5-10 dagar i Helagstrakten

Jag tänkte vandra ca 5-10 dagar i helagstrakten sommaren 2012, min nuvarande plan är Ramundberget-Helags-Gåsen-Sylarna-Skars-Ramundberget. Det skulle bli ca 11 mil fågelvägen, jag undrar vad ni tycker om den planen.

Min plan är att gå Ramundsberget - skars -helags - vålåstugorna -gåsen -stensdalen - vålådalen. Kommer att lägga betoningen på skars och anpassa resten. Jag kommer att lägga ca 10 d på vandringen. För mig är det bättre att gå kortare om jag har kort om tid. Vill kunna lägga mig och titta på molnen om jag har lust utan att känna att jag måste komma fram.
Med det sagt tror jag att du kommer att få en fin vandring, men jag skulle hellre planera den över 10 dagar än 5. Om jag bara har 5 dagar skulle ja korta ner sträckan.
Om jag får kort om tid kommer jag att från skars går över sylarna till storulvån och hem därifrån.

Kör du bil till Ramundsberget är du ju flexibel, jag kommer att behöva åka med allmänna färdmedel...

/Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag planerar inte att stressa mig igenom den här vandringen så det kommer nog planeras på kanske 8 dagar, då har man tid för vilodag, toppbestigningar och molnfilosoferande. Jag har redan bestigit skars och tänkte därför lägga mer fokus vid de andra delarna.

En tanke med att ta det på det här sättet är att man får en slinga så man slipper gå samma led två gånger.

Det låter som att du också kommer att få en trevlig vandring!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips