60CSx

Så, första gömman hittat med hjälp av min nya GPS.
Men så har oxå första frågorna hopats...

1) Att låsa på väg. Stängda av funktionen, men den var envis ändå, tog ett tag innan vi var överens där... Är det så att den alltid försöker låsa på väg?

2) Hur använder ni den för att hitta? Vilken funktion har ni framme? Var på väg mot en gömma, hade en bit kvar, men ingen koll alls på hur långt jag har till målet, bara tid o sträcka till nästa sväng, vad gör jag för fel? Karta eller kompassrosen?

3) Autozoom-funktionen??? Bör jag helt enkelt vänja mig?

4) Den varnar i god tid inför nästa sväng, sen försvinner rutan som visade hur långt det var till svängen, vilken av gatorna var det nu? Kan man få den rutan att visa till efter svängen?

Antar att jag får några svar, som ställer fler frågor... Eller så får jag själv komma på nya frågor...

/Mikael

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Vilka kartor...

Store; sa:

Har dessvärre "bara" metroguide, men laddat så att jag har routing ändå.

Vilket genast ger nästa fråga, är det lönt att dessutom ladda friluftskartan, på samma minne, då kan man visserligen välja vilken karta som ska visas, men hur hittar man vilken karta man ska ta bort, för att välja nästa, tycker det verkar rörigt där...

Re: Re: Vilka kartor...

mikr; sa:
Store; sa:

Har dessvärre "bara" metroguide, men laddat så att jag har routing ändå.

Vilket genast ger nästa fråga, är det lönt att dessutom ladda friluftskartan, på samma minne, då kan man visserligen välja vilken karta som ska visas, men hur hittar man vilken karta man ska ta bort, för att välja nästa, tycker det verkar rörigt där...

Det finns en funktion visa / dölj där man anger vilken karta som ska ligga överst och visas.

Per

samma som används för att slå på/av transparanta kartor. Dessa kan användas även för vägkartor för övrigt.

jonasolof; sa:
samma som används för att slå på/av transparanta kartor. Dessa kan användas även för vägkartor för övrigt.

Men, hur hittar jag "rätt" karta att slå av o på? ser bara en, så får jag bläddra i en lång lång lista...

OK, verkar vara så att CS har färre kartor = enklare att hitta....

Tryck på Meny en gång till

mikr; sa:
jonasolof; sa:

Men, hur hittar jag "rätt" karta att slå av o på? ser bara en, så får jag bläddra i en lång lång lista...

OK, verkar vara så att CS har färre kartor = enklare att hitta....

Tryck på Meny en gång till när du är på Menyn Kartinställning information så dyker en ny meny upp med valen Visa /Dölj. Avsluta med Enter

Per

Re: Tryck på Meny en gång till

Brune; sa:
Tryck på Meny en gång till när du är på Menyn Kartinställning information så dyker en ny meny upp med valen Visa /Dölj. Avsluta med Enter

Per

Tack, hittat inställningen. Men sen är det en lång rad med kartor, där man endast ser en i taget...

Om jag nu skaffar ett lite större minne, kommer det att finnas ännu flera kartor, hur hittar jag då just den som jag vill "släcka" för att "tända" friluftskartan??

/Mikael

1, 2, många

mikr; sa:
Brune; sa:

Per

Tack, hittat inställningen. Men sen är det en lång rad med kartor, där man endast ser en i taget...

Om jag nu skaffar ett lite större minne, kommer det att finnas ännu flera kartor, hur hittar jag då just den som jag vill "släcka" för att "tända" friluftskartan??

/Mikael

Jag har inte så många kartor så jag klarar hålla reda på dom. Min Friluftstartan Pro Svealand heter ”Friluftstartan Pro” medan däremot så har min Ålandskarta det något kryptiska namnet GPSTopo_GT1_alue.
Svårare än så är det inte att välja karta.

Per

Blev apropå ovanstående lite snopen när jag lade till två extrarutor av FriPro i min 60CS. Då försvann de som fanns nedladdade sedan tidigare.

Det kanske är den normala proceduren, fast jag fattade inte det förrän efter att jag börjat tycka att FriPro var märkvärdigt grov (dvs baskartan).

Det är alltid så. Du måste sätta ihop samtliga kartor du vill kunna använda, och föra över dem samtidigt. Att lägga till lite går inte.
Därav följer att radera kartor går inte heller, utan man skriver alltid över hela minnet med en ny laddning.

Anders

Ska man nu göra skön konst av det hela kan man ju plocka fram de enskilda filerna som redan är installerade i mottagaren med GPSdaemon (se annan tråd) och sedan lägga till dem man vill tillföra och så ladda in hela klabbet igen med IMG2GPS. Enda reservationen är att IMG2GPS inte klarar låsta filer från skilda kartprodukter eftersom man bara kan lägga in en upplåsningskod.

Varför man nu skulle göra på detta viset när man kan börja om i Mapsource....
[Ändrat av jonasolof 2006-04-12 kl 21:28]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips