3dagars vandring (kvikkjokk)

Hej
Jag och en kompis ska göra en mindre fjällvandring, 3 dagar :(
Vi planerar att starta från kvikkjokk och gå antingen norr över längs kungsleden eller väster ut längs padjelantaleden.
Som ni (jag) förstår så hinner vi inte långt på 3 dagar men då vi har hund med oss så är ju även padjelantaleden ett alternativ då vi ej når fram till padjelanta nationalpark på den tiden!?
Så min fråga är egentligen vad som rekomenderas? tips?
planerar att göra vandringen 17 aug.
Det vi eftersträvar är mäktiga vyer, fjällkänsla utan gruvliga vad :)
Min vandrings partner har ingen erfarenhet av fjällvandring och jag har endast gjort 3 vandringar.
 
Kvikkjokk

Hejsan!

Om ni startar TIDIGT vid Kvikkjokks fjällstation och
följer Kungsleden norrut,och viker av mot Pårek,en
mindre stig som tar er dit så skall ni hinna fram innan det blir alltför mörkt.Sedan så har ni fina tält
platser på Pårek-slätten,med micket fina fjäll(Pårektjåkko)framför er och djupa skogar bakom er,detta bör ni hinna fram o till baks på 3 dagar,men första dagen får ni vandra på rejält,så även sista dagen tillbaks,men där är mycket fint,så det kan jag rekommendera.Hur det är med hundrestriktionerna inne i
nationalparken vet jag inte.ni får fråga.Lycka till!

/Nicklas
 
Eller...

så tar ni Bengt till hjälp för en båttur över älven till början på Linnées stig. Därefter uppåt fjället i Vallevagge till vårtan Hebres där ni kan spana vilt. Dagen efter lite rundvandringar i området mellan Tjuoldavagge och Tarradalen, eventullt toppbestigning av någon topp för att sedan, den tredje dagen återvända hem samma väg som ni kom.
 
tackar

Jag får ta och titta igenom tipsen på kartan när jag slutat jobba idag. Men tror inte att vandring på mer än 2mil första och sista dagen blir aktuell då min vandrings partner inte är speciellt van vandrare.
Då jag aldrig vandrat med hund så kanske det är någon hundägare som har nåt tipps på saker man ska tänka på?
 
Det finns massor med bra tips att ta del av om du går till Hundsport-forumet här på Utsidan :)
Man får inte ta med sig hund till Padjelanta nationalpark (samma gäller för Sarek) men utanför får man ju gå.
Om du har korthårig hund så ta med dig hans täcke eller dylikt för det kan bli rejält kallt på natten. När vi var ute var det 5 grader på natten och min hund hade på sig sin vinterjacka men ville ändå in i sovsäcken! :)
Ha koll på tassarna, ta med dig tassalva eller dylikt. Speciellt om det är stenigt så tar tassarna stryk. Kom ihåg att massera hundens muskler på kvällen om den verkar stel. Det finns hundar som helt enkelt lägger av vandringen om de får allt för mycket träningsvärk. Ha koll på hunden så att Ni inte stör andra vandrare, alla gillar ju inte hundar och det måste man acceptera även i fjällen där det finns gott om plats för alla :)
Ha en bra tur!
 
vad man hinner på 3 dagar

Man kan gå i Tarradalen fram och tillbaka till Tarra eller till Såmmarlabba,alternativt vika av en bit upp mot Kuravagge.
Där får ni ha med er hunden.
Vi har gått upp till Pårtetjåkko på en 3 dagars tur.
Där får du inte ta med hunden nu,(Sarek nationalpark).
Garanterat mäktiga fjällvyer om vädret är bra.
Mest fjällvyer får ni om ni tex flyger upp till Sårjusjaure och sedan går tillbaka mot Stalo och flyger tillbaka till Kvikkjokk,där är också mycket lättgånget och mycket vackert.
Man kan ju också gå upp över Prinskullen och bort mot Vallespiken och ev längre (ungefär Linne´s väg).
Kolla mina andra inlägg om fjällvandring etc.
Sen kan man gå söderut på Kungsleden från Mallenjarka mot mot Selekjokk,men där ser ni mer lågfjäll.
Slätten däruppe liknar så mycket en savann att man undrar var girafferna finns...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.