5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc

Hej

Vi planerar en 4-5 dagars vandring i sommar och eftersom vi kommer att vara i Östersund av andra skäl tänkte vi hitta något område i den trakten som vi kunde vandra i. Vi vill dock inte gå i trakterna runt Sylarna och Helags som vi har varit i så många gånger förr.

Någon som kan tipsa om något spännande område. Jag har letat i bergen norr om Åre och Östersund men inte hittat mycket till leder eller ens stigar att följa.

Alla tips emottages tacksamt.

Mvh Jakob

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Vad ska du med leder eller stigar till? Fjäll är oftast relativt lättgångna, det är bara vid branter och vattendrag som det kan bli problem.

En rundning av Mjölk- eller Burvattnen öster om Torrön borde vara möjlig på fem dagar. Oviksfjällen finns också, men man får nog gå i något slags cirklar för att få dem att räcka i fem dagar.

Att gå fram och tillbaka genom parallelldalarna i Lunndörrsfjällen torde med lätthet kunna ta fem dagar i anspråk. Frågan är då ifall de ligger tillräckligt långt från Helags för trådstartarens smak... ;)

Bunnerfjällen

Hej, hade samma tankar som dig förra året vid den här tiden. Det slutade med att jag och min sambo gick runt Bunnerfjällen och det var en fantastiskt lyckad tur! Vi såg inte några vandrare dom första 3 dygnen. Oledat, fina områden, rikt djurliv med mycket ren och fjällfåglar m.m.
Sök på Bunnerfjällen så får du upp några av dom trådar jag skrivit i tidigare.

Mvh
Magnus

Lunndörrsfjällen är ett bra alternativ, man kan ta så många "varv" mellan dörrarna som man har tid till. Vi gick Vallbo-Lunndörrsstugan-Lunndörren-Storådörren-Gråsjödörren-öster om Husvålen- Ljungdalen. Storådörren är "Lapporten släng dig i väggen" så den skall man inte missa. Hyfsat låttgånget utom när Gråsjöfjället rundades. Vi träffade ingen mellan Lunndörrsstugan och Ljungdalen. Dock var det dåliga kommunikationer till Ljungdalen då ( många timmars väntan i Östersund).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips