Vandra genom Sverige.

Hej!
Om 8 månader har jag tänkt att vandra genom Sverige mellan i början av mars- i mittan av augusti, börjar i smygehuk och slutar i treriksröset.
Jag har vandrat lite grann men är absolut inte någon expert, senast jag vandrade längre var på Gotland i tre veckor för ungefär två år sedan.
Är rädd för det mesta, mörker och björnar men tänker gå ändå! Går också solo.

Har ni några goda råd/tips att tänka på? :)

Coolt! Har du tänkt gå landsväg eller mer stigar i skogen? Om landsväg skulle jag fundera på en trailer.

Träffade en italienare för några år sedan. Han hade sprungit (obs sprungit!) från syditalien och skulle fortsätta till Nordkap och var vid god vigör. Han hade sina prylar på en hembyggd flatbäddstrailer med stora cykelhjul. Den drog han med en vadderad sele. Tycker det verkar som en himla bra idé om man ska vara ute så länge. Men det förutsätter ju att man håller sig till vägar och större stigar.

Hej!
Om 8 månader har jag tänkt att vandra genom Sverige mellan i början av mars- i mittan av augusti, börjar i smygehuk och slutar i treriksröset.
Jag har vandrat lite grann men är absolut inte någon expert, senast jag vandrade längre var på Gotland i tre veckor för ungefär två år sedan.
Är rädd för det mesta, mörker och björnar men tänker gå ändå! Går också solo.

Har ni några goda råd/tips att tänka på? :)
Några tips:
1. Det man tränar på blir man bra på.
2. Du har gott om tid att hantera det som du är rädd för. Jag kommer inte att säga mer om detta, då jag inte vill hamna i en diskussion om det jag inte kan.

Spännande!

Det blir en lång vandring.
Trailer är ett vettigt förslag för en så lång vandring.
Ryggsäck kommer att förstöra ryggen på dig under en så lång vandring oavsett vad den väger.
Djur är inget du skall vara rädd för.
Om du skall bo i tält ute i naturen så måste du först arbeta bort din rädsla för djur.
Vilda djur, precis som tamdjur är nyfikna och de har mycket bättre luktsinne än vad vi har.
Är det ett djur i din närhet, ignorera det, slappna av och fokusera på det du gör för stunden.
Rädsla är irrationellt och utsätter dig för fara då djuret kan lukta din rädsla.
Manliga hormoner är skrämmande för djur (armsvett men även svett allmänt) och gör dem osäkra, lägg till rädsla och de kan
attackera bara för att skydda sig själva från hotet de känner lukten av.
Kommer de ändå fram och följer med dig så har du en reskamrat för så länge djuret känner för det. Respektera djuret. Klappa det inte och prata inte med det.
Tänk istället vad du vill säga till djuret utan att säga det.
Räv är undantaget då de är i stort sett en hund som människan inte lyckats tämja tillräckligt men fungerar som vilken hund som helst.
Varg blir väldigt irriterad av tal.
Fokusera dina tankar på vad du skall göra.
Min erfarenhet av tamdjur och vilda djur är att de läser vad vi tänker så fokus på det du skall göra är avgörande för både kommunikation och din egen säkerhet.
Jag lever ute året runt och har gjort så i 17 år.
Min flock består för närvarande av min hund, en enorm varg, 2 lodjur och en räv.
De har alla kommit till mig. Jag hade gärna sluppit men det är inte mitt val.
Det jag bjuder på förutom sällskap är vatten, något annat har jag inte råd med.
Vargen kan bara tillgodogöra sig kött.
Lodjuren vill också bara ha kött medan räven är allätare precis som hunden.
De vilda djuren får skaffa sin mat själva vilket de gör.
Björn har jag inte stött på men att det skulle vara totalt annorlunda i beteende än
varg och lodjur när det kommer till sociala interaktioner tvivlar jag på.
Stannar du i ett skogsområde några dygn så kommer du att få påhälsning av nyfikna djur. Stora djur som ansluter ger dig skydd då de skyddar sin flock. Du är säkrare med dem än utan dem.
En geting i tältet under mygg och knottsäsong är perfekt då getingen äter blodsugarna.
När den har ätit upp så flyger den runt ditt huvud tills du släpper ut den ur tältet.
Av smådjuen är igelkottar, stora skogsmöss och ekorrar de mest sociala.

Bra inställning att du tänker gå emot din rädsla! Med en sådan inställning kan man komma långt - oavsett vad man vill försöka sig på.

Det är en lång vandring. Det tycks som att sådana långvandringar ökar i popularitet, men inte sällan uppdelade i ett antal långa etapper. Jag har ingen egen erfarenhet av sådana, men det finns ju ett antal bloggar, videobloggar, hemsidor och fb-forum som avser långvandringar (thru hikes) som ger massor av tips.

Vad gäller specifikt planeringen av var man ska gå, så underlättas det naturligtvis väsentligt om man kan nyttja befintliga vandringsleder och den info som finns omkring dessa. För det fall du inte redan känner till eller tänkt på det så vill jag tipsa om följande.
- Via Suecia, från Smygehuk till Treriksröset. Websida
- Europaled 1, från sydspetsen av Sicilien till Nordkap. I Sverige från Halmstad till Grövelsjön, sedan in i Norge
- Kartan Waymarked Trails, inkluderande E1 och andra långleder i Sverige (en liten favorit för/vid mina vandringar i sydeuropa)
- Naturkartan

Lycka till!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Hankster Tänkte vandra i Sarek 18/6 - 26/6. Kommer denna rutt gå bra? Expeditioner 7
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 7
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
Lssa Genom Sydamerika i Kajak. Expeditioner 1
Andrew Tutt-Wixner Löpning genom landet Expeditioner 12
JochenO Springa(!) genom Europa? Expeditioner 20
Rubbertramp Söker information för vandring långvandring genom Europa. Expeditioner 5
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Zoodiack Sverige runt Expeditioner 6
Hamchan Sverige Resa Expeditioner 9
AlmgrenSebastian Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel Expeditioner 4
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
avslutat_medlemskap_2501 Paddla Sverige runt Expeditioner 1
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg