3-säsongs sovsäck. Vilken ?

Hej! Första inlägget på utsidan :)

Skulle behöva lite vägledning och gärna tips om ni har det på bra 3-säsongs sovsäckar.

T-comf 0 till -5. Klarar man sig på det som allround-sovsäck ungefär? Blir förmodligen mest att man är ute på sommaren i vilket fall men vill gärna fjällvandra mer, fiske m.m. Jag är dock varm av mig, fryser väldigt sällan egentligen

Den får gärna vara lite vidare kring knäna och ner mot benen. Jag rör på mig en hel del och hade nog helst föredragit en ganska raklång sovsäck. Vänder mig nog gärna i sovsäcken istället för med den. Är förövrigt 185cm lång. 85kg.

Gärna så kompakt och lätt som det är möjligt (såklart!) men jag förstår att jag måste kompromissa nånstans så alla förslag är välkomna.

Gärna under 2000;- men absolut under 3000;-. Jag tänker att jag ska ha den här ett bra tag så är lite rörlig i priset.

De säckarna jag tittat på är dessa så nu får ni gärna ge ris/ros och komma med bättre förslag. Jag har alltid lånat utrustning tidigare så jag är lite osäker på om dessa ens hade fungerat för mig, ska ge mig ut och prova lite också, ingen panik som tur är.

North face Blue kazoo. t-comf -2. Inte hittat några mått på hur bred den är kring benen, verkar annars rätt vettig på många punkter.

http://www.outdoorexperten.se/p-24032-the-north-face-blue-kazoo.aspx

Cumulus Rect 700. t-comf -1. Lite tyngre men ganska kompakt. Dock kan jag vifta på benen och röra mig fritt vilket hade varit ett stort plus. Nån som använder den här eller liknande sovsäck/täcke? Inte heller den varmaste men utrymme för förstärkningsplagg.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...d=1&cms_user=57a5721908e78362d0823c615b8280ae

Fjällräven Move in bag: Jag tittade på den här också men det blir nog för kallt.

http://www.route62.se/sv/artiklar/f...gular-2.html?gclid=CPC9hf6TjssCFSUMcwodX40Iwg

Finns ju hur många som helst men om ni kommer på nån bra som hade passat in så är det bara att posta :)

Med vänlig hälsning

Jag använder ofta en säck från Roberts, en standardsäck i dun med comforttemp -4
Den heter "Skaut"
Vikt under kilot och lättpackad har den blivit den säck jag använder mest även om jag har kallare till sommaren och varmare till vintern.
Kom att trivas bra med den och är det några minus på natten använder jag ett sovsäckslakan. Se länk

http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_skaut

151 EURO plus frakt. Bra pris för en välsydd och skön sovsäck. Men det finns ju massor, detta vara bara ett tips :)

//Thomas

..sent using tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det enklaste är ju att du mailar och ställer alla dina frågor direkt, de talar engelska. Möjligen är Roberts.pl mer inställda på specialanpassningar, men kola med bägge så kan du också jämföra kostnaden.
Maila till resp. info-adress, men vänd dig gärna i brevet direkt till Robert Werdon på Roberts resp. Jacek Wylezek på Cumulus.

Robert har f.ö. en del intressanta teorier om skillnaden mellan verklig dunkvalitet och de (enligt honom) alltmer trissade laboratoriemätvärdena, där man anpassar mätmetoden så man får högsta möjliga cuin-värden, men som inte nödvändigtvis garanterar samma prestanda IRL. Polackerna håller sig däremot (fortfarande enligt honom) ännu till den gamla polska mätmetoden, som bättre stämmer med hur dunet beter sig "i fält". Med de "specialdesignade" mätmetoderna skulle deras dun (fortfarande enligt Robert) komma upp i över 1000 cuin :)

Jag har naturligtvis ingen aning om detta stämmer, utan kan bara konstatera att familljens tre olika polska dunsäckar hållit sig varma och spänstiga under numera rätt många års användning.

Med polackerna, menar du då både Roberts och cumulus? För om du menar Roberts så kommer dt bli en därifrån då polarna köpte från cumulus och herregud vilken fin dunkvalitet det var i dem:)

Här hade det ramlat in många bra alternativ. Säkert många bra alternativ.

Har reviderat lite åsikter efter att ha varit ute och provat lite. Kom väll fram till att en sovsäck modell väääldigt gammal (som jag lånat tidigare) av okänt fabrikat med comf till +0 inte riktigt kan jämföras med en modern dun-säck på +0. :)

Även mumieformen går att leva med, kommer köra en storlek större bara.

Landade på en north face sovsäck till slut även om jag också tror att både cumulus och roberts.pl verkar otroligt prisvärda. Kommer fylla mina behov utan problem.

Såg att du redan köpt. Har själv en North face Blue kazoo och upplever den varm. Har sovit under bar himmel med temp på -6C och endast i ett tunnt underställ (samt sockor & mössa) vilket gick alldeles utmärkt och då är jag frusen av mig.

// Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips