5-7 dagar ensligt eller oledat med hund

Som titeln säger, jag söker tips på 5-7 dagars vandring med mina tre hundar (eller bara två om tågen norrut inte tillåter tre) under juli eller agusti månad, vill inte träffa många människor så antingen oledat eller en ovanlig led. Jag är van vandrare och hajkare men inte jättevan med just fjällen. Inte i toppform pga utmattning bakom mej, men vill vara ute i ca en vecka, dock med marginal ifall jag behöver stanna till ett eller två dygn för att vila. Hundarna är långbenta och i god form, de klarar allt jag klarar och mer.
Bär på allt jag har med mej och åker kollektivt så det behöver inte vara en rundtur.
Hoppas på många bra tips!
 

Bilagor

  • D03CAF24-1CB7-4CF0-8434-7F36B6E69BBA.jpeg
    D03CAF24-1CB7-4CF0-8434-7F36B6E69BBA.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 222
Vålådalen och Storulvån är bra att utgå ifrån om du åker kollektivt. Då får du tillgång till de jämtländska fjällen från olika håll beroende på startpunkt. Men där är en del folk, även om det går att sy ihop turer där du är mer ensam. Och går du utanför lederna så är det ju mer folktomt.
 
I Lunndörrsfjällen finns det många möjligheter att gå oledat. Start i Valbo eller Vålådalen. Den första dagen blir efter led men sedan kan du irra omkring efter tycke och smak och dessutom gå i slinga.
 
Åk upp till Hemavan, fixa skjuts mot Norska gränsen, få från Blå vägen och följ gränsen, eller en bit in från gränsen, upp till Silvervägen där du avslutar några kilometer in på den norska sidan. Ett trevligt besök på vägen blir Nasa Silvergruva. Stor del är oledad och tveksam att du kommer stöta på andra människor. Det mest "vilda" jag har stött på under min 35 års vandring i fjällen. Rekommenderas.
 
Tåg buss till Hemavan föreslår jag också, därefter buss till Strimasund (om det går några) annars taxi eller taxi till Rönäs och gå in i Artfjällsområdet. Inga leder förutom första biten från Strimasund om du börjar där. Lättgånget och riktigt trevligt. Kanske det Jörgen avser också...
 
Vandra inte för tidigt på Artfjället, och helst inte med hund heller:


Det går nog lika bra att gå norr om E12:an och ha det ensamt om man tar sig bortom Hemavan mot gränsen. Kanske ta en titt på marmorkanjonen?
 
Tack för alla svar! Jag ska kolla upp var och en av förslagen noggrannt. Jag bor strax utanför Uppsala, så det är därifrån jag utgår. Och jag har inte mindre än tre hundar, två är stora och en av mellanstorlek så jag tror inte jag ska förlita mej på att hitta en skjuts eller lift, till och med taxi känns svårt faktiskt. 😅
Jag har dock även en typ campervan, men det vore skönt att slippa släpa på den, och även skönt att slippa köra långt ensam, och framförallt skönt att slippa slösa icke förnybara bränsleresurser.
Peace!
 
Vålådalen och Storulvån är bra att utgå ifrån om du åker kollektivt. Då får du tillgång till de jämtländska fjällen från olika håll beroende på startpunkt. Men där är en del folk, även om det går att sy ihop turer där du är mer ensam. Och går du utanför lederna så är det ju mer folktomt.
Min tur 2017 utgick från Enafors och förde via Snasahögarna in i Jämtlandsfjällen. Trots Sylarna och Helags fick jag flera rätt ensamma dagar. Riktigt ensamt var det i Gråsjöfjällen, och Trondfjället är väl ungeär lika ensligt. Kan kanske kombineras med Anaris. Då skulle man vl utgå från Våldalen, men ligger inte det området väl lågt, ända ner i barrskoen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.