40l säck till 180 cm bärare?

Så, ytterligare en ryggsäckstråd då.
Vill höra om ni i den mer välväxta skaran av frilufsare kan rekommendera en bra dag-/helgturssäck? Volym ca. 40L med höftbälte.

Är 180 cm lång, smal och kvinna. Hittade en Lundhags Dovre 40L i helgen, men höftbältet sitter som ett midjebälte i navelhöjd, inte skönt! Behöver alltså en säck som kan justeras i rygglängd eller som är sydd efter en mer välväxt modell. TNF Terra 40 har jag också avskrivit.

Har kikat på några Osprey på nätet: Mutant 38, Talon 44 och Kestrel 38, någon med erfarenhet av dem?
Såg också en Bergans Birkebeiner (35L), står att den ska passa upp till 190 cm längd, någon som kan intyga att den funkar bra för långa?

Haglöft LIM

någon av de större modellerna från förra året.
Såg att en del klagade på att de "var för långa i ryggen"

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har en Haglöfs LIM 55 o kan säga att den är rätt lång i ryggen men inget som stör mig direkt. Jag är 178 cm o om jag ska känna ramen i nacken måste jag titta rakt upp, vilket man inte gör så ofta. Tror att LIM 45 o 35 har kortare ryggar vilket borde minska risken med för lång rygg.

Testade Osprey Talon 44 i somras. Det är en riktig skön säck på ryggen, men den var lite för liten för mig så därför blev det LIM 55. Fördelen med LIM-serien är att du ska ställa rygglängden som du vill så att du får den att sitta skönt. Har för mig att Talon 44 har en fast rygglängd.

Det viktigaste är dock att gå ut o testa ryggsäckar för att se om den sitter skönt på din rygg.

Lycka till med letandet.

Tack för svaren! Då ska jag kolla in LIM också, även om de är lite dyrare än jag tänkt mig. Men det kan väl vara värt att betala lite mer för säck som sitter som en smäck.
Tar gärna emot fler synpunkter och tips.

har jag missat något?

S men höftbältet sitter som ett midjebälte i navelhöjd
Jag drar åt avbärarbältet där jag vill ha det, spänner sedan åt remarna över axeln så att dom också tar upp vikten. Klart! Med en längd på 187 har detta fungerat var gång.

Men det är väl som vanligt att jag har missat något viktigt.....

/Janne

Använder för det mesta ramsäckar

Senast ändrad:
Som vanligt så rekomenderar jag att prova Dakine. Poachern är på 39l. Själv är jag 170cm och tycker den är i längsta laget. Borde med andra ord sitta klockrent om man är 180cm?

Jag drar åt avbärarbältet där jag vill ha det, spänner sedan åt remarna över axeln så att dom också tar upp vikten. Klart! Med en längd på 187 har detta fungerat var gång.

Men det är väl som vanligt att jag har missat något viktigt.....

/Janne

Använder för det mesta ramsäckar
Kanske är vissa anatomiska skillnader, som gör att Dovre-säcken inte vill sitta på mina höfter utan att bältet kasar upp i midjehöjd när jag drar åt. Inte alla avbärarbälten som passar sluttande kvinnohöfter.

Som vanligt så rekomenderar jag att prova Dakine. Poachern är på 39l. Själv är jag 170cm och tycker den är i längsta laget. Borde med andra ord sitta klockrent om man är 180cm?
Dakine...hmm, känner inte till det märket. Ska kollas upp!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips