.

Det finns även en webbkamera i riksgränsen man kan kolla in, ser ut såhär just nu:

Visa bilaga 46654

/ Stefan
Hur bra är datan då? Stämmer det?

Hur det är långt upp i norr vet jag inte men längre i söder har det varit en rätt ovanlig vinter.
Kom bra med snö runt jul.
Snön regnade sen bort, också på rätt hög höjd.
Sen rätt lite snö till över påsken i april. Problem för en massa skidanläggningar.
Sen blev det kallt, en del nysnö och jag tror det är rätt mycket snö för årstiden nu i alla fall en bit upp nu.

Går fortfarande att gå på skidor på Snasahögarna, kanske till och med från bilen (får någon eller några veckor sen kunde man det i alla fall).

Varför skulle den inte stämma? Frågar du för att du anser dig ha annan info eller för att svaret inte stämmer överens med det du vill höra?

Det är bättre att snälltolka. Det är det tredje alternativet, jag är nyfiken!

Jag förstår inte hur det fungerar, därför ställer jag frågor då jag är nyfiken och inte själv vet.

Tack för alla svar när det kommer till både dass och snöläge! Gött att veta att det åtminstone kommer att vara öppet.

Men jo jag får medge att jag är en aning nervös för snön, gick visserligen 2015 som var helt sjukt, men så illa vill man ju helst inte ha det igen haha.

Får hoppas att det blir lite varmare väder snart så att en del av snön hinner smälta.

Det är bättre att snälltolka. Det är det tredje alternativet, jag är nyfiken!

Jag förstår inte hur det fungerar, därför ställer jag frågor då jag är nyfiken och inte själv vet.

Du lät kanske inte bara så artig, snarare otrevlig. Svårt med tonläge på internet.

Det har varit den tredje snörikaste vintern i Tromsö någonsin. Över åtta meter snö föll där. I Harstad, där jag bor, kom väldigt mycket av det som regn. Regn i vid havet betyder dock alltid snö uppe vid gränsen. Lågtrycken stod på kö hela vintern. Väldigt få finvädersdagar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spix dass på berget Fjällvandring 20
Tacca Midsommarvandring vid Grövelsjön Fjällvandring 5
ptrafa Basstavagge vid midsommar Fjällvandring 1
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg