Fotogen i X2 Trangia

Klipt ut Trangia hemsida.
Är det så illa med den fotogen vi hittar på ex Jula eller är det minska risken?

Vår rekommendation är i första hand att du använder gas, eller högkvalitativ flytande bränslen såsom kemisk ren bensin (Alkylatbensin, miljöbensin) eller Primus Powerfuel

Dessa bränslen har högsta möjliga energiinnehåll, förbränns väldigt rent och kräver minst rengöring och underhåll. Fotogen och diesel bör endast användas i absoluta nödfall och kräver mycket rengöring. Vanlig 95 oktan bensin bör inte användas alls. Notera att kvaliten på dessa typer av bränslen varierar över hela världen.
 
Klipt ut Trangia hemsida.
Är det så illa med den fotogen vi hittar på ex Jula eller är det minska risken?

Vår rekommendation är i första hand att du använder gas, eller högkvalitativ flytande bränslen såsom kemisk ren bensin (Alkylatbensin, miljöbensin) eller Primus Powerfuel

Dessa bränslen har högsta möjliga energiinnehåll, förbränns väldigt rent och kräver minst rengöring och underhåll. Fotogen och diesel bör endast användas i absoluta nödfall och kräver mycket rengöring. Vanlig 95 oktan bensin bör inte användas alls. Notera att kvaliten på dessa typer av bränslen varierar över hela världen.
Vad är det för trams, att fotogen kräver mycket rengöring, jag har ett K.A.P kök och ett Optimus Polaris, använder både fotogen till K.A.P och till Polarisen Fotogen och bensin, kräver ingen rengöring, ingen sot.
Jag vet inte vad för kök du använder, men låter som det bara är till att kasta i soporna.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är det för trams, att fotogen kräver mycket rengöring, jag har ett K.A.P kök och ett Optimus Polaris, använder både fotogen till K.A.P och till Polarisen Fotogen och bensin, kräver ingen rengöring, ingen sot.
Jag vet inte vad för kök du använder, men låter som det bara är till att kasta i soporna.
Jag använde tidigare fotogen till mitt Primus Omnilite Ti, men slutade med det pga stora problem med sot. När jag var på långtur fick jag varje dag plocka isär köket och rengöra allt. Om köket var igång länge, t ex 1 timme, så blev effekten sämre och sämre efterhand. Efter rengöring blev det bättre. Sedan jag började använda kemiskt ren bensin har dessa problem blivit mycket mindre. Primus själv rekommenderar kemiskt ren bensin, om man använder flytande bränsle, för att få mest problemfri drift.
 
Trams - ja.
Jag kör, i princip, endast högvärdig fotogen i mina kök - när jag inte använder camping-
gasol dvs butan och/eller propan i olika blandningsprocent...

Det är fnoskigheter de håller på med i den där skrivningen, men de är livrädda för alla
marknadsföringsproblemen som kan komma med att offentligt rekommendera att an-
vändarna ska köra fotogen - så därför buntar de ihop fotogenen med dieseln (och med
handelsbensinen). Och det grundar sig i att nutida bråttom-quick-fix-sökare inte kan
hantera fotogen rätt som bränsle - eller snarare: inte ger sig tid att hantera fotogen
rätt som bränsle.

Många klantskallar tror ju att fotogen kan förvärmas med fotogen bara för att de ser en
vit/ljusaktigt färgad filt eller fibermängd nere i förvärmarskålen - men det är ingen veke!!!
Den är där för att förvärmningsalkoholen inte ska skvimpa!!! Alkohol alltså, inte något
annat. Förgasande fotogenbrännare skall förvärmas med alkohol - och det tillräckligt
länge för att verkligen säkerställa att bränslet förgasas totalt vid öppnandet av ventilen.
Vissa brännare kräver mycket mer förvärmning än vad användarna tror/väntar sig - jag
brukar säga "Förvärm dubbelt så länge som du tror behövs - och sedan lite till!" T-Röd
och/eller Tenol är mina favoritförvärmare. Och vintertid bärs förvärmarflaskan inne i
bröstfickan, dvs under ytterkläderna!

Bästa fotogenbränslet på marknaden numera är Jet-A1 flygfotogen - tätt följd av
FOGAS D80. Även vissa försäljares lysfotogen är OK, men problemet där är att deras
underleverantörer byts ut ibland (kvartalsekonomin ni vet) så vad som var bra förra
vintern kanske inte är det nästa vinter... Så köp hem en rejäl dunk D80 från FOGAS
om ni inte har känningar inom flyget/reservkraften.
/Odd
 
Trams - ja.
Jag kör, i princip, endast högvärdig fotogen i mina kök - när jag inte använder camping-
gasol dvs butan och/eller propan i olika blandningsprocent...

Det är fnoskigheter de håller på med i den där skrivningen, men de är livrädda för alla
marknadsföringsproblemen som kan komma med att offentligt rekommendera att an-
vändarna ska köra fotogen - så därför buntar de ihop fotogenen med dieseln (och med
handelsbensinen). Och det grundar sig i att nutida bråttom-quick-fix-sökare inte kan
hantera fotogen rätt som bränsle - eller snarare: inte ger sig tid att hantera fotogen
rätt som bränsle.

Många klantskallar tror ju att fotogen kan förvärmas med fotogen bara för att de ser en
vit/ljusaktigt färgad filt eller fibermängd nere i förvärmarskålen - men det är ingen veke!!!
Den är där för att förvärmningsalkoholen inte ska skvimpa!!! Alkohol alltså, inte något
annat. Förgasande fotogenbrännare skall förvärmas med alkohol - och det tillräckligt
länge för att verkligen säkerställa att bränslet förgasas totalt vid öppnandet av ventilen.
Vissa brännare kräver mycket mer förvärmning än vad användarna tror/väntar sig - jag
brukar säga "Förvärm dubbelt så länge som du tror behövs - och sedan lite till!" T-Röd
och/eller Tenol är mina favoritförvärmare. Och vintertid bärs förvärmarflaskan inne i
bröstfickan, dvs under ytterkläderna!

Bästa fotogenbränslet på marknaden numera är Jet-A1 flygfotogen - tätt följd av
FOGAS D80. Även vissa försäljares lysfotogen är OK, men problemet där är att deras
underleverantörer byts ut ibland (kvartalsekonomin ni vet) så vad som var bra förra
vintern kanske inte är det nästa vinter... Så köp hem en rejäl dunk D80 från FOGAS
om ni inte har känningar inom flyget/reservkraften.
/Odd
Mycket intressant och helt nytt för mig. Av vilket skäl är förvärmning med alkohol att föredra?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips