2007 klart, 2008 planeras!?

2007

antarktis och argentina. klart
sarekvandring 12 dagar, inställt
Sånfjället, 3 dagar, klart
paddling gryts skärgård, 4 dagar, klart
Gotska sandön, klart

och en del kortare saker på hemmaplan

2008
Den där sarekvandringen kan bli av
Svalbard och östra grönland i september är bokat
funderar på en kortare vandring i Tiveden
Gotska sandön i år igen i juni
några paddlingar ska det väl bli
Funderar på grövelsjöområdet i vår.

Christian
 
Får nästan prestationsångest av alla som far världen runt...

2007 blev det en vecka i Skarvheimen. Och lite småturer här & var.
I år blir det förhoppningsvis det obligatoriska Sarek. Har jag tur blir det skidor på längs i Jämtland i vår.

Men ok.. jag har en resa till Japan att se framemot sent i höst, dock i helt andra syften, men om jag lyckas ta mig till trevliga naturområden så är det bonus. Hört att Fuji är överreklamerat dock. Tips, någon?
 
mja...

2007var sisodär med att vara ute..
Norgeresa, trollstigen, Geiranger som tog mig och kamraten ända upp till Narvik.
Därefter skulle det bli 7 Dagar i Kebnekaise, men det blev bara 4 efter att min färdkamrat fått ont i ett knä.
Annars ett otal vandringar på platten hemmavid, en del övernattningar, en del fiske, en del motorcykelåkande. Nu före nyår så har det blitt mycket långfärddskridskor på Runn här hemma i Falun. Hoppas på fortsatt bra isar.

2008Så finns en del planer faktiskt, ny längre Norgeresa med en kamrat juni någongång..kan bli en kortare vandring i Jotunheimen, bestgning av Galdhöpiggen/Glittertind.
Sen blir det ca 2 Veckor i antingen Sarek elelr Kebnekaise, inte bestämmt. Blir nog ganska avnacerad vandring och kanske en del klättring, fortsätta med Min jakt påa tt bestiga alla Sveriges 2000m toppar.
Sen får vi se vad året kommer ge..förhoppningsvis mycket mer..gärna lära sig mer klättring och skaffa sig mera utrustning för klättrning/glaciärvandring.
A, just..ska nog skaffa mig en riktig mountianbike för att börja cykla lite mer..
 
Nån som vill vandra i Kebnekaise i augusti/september? Tänkte börja i Vaikotavare söder om Kebne, vandra norrut på kungsleden och sen vandra runt Kebne medurs och sen till fjällstationen via Tarfala. Ca 8 dagar. Min vandringskompis drar till Australien istället och som snål smålänning vill jag boka flyg i god tid.

2007:

Mars/April - Jorden runt 5 veckor (australien, fiji och USA)
Juni - Tromsö. Vandring och valsafari
Juli - Paddling Helge å
September - Sju dagar Jämtlandsfjällen
December - 2,5 vecka Kapstaden med party, vithajjar och Robben Island

2008:

Maj: New York
Juni - Cykling Österlen
Juli - Vara bonde
Augusti/September - Kebne
 
Tänkte gräva upp denna tråd nu när saker börjat just ge sig:


  • Bunnerfjällen (5/7-7/7)
    Ursprungligen tänkt att gå av stapeln i midsommar, men det blir med största sannolikhet av nu till helgen istället. Tanken är att gå från Vålådalen via Kyrkstenen (för att få lite variation) till Stensdalen, genom Östra Bunnerskalet till Bunnersjöarna och sedan närmsta/bästa vägen till Storulvån. Kan ses som uppvärmning inför...
  • Vålåstugorna (11/7-4/8)
    ...nästa stugvärdsuppdrag på en stugplats som jag besökt flera gånger och tyckt mycket om, men hittills endast vintertid.
  • [TBA] (augusti)
    Efter hemkomst och återhämtning (samt erhållande av nytt sug, vilket icke torde dröja) har jag åtminstone resten av månaden på mig för övriga äventyr. Vad är inte bestämt, så tips mottages tacksamt, men följande alternativ finns med i spånandet:
    1. Stugtur Riksgränsen-Sjöfallsdalen
      ...men inte så mycket på Kungsleden, utan mest på norska sidan. Kan med fördel kombineras med ett besök hos en viss utsiderska i Kårsavagge... :)
    2. Sarek
      Alltid att räkna med. Denna gång kanske in Rapadalen (på höjd) och ut Guohpervágge till Vaisaluokta, eller varför inte nåt med Luohttoláhko, Sarves-, Niejdariehp- och Álggavágge?
    3. Norge
      Men var? Vilka "måsten" finns -- eller omvänt, vad är det alla har missat?
  • Lunndörrsfjällen (september?)
    Slutligen, om tillfälle finnes, skulle det inte sitta helt fel med en "dörrtur" på höstkanten -- och kanske kan Helags få vara med på ett hörn också. Även Anarisstugan kan få finna sig i ett besök, eftersom jag ännu inte lyckats masa mig dit...
 
Planer!

För få tjejer i den här tråden m nöjer m med 2008 fast det blir inte bara vandring för min del:

Topptursvecka Andermatt -- klart (jan)
Haute route Chamo-Zermatt -- klart (mars)
Sthlm-Nynäs m kajaken -- klart (april)
Trosa-Sthlm m kajaken -- klart (maj)
Dalarö-Tärnskär-Huvudskär-Dalarö -- klart (juni)
Ammarnäs-Hemavan -- klart (juni)
Alkavagge + Sarvesvagge -- juli
Sthlm-Åland t o r m kajaken -- juli
Upp på Mont Blanc -- sept
Afrika + Kili -- jul


hej hej fr Charlotte
 
2008
- vintertur 1: 21-24 feb
- vintertur 2: 12-16 mars
- vintertur 3: 21-24 mars

- sommarturerna har jag inte koll på ännu eftersom jag inte fått schema eller vet när jag har semester. Lösa planer hittills iaf:

- 7- 10 dagars tur vandring/fiske/mys Børgefjell
- fisketurer i närområdet, dvs Jämtlandsfjällen :)
- årlig fiskevecka med gamla polare


Vintern blev en påsktur på 4 dagar i Skäcker och en helgtur i Stensdalen. Nu har vi skaffat valp så vi får väl se vad sommaren bjuder. Närvatten har jag hunnit besöka, tyvärr bara fisktomma sådana haha... Den årliga fiskeveckan med polare ser ut att ha rykt :( Børgefjell kvarstår, men några 10 dagar lär det knappast bli...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.