3-4 dagar packlista - kom med synpunkter

vad allt väger!

dubbla liggunderlag pga bättre isolering (behövs kanske inte i slutet av aug?) och för att skona det uppblåsbara, samt en backup om det skulle punkteras.

extrabatteri till mob för jag lyssnar på musik med den på natten och använder som kamera/videokamera. solceller bara för att det är ballt och ger viss extraladdning till mobilen.

tändstål kanske onödig vikt men vill gärna lära mig göra upp eld bra med sånt.

har 2 varma tröjor, en fleece med huva och en försvarsmakten tröja i ull. förmodligen onödigt med två men är lite nojjig när det gäller kyla/säkerhet. skaljackan står emot en del regn (itab skaljacka) men känns fel att inte ta med mitt fina packaway regnställsset jag köpt nu från itab.

så ryggan hamnar på 21kg och ryggan+det jag har på mig 25kg. hm. själv väger jag 80+kg.

LISTAN:



Div

rygsäck berghaus crusader 110 L 2950
solceller goalzero nomad 7 560
tändstål, kompass, handskar 350
GPS 341
div som inte är vägt uppskattat 250
extrabatteri till mobil 245
mobil 245
morakniv 116
toapapper 100
compeed + leukosilk 47
ipren 16
spork
wettex
snöre 5m
körkort, visa, kontanter
karta
------------------------
totalt div 5220


Skydd

tält bergans kompakt light 2 2490
sovsäck syntet -5 komforttemp 1650
liggunderlag upplåsbart 880
liggunderlag cellplast 700
första förband 400
persedelpåsar 50
------------------------
totalt skydd 6170


Mat

nötter, kex, godis, choklad 1500
trangia 1235
vatten 1000
skepparhalvor 12 st 738
realturmat x 4 652
3x tonfisk i olja 600
mjukost tub 264
snabbmakaroner 250
t-sprit 223
------------------------
totalt mat 6462


Kläder

lundhags skalkängor 2080
skaljacka 990
fleecejacka varm m. huva 934
T&P fjeld byxa 920
försvarets ulltröja 750
2x sockpar syntet+ylle 410
underställset merinoull 400
regnjacka 274
regnbyxa 222
2x kalsonger 142
keps 87
------------------------
totalt kläder 7209

------------------------
totalt allt 25061
 
Ett första tips:

skippa solceller, GPS, Liggunderlag i cellplast, försvarets ulltröja, vatten (tom 0,5l PET flaska väger inget om kan fyllas överallt i fjällen).

Extrabatteriet till mobilen väger lika mycket som mobilen självt??

Trangiaköket verkar tungt för en person, T25?. Kanske hitta något lättare, T27 med gasbrännare väger ca 900g

T-spriten verkar vara i underkant för 4-dagar av vikten att dömma. Räkna för en person med ca 6 dagar per liter.

GPS ersätts av kompass - kanske även din mobil har inbyggd GPS?

Extra liggunderlag i cellplast byter du mot ett litet sittunderlag i cellplast för raster etc. Tror inte du behöver dubbla liggunderlag i slutet av augusti.

Första förband 400g+compeed+leukoplast...känns som ganska mycket, dvs hela 500g för 4dagar. Här kan du banta.

Jag skulle även vilja göra lite omfördelning i din matlista. Ersätt mackorna+tubost med rejäla grötportioner. Ger mer till lägre vikt och gott att starta dagen med varm mat i magen:)
Kanske även ersätta tonfisken och makaronerna med 4 påsar Spagetteria till lunch?

Vad gäller kläderna tycker jag det är bättre att du känner efter själv och drar egna slutsatser efter din tur. Du har allt som kan behövas, men som sagt en tjock tröja räcker. Nästa gång vet du betydligt bättre vad du använde, inte använde och saknade i klädväg:)
 
Senast ändrad:

förmodligen grövelsjönområdet

Ett första tips:

skippa solceller, GPS, Liggunderlag i cellplast, försvarets ulltröja, vatten (tom 0,5l PET flaska väger inget om kan fyllas överallt i fjällen).

liggunderlag och extratröja är nojja för säkerhet/kyla. men kanske överdriver. samma sak med vatten, första partiet vi ska gå verkar vara mest skog, jobbigt att gå med 20kg en dag om man inte hittar bra vatten. men samma sak där vad vet jag :)

Extrabatteriet till mobilen väger lika mycket som mobilen självt??

det är ett 7800mah powerbankbatteri, laddar mobilen ett par gånger om, eftersom jag använder mobilen som kamera och mp3-spelare drar den en del.

Trangiaköket verkar tungt för en person, T25?. Kanske hitta något lättare, T27 med gasbrännare väger ca 900g

T-spriten verkar vara i underkant för 4-dagar av vikten att dömma. Räkna för en person med ca 6 dagar per liter.

vi är två stycken som går och delar på trangian. sant med gasbrännare, det är en pengafråga mest, och jag råkade ha ett gammalt trangia.

tack för headsup med t-spriten, ska ju räcka till mig+kompis i 3-4 dagar. läste på instruktionerna för trangian på påsen och kom fram till knappa 2,5 dl skulle räcka. måste tänkt fel.


GPS ersätts av kompass - kanske även din mobil har inbyggd GPS?

Extra liggunderlag i cellplast byter du mot ett litet sittunderlag i cellplast för raster etc. Tror inte du behöver dubbla liggunderlag i slutet av augusti.

tänkte ha GPS för extra säkerhet, har inte lärt mig att ta ut riktning än så att det sitter, men ska lära mig. mobilen har gps ja, men ibland strular den tyvärr så kan inte förlita mig på att den funkar jämt.

Första förband 400g+compeed+leukoplast...känns som ganska mycket, dvs hela 500g för 4dagar. Här kan du banta.

Jag skulle även vilja göra lite omfördelning i din matlista. Ersätt mackorna+tubost med rejäla grötportioner. Ger mer till lägre vikt och gott att starta dagen med varm mat i magen:)
Kanske även ersätta tonfisken och makaronerna med 4 påsar Spagetteria till lunch?

förband är en av de få sakerna jag inte köpt än så jag uppskattade den vikten.

havregrynsgröt är kanon energi/närings/vikt-mässigt, tyvärr tycker min mage inte om det så mycket, får problem, vilket är synd!

makaronerna+tonfisk i olja tänkte jag ger mycket energi per vikt, och massa fullvärdiga proteiner från tonfisken för mig som helst tappar så lite muskelmassa som möjligt under turen :)
 
Jag känner Grövelsjöområdet väl, hur har ni tänkt att gå? Vatten har ni överallt, bara att planera raster och övernattning till lämpliga ställen. En 0,5l PET flaska fyller ni på och dricker ur under vandringen mellan vattendragen. Grövelsjön är inte heller så långt norrut, så slutet på augusti skall inte vara något större problem med kylan.

Om ni går 2 personer, räkna på 1 liter T-sprit för 5 dagar för att vara på säkra sidan.
 
Jag känner Grövelsjöområdet väl, hur har ni tänkt att gå? Vatten har ni överallt, bara att planera raster och övernattning till lämpliga ställen. En 0,5l PET flaska fyller ni på och dricker ur under vandringen mellan vattendragen. Grövelsjön är inte heller så långt norrut, så slutet på augusti skall inte vara något större problem med kylan.

Om ni går 2 personer, räkna på 1 liter T-sprit för 5 dagar för att vara på säkra sidan.

enligt denna:

TanndalenGrovelsjon.gif


planen är att börja på grövelsjöns fjällstation, gå västerut längs 9:an mot valdalen, norrut längs 22:an sen tillbaka längs 26:an till grövelsjön fjällstation. 35 km på 3-4 dagar (vet inte om vi ska åka efter jobbet för att tjäna in en halv dag och komma dit sent på kvällen, eller åka morgonen därpå från sthlm)

vi är inte erfarna någon av oss, kanske är 35 km i underkant. tänkte att vi kunde gå en mindre dagstursträcka om vi tar denna runda snabbt.

tar gärna emot tips vad man får mest "bang-for the buck" i dessa fjäll. ser gärna varierande natur längs rutten. vi kan säkert traska på längre säg runt 5 mil gissar jag? vi har valt grövelsjön eftersom jag antar att det är de närmsta någorlunda fjällen från stockholm sett.

jag har gått dagsvandringen från fjällstationen till sylen och tagit färjan tillbaka så går helst inte där bara, inte för att det var otrevligt utan för att jag redan upplevt det :)
 
Turen ni valt innebär att ni tillbringar mesta av tiden i skogen, och en hel del av första sträckorna i myrmark. Det är bara sista dagen ni får lite vyer över Salsfjället. Sträckan är OK vintertid, men på sommaren vill jag ha mer av kalfjäll.
Om ni inte vill gå längre sträcka, skulle jag föredra Grövelsjön-Hävlingen-Sylen-Grövelsjön. Från Sylen går det även båttrafik om ni inte vill fullfölja.
Alternativ startpunkt är Lövåsgården (där man även kan parkera) ca 10km öster om Grövelsjön STF. Vandra upp via Oscarstugan vindskydd (där det finns vatten) , 6km från Lövåsgården, och anslut till leden mot Hävlingen. Oscarsstugan ligger ungefär vid "a" i Grövelsjöns fjälltstation.
 
kanske grövelsjö fjällstation -> 9:an, svänga norr vid valdalen på 22:an till svukuriset, sen vända och gå till sylen och grövelsjön? knappa 6 mil får jag det till. då kan man ju ta färjan tillbaka om man ledsnar eller får tidsnöd (åker upp 22:a kl 18 eller 23:e aug tidigt, jobb på måndag 27:e :) )

om man nu orkar gå knappa 2 mil om dagen i fjäll.
 
Jag har gått Svukuriset till Grövelsjön (Linnéleden) på en dag. Ganska lång etapp på 27km, med två fjällövergångar.
 
liggunderlag och extratröja är nojja för säkerhet/kyla. men kanske överdriver. samma sak med vatten, första partiet vi ska gå verkar vara mest skog, jobbigt att gå med 20kg en dag om man inte hittar bra vatten. men samma sak där vad vet jag :)

Cellplastsunderlag finns billiga som är mycket lättare. Vägde ett jag hade hemma, ett tunt sådan och det vägde 250 gram.. Kanske ett alternativ? Själv brukar jag ha ett aluminiumliggunderlag som jag köpt för några tior på Harald nyborg. Väger 76 gram... Fast det är mest för att jag är nojig att det ska ligga något vasst på marken under tältet och göra hål på det uppblåsbara liggunderlaget när jag sover. Känns bäst att ha något mellan liggunderlaget och det tunna tältgolvet.

Tröjorna behöver du inte vara orolig för. Du kan lägga bort en med gott samvete. När det är som kallast, ligger du och knoppar i sovsäcken ändå.

T-spriten och tältet kan ni ju dela upp mellan er. Halva spritmängden var samt att en tar dukarna och den andra pinnar och stänger.. men så kanske du redan har räknat?

Hamnade på 17 kg på första fjällturen nu i somras, utan mat. Mycket som kan bytas ut med att köpa nya lättare saker. Men det är en kostnadsfråga och man får göra det successivt för att skona plånboken. Med tiden får man också lite bättre "packdisciplin".
 
Cellplastsunderlag finns billiga som är mycket lättare. Vägde ett jag hade hemma, ett tunt sådan och det vägde 250 gram.. Kanske ett alternativ? Själv brukar jag ha ett aluminiumliggunderlag som jag köpt för några tior på Harald nyborg. Väger 76 gram... Fast det är mest för att jag är nojig att det ska ligga något vasst på marken under tältet och göra hål på det uppblåsbara liggunderlaget när jag sover. Känns bäst att ha något mellan liggunderlaget och det tunna tältgolvet.

Tröjorna behöver du inte vara orolig för. Du kan lägga bort en med gott samvete. När det är som kallast, ligger du och knoppar i sovsäcken ändå.

T-spriten och tältet kan ni ju dela upp mellan er. Halva spritmängden var samt att en tar dukarna och den andra pinnar och stänger.. men så kanske du redan har räknat?

Hamnade på 17 kg på första fjällturen nu i somras, utan mat. Mycket som kan bytas ut med att köpa nya lättare saker. Men det är en kostnadsfråga och man får göra det successivt för att skona plånboken. Med tiden får man också lite bättre "packdisciplin".

ja precis, har lagt runt 10.000 redan på utrustning, får uppgradera till lättare saker as we go along.

vi har varsitt tält faktiskt, jag är rätt lång 193 cm, skönt med lite eget space,. tror jag sover bäst så också. men spriten och köket delar vi på, så lite avlastning blir det i alla fall.

ok, kanske vågar dumpa ena tröjan då. vore ju skönt att slippa 700g hela rutten.

liggunderlaget är det längsta/bredaste och tjockaste jag hittade, tänkte inte att det vägde så mycket, men det är ju en del. kanske ska byta till ett lättare då vid närmre eftertanke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.