Singi - Abisko. Alternativa dagsetapper?

Hej!

Jag planerar att vandra från Nikkaluokta till Abisko med en topptur till Kebnekaise. Har sällskap fram till Singi och då blir det tält, men sen kommer jag köra på stugorna. Om jag vill kapa in någon dag mellan Singi och Abisko vilken sträcka bör jag då ta en dubbel dagsetapp? Hoppa över Sälka? Har egentligen 8 dagar till förfogande och planerar att gå från stuga till stuga men om någon dag behövs för att vänta in bra väder vid Keb skulle jag behöva gå snabbare sen för att hinna ta mig till Abisko innan hemfärd. Tänker mig följande upplägg:

Dag 1: Keb
Dag 2: Topptur
Dag 3: Singi
Dag 4: Tjäktja
Dag 5: Alesjaure
Dag 6: Abiskojaure
Dag 7: Abisko

Är det rimligt att ta ett tåg från Abisko vid 14.30-tiden samma dag som man startar vandringen i Abiskojaure? När på morgonen bör man då starta vandringen?

Är det risk för att man inte får plats på fjällstugan i Tjäktja? Såg att de inte hade så många bäddar...

Har tidigare gått flera tre och fyra-mils dagsetapper så tänker att jag fysiskt bör klara det men har aldrig vandrat i dessa trakter. Tacksam för alla tips och synpunkter!

Mvh Anna
 
Du kan hoppa över Sälka eller Tjäktja, det verkar gå ungefär på ett ut. Förr i tiden fanns inte Tjäktja så då gick man direkt mellan Sälka och Alesjaure, dock låg de sistnämnda stugorna en bit längre söderut då.

Visst hinner du gå till Abisko på morgonen, inga problem alls. Det är 13-14 km om jag minns rätt, så räkna med 4-5 timmars vandring med kortare pauser.

I STF:s fjällstugor får alla plats, även om de sist anlända får ligga på madrasser på golvet - eller i vedbon! Så det ordnar sig det med. Men visst, du kanske ska vandra under högsäsong på denna populära rutt, så det kanske ändå talar för en övernattning i Alesjaure, där bäddkapaciteten är mycket större.

Lycka till önskar Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Vonsan Singi-Hukejaure Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Anthonysk Hiking Singi to Nikkaluotka Fjällvandring 3
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
maths foss vs singi Fjällvandring 1
Flodis Alternativrutt Singi -> Nikkaluokta Fjällvandring 1
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.