5-7 dagar ensligt eller oledat med hund

Som titeln säger, jag söker tips på 5-7 dagars vandring med mina tre hundar (eller bara två om tågen norrut inte tillåter tre) under juli eller agusti månad, vill inte träffa många människor så antingen oledat eller en ovanlig led. Jag är van vandrare och hajkare men inte jättevan med just fjällen. Inte i toppform pga utmattning bakom mej, men vill vara ute i ca en vecka, dock med marginal ifall jag behöver stanna till ett eller två dygn för att vila. Hundarna är långbenta och i god form, de klarar allt jag klarar och mer.
Bär på allt jag har med mej och åker kollektivt så det behöver inte vara en rundtur.
Hoppas på många bra tips!

Bilagor

• D03CAF24-1CB7-4CF0-8434-7F36B6E69BBA.jpeg
    D03CAF24-1CB7-4CF0-8434-7F36B6E69BBA.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 296

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vålådalen och Storulvån är bra att utgå ifrån om du åker kollektivt. Då får du tillgång till de jämtländska fjällen från olika håll beroende på startpunkt. Men där är en del folk, även om det går att sy ihop turer där du är mer ensam. Och går du utanför lederna så är det ju mer folktomt.

I Lunndörrsfjällen finns det många möjligheter att gå oledat. Start i Valbo eller Vålådalen. Den första dagen blir efter led men sedan kan du irra omkring efter tycke och smak och dessutom gå i slinga.

HasseQ

Temp. avstängd
Kanske Skäcker / Offerdals / Hotags - fjällen. Ensamt och oledat. Men har ingen koll på kollektivtrafik dit.

Åk upp till Hemavan, fixa skjuts mot Norska gränsen, få från Blå vägen och följ gränsen, eller en bit in från gränsen, upp till Silvervägen där du avslutar några kilometer in på den norska sidan. Ett trevligt besök på vägen blir Nasa Silvergruva. Stor del är oledad och tveksam att du kommer stöta på andra människor. Det mest "vilda" jag har stött på under min 35 års vandring i fjällen. Rekommenderas.

Tåg buss till Hemavan föreslår jag också, därefter buss till Strimasund (om det går några) annars taxi eller taxi till Rönäs och gå in i Artfjällsområdet. Inga leder förutom första biten från Strimasund om du börjar där. Lättgånget och riktigt trevligt. Kanske det Jörgen avser också...

Vandra inte för tidigt på Artfjället, och helst inte med hund heller:

Det går nog lika bra att gå norr om E12:an och ha det ensamt om man tar sig bortom Hemavan mot gränsen. Kanske ta en titt på marmorkanjonen?

Tack för alla svar! Jag ska kolla upp var och en av förslagen noggrannt. Jag bor strax utanför Uppsala, så det är därifrån jag utgår. Och jag har inte mindre än tre hundar, två är stora och en av mellanstorlek så jag tror inte jag ska förlita mej på att hitta en skjuts eller lift, till och med taxi känns svårt faktiskt. 😅
Jag har dock även en typ campervan, men det vore skönt att slippa släpa på den, och även skönt att slippa köra långt ensam, och framförallt skönt att slippa slösa icke förnybara bränsleresurser.
Peace!

Vålådalen och Storulvån är bra att utgå ifrån om du åker kollektivt. Då får du tillgång till de jämtländska fjällen från olika håll beroende på startpunkt. Men där är en del folk, även om det går att sy ihop turer där du är mer ensam. Och går du utanför lederna så är det ju mer folktomt.
Min tur 2017 utgick från Enafors och förde via Snasahögarna in i Jämtlandsfjällen. Trots Sylarna och Helags fick jag flera rätt ensamma dagar. Riktigt ensamt var det i Gråsjöfjällen, och Trondfjället är väl ungeär lika ensligt. Kan kanske kombineras med Anaris. Då skulle man vl utgå från Våldalen, men ligger inte det området väl lågt, ända ner i barrskoen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips