9,7 mm rep i gri-gri

Mitt nya impregnerade enkelrep har en diameter på endast 9,7 mm. I min gri-gri är instansat att den bara skall användas för rep mellan 10 och 11 mm.

Är det någon som har erfarenhet av rep straxt under 10 mm och gri-gri?

Petzl godkänner på sin hemsida 9.7 mm enkelrep till gri-gri. Har själv 9.7mm något sämre friktion i början men efter ett par turer blev jag van eller så "luddade" repet till sig.
Kolla Petzl:s hemsida.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fungerar utmärkt! Det är dock än viktigare att hålla en hand på bromsänden på repet när man har nya rep OCH rep med tunn diameter. När du använt repet ett tag luddar det till sig lite å blir aningen stelare och då blir det bekvämare att hantera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips