5-dagarstur kring Storulvån

Jag undrar om någon kan tipsa mig om en lagom 5-dagars tur med start och mål vid Storulvåns fjällstation. Vill till största del vandra ledat men även lite oledat, en lagom tur för några inte alltför erfarna.
Tack på förhand

Ett alternativ av många.

Ett förslag där man till största del följer leder är att gå:

Storulvån - Gåsen - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.

Om vädret blir fint någon av dagarna kan man göra en topptur, exempelvis upp på Helags eller Lillsylen och i så fall hoppar man över Blåhammaren och går direkt till Storulvån från Sylarna.

Ett fint alternativ om man vill gå lite utanför led (men på en fin stig) är att från Gåsen följa stigen (brukar vara en prickad svart lije på Kartorna) som går mitt emellan lederna till Vålåvalen och Helags. Stigen följer Stora Härjongstötens sydvästra sida och man hamnar efter någon mil mitt på leden mellan Vålåvalen och Helags.

/ Stefan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller

Strunta i lederna, gör ett basläger vid någon av Tväråarna i Snasahögsfjällen och gör dagsturer mot Getryggen, Tväråklumparna, lill- och Storsnasen. Oförglömligt och hyfsat solitärt.

Gick en femdagars tur med start/slut i storulvån i början av sommaren. Gick helt enkelt den klassiska rutten Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån, 3 dagars "vandring", 1 dag topptur stor/lill-sylen och en dag reserv. Reservdagen hade behövdes inte så den användes till en slöare dag vid storulvån med någon lättare dagstur.

Hade inte gått denna tur tidigare, och var lite rädd att det skulle vara för mycket folk, men det visade sig inte vara något problem, tex sylarna-blåhammarn såg vi 4 personer på hela sträckan..

// Johan

Undvalls förslag tycker jag också är en fin tur. Jag försöker alltid undvika att gå/skida direkt från Storulvån till Sylarna. Riktigt tråkig transportsträcka utan större förändringar i landskapet. Bättre att lägga första etappen till Blåhammaren eller Gåsen och sedan ta Sylarna i en annan etapp om man nu vill dit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips