28 eller 26 tum vid långfärdscykling?

Vid val av ekerantal måste man väl också tänka på vad man själv väger inte bara packningen, jag som väger 60kg och cyklar med (15-20kg) packning har ju helt andra behov än den som väger 120kg och ska korsa afrika med 25-30kg. Men jag förstår din skepsism.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mer än vikt

Vid val av ekerantal måste man väl också tänka på vad man själv väger inte bara packningen

Visst är det så.

Men jag tänkte ffa på vad som sker med hjulet om(när) en eker går av.

I ett fåekrat hjul är varje eker mkt hårdare spänd, det ökar risken för att hjulet skevar såpass mkt att det inte går runt i ramen vid ekerbrott.

Hur långt vill du behöva promenera med en cykel där du måste hålla ena hjulet i luften?
 
Inte långt, men alla med skinn på näsan har ju ett par extra ekrar i styret :p.

Tänkte inte på vad som hände vid ekerbrott bara på att det skulle undvikas, alltid lär man sig nåt.
 
Nu har det ju ingen betydelse i verkligheten och speciellt inte vid långfärdscykling där men om man är intresserad av hjulstorlekar och vad som påverkar så ökar luftmotståndet vid större hjul, kontaktytan mot vägen ökar, störrehjul är trögare att accelera upp i fart. Enda direkta vinsten är vid som någon nämnt om man ska över typ trottoarkant då anslagsvinkeln blir mindre.

Ett par sjysta mtb fälgar är ju hur bra som helst.

Skivbromsar är ju lite "puttinuttigt" betyder känsligt mot skeva fälgar eller skadad skiva, men då är det ju bara till och plocka bort den trilskande bromsen o använda tex bara frambromsen.

Som vanligt så gäller väl sloganen "Go simple, Go cheap, Go now!

Mvh Daniel

http://danieljohanson.se
 
Hej

Varför inte använda klassika hjulstorleken 650B dvs 584 mm som har fått en nytt uppsving, på mtb språk kallas den visst 27".

Finns från 28 mm breda till 42 mm.

Själv har jag använt det sedan 2006 på cykel, kör med 38 mm breda däck, ca samma ytterdiameter som 622x23.

Men jag kommer nog att byta ut dom till Grand Bois Hetre 650B x 42 när det är dags för det.

Rullar bra, bekväma.

Olle
 
För långtur

med packning finns det en hel del som talar för 559 hjul kontra 622 med bättre styrka och tillgänglighet på däck runt om i världen. 622 finns med större utbud av smala rättrullande däck för racing motionsåkning och kreditcardtouring på asfalt. Vikten kan därför totalt bli lättare för vissa 622 hjul jämfört med 559-hjul. Antal ekrar och fälgvikter kan också påverka totatvikten.

Kontaktytan mot vägen behöver inte alls vara större för ett större hjul? Ofta borde det vara tvärt om till följd av deformationen av däcket, däcksdimensionen och lufttrycket?

Thure
 
Hej

Varför inte använda klassika hjulstorleken 650B dvs 584 mm som har fått en nytt uppsving, på mtb språk kallas den visst 27". Finns från 28 mm breda till 42 mm.

Olle

Därför att utbudet av 584 mm däck och fälgar av bra kvalitet är betydligt mer begränsat än både 559 mm och 622 mm. Dessutom kan det bli problem att få tag på reducerade ekrar till dessa hjul, då de flesta handlare nog bara har reducerade ekrar för 559 mm och 622 mm hemma. Visst kan de ta hem reducerade ekrar i andra längder men räkna med viss leveranstid.

F.ö. brukar 27" motsvara antingen 630 mm eller 609 mm fälgbäddsdiameter, medan 584 mm normalt kallas för 26".
/Niklas
 
med packning finns det en hel del som talar för 559 hjul kontra 622 med bättre styrka och tillgänglighet på däck runt om i världen. 622 finns med större utbud av smala rättrullande däck för racing motionsåkning och kreditcardtouring på asfalt. Vikten kan därför totalt bli lättare för vissa 622 hjul jämfört med 559-hjul. Antal ekrar och fälgvikter kan också påverka totatvikten.

Kontaktytan mot vägen behöver inte alls vara större för ett större hjul? Ofta borde det vara tvärt om till följd av deformationen av däcket, däcksdimensionen och lufttrycket?

Thure

När hjulet utsätts för en påkänning minskar ekrarnas spänning där påkänningen verkar. Denna del av hjulet, som i genomsnitt omfattar ca 4 ekrar, kallas för fälgens kraftpåverkade zon (engelska load effected zone). Oavsett hjulstorlek omfattar den kraftpåverkade zonen ungefär samma längd på fälgen (räknat i cm). Det innebär att ett mindre hjul kan ha färre ekrar i hjulet, men ändå ha samma antal ekrar i fälgens kraftpåverkade zon och således bli lika starkt och hållbart som ett större hjul med fler ekrar. Ett 32-ekrat mtb-hjul (559 mm) blir alltså i princip lika starkt och hållbart som ett motsvarande 36-ekrat stort hjul (622 mm) (eller ett motsvarande 80-ekrat 1400 mm hjul till en höghjuling).
/Niklas
 
laste inte igenom allt nu men en kort kommentar:
28 har hogre frigang an 26 - tank illa byggda farthinder, gropiga vagar etc. En tums skillnad i frigang ar alltid trevligt. :)

En till kommentar, sakert redan namnt:
atminstone dar jag cyklat (afrika, centralasien, ostasien) sa ar tillgangen pa reservdelar for 26 tum rejalt battre an for 28 - jag som har 28 maste bunkra i huvudstaderna. Savitt ajg vet finns inget land dar forhallandena ar det motsatta. Men och andra sidan vager ju inte ett par dack, nagra tuber och ekrar speciellt mycket, sa ett eget reservlager ar ju inga problem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips