3 st kajaker på biltak

Bilagor

  • Nolaskogs Trafkiskola 1972.jpg
    Nolaskogs Trafkiskola 1972.jpg
    135.2 KB · Visningar: 548
Smart men kanske bör det markeras som utskjutande last i så fall (20 cm).
Kanske är det därför du har en boj?

För mörkerkörning kan jag tipsa om cykellysen som utmärkning bak (borde funkar fram också vid behov)- se till att få ett med reflexer också så följs lagen helt. Har själv hittat detta och tungden av batterierna gör att den inte fladdrar loss/sönder lika lätt som en plastflagga från byggmarknaden. Dagtid har jag en reflexväst trädd över rodret för att märka ut utsticket med.
Framtill sticker inte mina kajaker på taket ut, som jag lastar.

/Patrik, med två kajaker på taket som mest
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har spraymålat mina roderblad röda och satt på reflextape och struntar därefter oftast i flagga eller annan utmärkning. Rätt eller fel kan diskuteras.

Vita kajaker är troligen rätt iögonenfallande för bilister som närmar sig bakifrån.

Thure
 
Jag har spraymålat mina roderblad röda och satt på reflextape och struntar därefter oftast i flagga eller annan utmärkning. Rätt eller fel kan diskuteras.

Vita kajaker är troligen rätt iögonenfallande för bilister som närmar sig bakifrån.

Thure

Är inte roder oftast med smalsidan i färdriktningen - således borde dina färgglada roder synas bra i sidled men är inte huvudsaken att synas för fordonet närmast bakom?
Dessutom är en rörlig i vinden fladdrande del mycket mer iögonfallande än en statisk.
Ditt val och polisens tolkning (alt domstols) avgör rätt eller fel i trafiken.

/Patrik
 
Rörelsen gör att det syns

Är inte roder oftast med smalsidan i färdriktningen - således borde dina färgglada roder synas bra i sidled men är inte huvudsaken att synas för fordonet närmast bakom?
Dessutom är en rörlig i vinden fladdrande del mycket mer iögonfallande än en statisk.
Ditt val och polisens tolkning (alt domstols) avgör rätt eller fel i trafiken.

/Patrik


Där jag bor finns person som har en liggcykel med en orange flagga på en kanske 1,5-2 meter hög ”pinne”. Flaggan men inte cykeln syns på väldigt långt håll. Det är just att flaggan rör sig av vinden som jag uppfattar att han syns på så långt håll. Sedan har givetvis färgen betydelse. En svart eller militärgrön flagga skulle nog ingen se.

På samma sätt syns vita eller färgade (orange och/eller gula) paddelblad som rör sig mycket ett bättre än orange keps när man paddlar.

Det är nog ingen tillfällighet att motorfordon sedan rätt länge tillbaka har blinkers i stället för körriktningsvisare (pilar) även om många bilförare inte tycks ha fattat vitsen med blinkers. Och även på flygplan blinkar lamporna längst ute på vingarna

Jag har en bekant som har något slag av färgblindhet. Han kan inte se skillnad på rött och grönt. En röd sak trycker han har samma färg som gräs.

Per
 
Går han ofta mot "röd gubbe"?
Trådurspårning:
Han har körkort för bil så det är tydlig inget hinder för att ta körkort med den typen av färgblindhet. Får nog lära sig viken lampa på trafikljusen som är röd (överst) och vilken som grön (nederst). Förmodligen är det värre vid segling (han har segelbåt) och t.o.m segelflygcertifikat (jag törs inte åka med tros flera års stående inbjudan)

Per
 
Långa paragrafer om utmärkning av last i vägtrafikförordningen.

Står inget om vimpel men mkt om lampor och reflexer.

"
82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt
utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med
vita reflexer, och

2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.

83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt.
Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.

Under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall sådan last som avses i första stycket alltid märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med
vita reflexer, och
2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Lyktorna och reflexanordningarna skall i sidled sitta mindre än 40 centimeter innanför lastens yttersta kant. Om lasten är mer än 260 centimeter bred skall dock lyktorna och reflexerna sitta på lastens yttersta kant. Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.
"


Thure
 
Senast ändrad:
Långa paragrafer om utmärkning av last i vägtrafikförordningen.

Står inget om vimpel men mkt om lampor och reflexer.

"
82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt
utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med
vita reflexer, och

2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.[/]

Thure


Än har jag nog aldrig sett någon bil inklusive min egen med sådana reflexer att de syns med halvljuset på.
Finns sådana reflexer överhuvudtaget att köpa?

Per
 
Ser du inte reflexerna på en parkerad bil om du kör med halvljuset på?

Att placera reflexerna på utskjutande last så att reflexerna hamnar lågt har jag aldrig tänkt på men det ska jag lösa i framtiden. Ett par bitar plaströr med reflex trätt över ett rep borde funka, i alla fall bakom bilen
 
En dinglande cykellampa bak blir nog synligt, men låga reflexer är nog svårt på kajak på tak. Skulle de sitta på snöre/rör från akter till krok så är de nära bilen när de är låga och markerar ändå inte yttersta punkten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips